2. feladat
Az alábbi táblázatban első oszlopában befejezetlen mondatokat talál. A második két oszlop lehetséges befejezéseket tartalmaz. Válassza ki, melyik befejezést tartja jobbnak, és álljon a tanterem megfelelő sarkába! Nem maradhat középen, valamelyiket mindenképpen választania kell. A csoport többi tagjával beszéljék meg, miért választották azt a sarkot, és próbálják meggyőzni a másik sarokban állókat, hogy változtassák meg nézeteiket! A módszer alkalmazásával beszéljék át az összes állítást!
|
jobb sarok |
bal sarok |
|
Az anyanyelvi nevelés… |
…a magyartanár feladata. |
…minden tanár feladata. |
|
Az iskolában a nyelvtant és az irodalmat… |
… egy tantárgy keretében kellene tanítani. |
… külön tantárgyként kellene tanítani. |
|
Az iskolai nyelvtanórákon fontosabb… |
…a grammatika tanítása. |
…a kommunikáció tanítása. |
|
Az iskolai nyelvtan alapja… |
…a hagyományos, klasszikus nyelvtan kellene, hogy legyen. |
… a modern nyelvészet kellene, hogy legyen. |
|
Az iskolai nyelvtanórának feladata… |
…(kizárólag) a magyar nyelv megismertetése a tanulókkal. |
…a nyelv általános működésének megismertetése a tanulókkal (azaz az idegen nyelvek is kapjanak szerepet). |
|
Az iskolai nyelvtanórán érdemes.. |
…a teljes nyelv leírására törekedni, globális képet adni. |
… a nyelv néhány részjelenségét kiragadni, és azzal részletesen foglalkozni. |
|
Az iskolai nyelvtanórán… |
…egyetlen koherens elmélet alapján érdemes tanítani. |
…érdemes bemutatni a nyelvről szóló elméletek sokféleségét. |
1. táblázat: Az anyanyelvi nevelés problémái