22. feladat
Magyarország 2012 óta vesz részt a Nyelvészeti Diákolimpián, amelyen középiskolás diákok fedezhetik fel különböző nyelvek szabályosságait. Az elmúlt évek országos feladataiból válogattunk néhányat. Próbálja megoldani a feladatokat! (a Diákolimpia honlapja: http://ioling.ppke.hu/)
a) Tanulmányozza a következő szanszkrit kifejezéseket!
- 
nayasi 
- 
icchati 
- 
anayam 
- 
nayami 
- 
icchasi 
- 
icchami 
- 
anayat 
b) Megadjuk a magyar megfelelőiket, de összekeverve. Párosítsa a szanszkrit szavakat a nekik megfelelő magyar kifejezésekkel!
A) én akarok, B) ti vezettek, C) ő akar, D) én vezetek, E) én vezettem, F) ti akartok, G) ő vezetett
c) Akinek sikerült megoldania a feladatot, az gyűjtsön maga köré olyanokat, akiknek nem sikerült! Magyarázza el, hogyan állt neki a feladatnak!
d) Mérlegeljék a csoportban, hogy a feladat megoldása során szükség volt-e az alábbi információkra: a szóelemek jelentése/ az elemek formai sajátosságai/ nyelvtörténeti információk/ az elemek egymáshoz való viszonya/ a kiejtés!
e) Tanulmányozza az alábbi táblázatot. Milyen hangmegfeleléseket állapíthatunk meg a grúz és a megrel nyelv között a lenti szavak alapján?
| grúz | megrel | jelentés | 
| me | ma | ’én ’ | 
| p̣uri | p̣uǯi | ’kenyér’ | 
| asi | oši | ’száz’ | 
| suli | šuri | ’lélek ’ | 
| ḳaci | ḳoči | ’férfi’ | 
| cxra | čxoro | ’kilenc ’ | 
| p̣iri | p̣iǯi | ’száj’ | 
| ʒma | ǯima | ’fivér ’ | 
| ʒaɣli | ǯoɣori | ’kutya’ | 
| ḳlde | ḳirda | ’szikla’ | 
| ḳbili | ḳibiri | ’fog’ | 
| katami | kotomi | ’tyúk’ | 
| erti | arti | ’egy’ | 
| xari | xoǯi | ’bika’ | 
| tapli | topuri | ’méz’ | 
| cremli | čilamuri | ’könny’ | 
| dɣe | dɣa | ’nap’ | 
| sma | šuma | ’inni’ | 
| tma | toma | ’haj’ | 
| dac̣er- | doč̣ar- | ’megír’ | 
8. táblázat: Grúz és megrel mondatok
f) Olvassa el a feladat részletes megoldását a nyest.hu internetes portálon, hasonlítsa össze a megoldásait a cikkben írtakkal! http://www.nyest.hu/hirek/hangmegfelelesek-a-gruz-es-a-megrel-kozott
g) Beszélgessenek arról, miben különböznek ezek a feladatok az iskolai nyelvtanórán megszokottaktól!
h) Hogyan kapcsolódnak ezek a feladatok az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége témakörhöz?
i) Ön bevinne-e ilyen feladatokat egy középiskolai nyelvtanórára? Indokolja meg a döntését!