- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
14. feladat
Nyissa meg az interneten a World Atlas of Language Structure nevű honlapot (http://janus.ttk.pte.hu/lnk?wals), amely számos, a világ nyelveiben fellelhető nyelvi jelenséget mutat be térképeken.
a) Keresse meg azt a nyelvet, amelyben a legkevesebb, és amelyikben a legtöbb mássalhangzó van! (Chapters > Consontant Inventories) Keresse meg ezeket a nyelveket a térképen is! A magyar mássalhangzók száma sok vagy kevés a világ nyelveihez képest? (Features > Consonant Inventories)
b) Vizsgálja meg a világ nyelveinek magánhangzó-állományát is a térképek alapján!
c) Alkossanak párokat! Nyissanak meg fonológiai témájú térképeket, és tegyenek fel kérdéseket egymásnak a látottakkal kapcsolatban! Hasonlítsák össze a magyart a többi nyelvvel!
d) Az alábbi hangsorok mind ugyanazt jelentik. De vajon mit? Mi lehet a forrásnyelv?
japán: Meri Kurisumasu
hawaii: Mele Kalikimaka
maori: Meri Kirihimete
Nézze meg a megoldást a youtube-on! http://janus.ttk.pte.hu/lnk?hawaii