- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
8. feladat
a) A magyarra jellemző, hogy nem állhat egymás mellett két olyan zörejhang, amelyek zöngésség szempontjából különböznek. Ezt a jelenséget zöngésségi hasonulásnak hívják, és szóhatártól függetlenül végbemegy. Keressen példákat, amelyek illusztrálják ezt a jelenséget!
b) Figyelje meg az orrhangok viselkedését a zöngésségi hasonulásban! Vonja le a szabályt!
c) A mássalhangzók asszimilálódására más példákat is találunk. Válogassa szét a példákat aszerint, hogy a bennük szereplő mássalhangzók hogyan hatnak egymásra! színpad, teljes, egérré, malacság, anyja, adja, bátyja, aljas, azzal, nénje, látja. Ellenőrizze megoldását Kassai Ilona tankönyvében! (Kassai, 1998: 169 –180)
d) Kálmán László a szegedi Szabad Egyetemen előadást tartott Van-e lényeg a felszín alatt? címmel. Nézzék meg az előadást a 4:12 perctől a 13:06. percig! http://janus.ttk.pte.hu/lnk?kalmanea Fogalmazzák meg első benyomásaikat! Milyen tanulságai vannak a videónak az oktatásra nézve?