- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
16. feladat
a) A magyar nyelvre jellemző melyik jelenség jelenik meg Kukorrelly Endre gyermekversében?
Kukorelly Endre: Van1kis
Van egy kisöcsim, neve Samu,
Oda-vissza van érte anyu,
apa is, én is,
minden nagy néni,
családunk szeretet-alapú.
Kész. Ez egy versezet
(limerick. A szerző), így kell szavalni:
vanegyki söcsimne veSamu
odavisz szavanér teanyu
apai séni
smindennagy néni
családun xerete talapu.
b) A hangtan tanítása és a beszédfejlesztés szorosan összefügg. Vegyék kezükbe Montágh Imre egyik könyvét, és lapozzanak bele! Gyűjtsenek a maguk számára olyan verseket, amelyekkel szívesen dolgoznának középiskolai tanárként! Készítsenek szöveggyűjteményt!
c) Keressék meg az interneten és olvassák el Erdős Virág Ezt is el című…versét! Milyen szerepe van benne a ritmusnak? Hallgassák meg a verset a Kistehén zenekar feldolgozásában!
d) Keressenek más kortárs verset, amelyben valamilyen szövegfonetikai eszköz (ritmus, szünet, beszédtempó) kiemelt szerephez jut!