2. feladat
Az alábbi táblázatban első oszlopában befejezetlen mondatokat talál. A második két oszlop lehetséges befejezéseket tartalmaz. Válassza ki, melyik befejezést tartja jobbnak, és álljon a tanterem megfelelő sarkába! Nem maradhat középen, valamelyiket mindenképpen választania kell. A csoport többi tagjával beszéljék meg, miért választották azt a sarkot, és próbálják meggyőzni a másik sarokban állókat, hogy változtassák meg nézeteiket! A módszer alkalmazásával beszéljék át az összes állítást!
| 
 | jobb sarok | bal sarok | |
| Az anyanyelvi nevelés… | …a magyartanár feladata. | …minden tanár feladata. | |
| Az iskolában a nyelvtant és az irodalmat… | … egy tantárgy keretében kellene tanítani. | … külön tantárgyként kellene tanítani. | |
| Az iskolai nyelvtanórákon fontosabb… | …a grammatika tanítása. | …a kommunikáció tanítása. | |
| Az iskolai nyelvtan alapja… | …a hagyományos, klasszikus nyelvtan kellene, hogy legyen. | … a modern nyelvészet kellene, hogy legyen. | |
| Az iskolai nyelvtanórának feladata… | …(kizárólag) a magyar nyelv megismertetése a tanulókkal. | …a nyelv általános működésének megismertetése a tanulókkal (azaz az idegen nyelvek is kapjanak szerepet). | |
| Az iskolai nyelvtanórán érdemes.. | …a teljes nyelv leírására törekedni, globális képet adni. | … a nyelv néhány részjelenségét kiragadni, és azzal részletesen foglalkozni. | |
| Az iskolai nyelvtanórán… | …egyetlen koherens elmélet alapján érdemes tanítani. | …érdemes bemutatni a nyelvről szóló elméletek sokféleségét. | |
1. táblázat: Az anyanyelvi nevelés problémái