Tartalomjegyzék
1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása napjainkban: NAT, kerettanterv, tankönyvek
1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
1.6. Összefoglalás, reflexió
Hivatkozott irodalom
Felhasznált források
2. A leíró nyelvtan tanítása
2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
2.2. Mondattan
2.2.1. Előzetes tapasztalatok a mondattan tanításáról, tanulásáról
2.2.2.Mondattani elméletek, modellek
2.2.3. Mondattani fogalmak
2.2.4. Mondattani jelenségek, gyakorlatok
2.2.5. A mondattan és más tantárgyak: irodalom, zene, matematika
2.2.6. Összefoglalás, reflexió a mondattan tanításához
2.3. Alaktan
2.3.1. Előzetes tapasztalatok az alaktan tanításáról, tanulásáról
2.3.2. Alaktani elméletek
2.3.3. Alaktani fogalmak
2.3.4. Alaktani jelenségek, gyakorlatok
2.3.5. Alaktan és más tantárgyak: idegen nyelv, irodalom
2.3.6. Összefoglalás, reflexió az alaktan tanításához
2.4. Hangtan
2.4.1. Előzetes tapasztalatok a hangtan tanításáról, tanulásáról
2.4.2. Hangtani elméletek, fonetika és fonológia
2.4.3. Hangtani fogalmak és jelenségek
2.4.4. A hangtan és más tantárgyak: fizika, biológia, informatika, idegen nyelv és irodalom
2.4.5. Összefoglalás, reflexió a hangtan tanításához
2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
Hivatkozott irodalom
Felhasznált források
3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
3.4. Hogy is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
3.4.1. A „kacsónak” probléma
3.4.2. Az „ajtóban” probléma
3.4.3. Hogy is okoskodik egy számítógépes program? továbblépés
3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
3.7. A jelentés a számítógépek számára (FELADATOKKAL)
3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel (FELADATOKKAL)
3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel (FELADATOKKAL)
3.10. Fordítás számítógéppel (FELADATOKKAL)
3.11. Keresés számítógéppel (FELADATOKKAL)
3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás (FELADATOKKAL)
3.13. Korpuszok
Hivatkozott irodalom
Felhasznált források
Ajánlott irodalom
4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
4.1 Helyesírás és nyelvtörténet
4.2. Hangtan és nyelvtörténet
4.3. Alaktan és nyelvtörténet
4.4. A rovásírás
4.4.1. A rovásírás elnevezése
4.4.2. A rovásírás eredetéről vallott nézetek
4.4.3. A rovásírás jellemzői
4.4.4. A székely rovásírás emlékei
4.4.5. A székelyek eredete
Hivatkozott irodalom
Felhasznált források