- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
13. feladat
Kenesei István 2012-ben doktori előadást tartott a szófajokról. A következő kérdésekre kereste a választ: Miért érdekesek a szófajok? Vannak-e szófajok? Hány szófaj van? Nyelvspecifikusak-e a szófajok? Hogyan határozzuk meg a szófajokat?
a) Mielőtt az előadás prezentációját megnézné, 1-1 szóval válaszoljon a fenti kérdésekre eddigi ismeretei alapján!
b) Nézze meg a prezentációt! (Kenesei, 2012 http://janus.ttk.pte.hu/lnk?keneseiszofajok)
c) Az előadás végkövetkeztetése: „Morfológiai, szintaktikai és jelentéstani szempontból nézve, azaz a nyelvtan egészét tekintve: nincsenek szófajok, csupán tulajdonságok” Kenesei István ugyanakkor azt is megjegyzi, hogy a szófaj nagyon jól használható kategória, például az oktatásban. Mi a véleménye erről? Beszéljék meg csoportban!