- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
20. feladat
a) Keresse meg a következő mondatokban a felszólító módú igéket!
Most pedig takarodsz a szobádba!
Tanulni!
El kell menned orvoshoz!
Légy szíves, rakjál rendet az asztalodon!
Megkérhetnélek, hogy mosogass el?
Nem vinnéd le a szemetet?
b) Melyik mondat fejez ki felszólítást? Fogalmazza meg, mi a különbség a felszólító módú ige, és a felszólítást kifejező mondat között!
c) Vizsgálja meg, hogy az alábbi mondatok közül melyik esetében lehet felszólításról beszélni!
Fontos, hogy kimenj egy kicsit a szabadba.
Azért nem mondta el, nehogy megijesszen.
Menjünk ezen az úton!
Gondoljatok csak bele, mi lehet ebből!
Hadd lássam!
Szandra megkérte Petiéket, hogy szedjenek neki meggyet.
Hát nincs senki, aki elmagyarázza ezt nekem?
Csöngessenek már ki végre!
d) Olvassa el Gazdik Anna cikkét a kötőmódról a nyest.hu portálon (Gazdik 2013a, http://janus.ttk.pte.hu/lnk?gazdikkotomod) Készítsen hozzá szövegértési feladatsort középiskolás diákoknak!