22. feladat
Magyarország 2012 óta vesz részt a Nyelvészeti Diákolimpián, amelyen középiskolás diákok fedezhetik fel különböző nyelvek szabályosságait. Az elmúlt évek országos feladataiból válogattunk néhányat. Próbálja megoldani a feladatokat! (a Diákolimpia honlapja: http://ioling.ppke.hu/)
a) Tanulmányozza a következő szanszkrit kifejezéseket!
-
nayasi
-
icchati
-
anayam
-
nayami
-
icchasi
-
icchami
-
anayat
b) Megadjuk a magyar megfelelőiket, de összekeverve. Párosítsa a szanszkrit szavakat a nekik megfelelő magyar kifejezésekkel!
A) én akarok, B) ti vezettek, C) ő akar, D) én vezetek, E) én vezettem, F) ti akartok, G) ő vezetett
c) Akinek sikerült megoldania a feladatot, az gyűjtsön maga köré olyanokat, akiknek nem sikerült! Magyarázza el, hogyan állt neki a feladatnak!
d) Mérlegeljék a csoportban, hogy a feladat megoldása során szükség volt-e az alábbi információkra: a szóelemek jelentése/ az elemek formai sajátosságai/ nyelvtörténeti információk/ az elemek egymáshoz való viszonya/ a kiejtés!
e) Tanulmányozza az alábbi táblázatot. Milyen hangmegfeleléseket állapíthatunk meg a grúz és a megrel nyelv között a lenti szavak alapján?
|
grúz |
megrel |
jelentés |
|
me |
ma |
’én ’ |
|
p̣uri |
p̣uǯi |
’kenyér’ |
|
asi |
oši |
’száz’ |
|
suli |
šuri |
’lélek ’ |
|
ḳaci |
ḳoči |
’férfi’ |
|
cxra |
čxoro |
’kilenc ’ |
|
p̣iri |
p̣iǯi |
’száj’ |
|
ʒma |
ǯima |
’fivér ’ |
|
ʒaɣli |
ǯoɣori |
’kutya’ |
|
ḳlde |
ḳirda |
’szikla’ |
|
ḳbili |
ḳibiri |
’fog’ |
|
katami |
kotomi |
’tyúk’ |
|
erti |
arti |
’egy’ |
|
xari |
xoǯi |
’bika’ |
|
tapli |
topuri |
’méz’ |
|
cremli |
čilamuri |
’könny’ |
|
dɣe |
dɣa |
’nap’ |
|
sma |
šuma |
’inni’ |
|
tma |
toma |
’haj’ |
|
dac̣er- |
doč̣ar- |
’megír’ |
8. táblázat: Grúz és megrel mondatok
f) Olvassa el a feladat részletes megoldását a nyest.hu internetes portálon, hasonlítsa össze a megoldásait a cikkben írtakkal! http://www.nyest.hu/hirek/hangmegfelelesek-a-gruz-es-a-megrel-kozott
g) Beszélgessenek arról, miben különböznek ezek a feladatok az iskolai nyelvtanórán megszokottaktól!
h) Hogyan kapcsolódnak ezek a feladatok az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége témakörhöz?
i) Ön bevinne-e ilyen feladatokat egy középiskolai nyelvtanórára? Indokolja meg a döntését!