17. feladat
A fenti feladatokhoz hasonlóak olvashatók a Bánréti Zoltán nevéhez köthető Nyelvtan, Kommunikáció, Irodalom programban. Zsigriné Sejtes Györgyi így jellemezte a program feladatait (Zsigriné Sejtes, 2006)
„A feladatok közös sajátosságai:
-
tevékenységcentrikusak, a fejlesztendő képességek és az elsajátítandó ismeretek egyaránt a nyelvi anyaggal végzett empirikus műveletek eredményei;
-
a megoldásukhoz felfedező, kísérletező, heurisztikus beállítódás szükséges;
-
a szabályfelfedeztetéssel a gondolkodás fejlesztése a cél;
-
a szabályfelfedeztetés után a szabályalkalmazást jelölik meg célként;
-
a megoldáshoz a gyerekeknek algoritmust kell használniuk (reproduktív gondolkodás).”
Olvassa el az alábbi feladatsort, keressen bizonyítékokat Zsigriné állítása mellett! (Bánréti, 1997 alapján)
Van úgy, hogy egyszerűbb, van úgy, hogy bonyolultabb mondatokat mondunk. A bonyolultabbakat persze nehezebb vizsgálni, mint az egyszerűbbeket. Nézzünk egy példát: A kerítésen átugró ravasz róka elcsípte a hangosan káráló tyúkot. Valaki azt tanácsolhatja, hogy egyszerűsítsük a mondatot. Ezt meg is tehetjük például így: A róka elcsípte a tyúkot. Az utóbbi mondat azonban kevesebbet mond, mint az előző. A rókáról és a tyúkról szóló fontos közléseket hagytunk el. Ezek a következők: a) A róka átugrott a kerítésen. b) A róka ravasz volt. c) A tyúk kárált. d) A kárálás hangos volt. Próbáld ki, hogy az a) b) c) és d) mondatokat lehet-e tovább egyszerűsíteni! Az egyszerűsítés helyét egy kérdőjel mutatja. a) A róka átugrott a kerítésen. A róka átugrott? A róka ? a kerítésen b) A róka ravasz volt. A róka ? ? ravasz volt c) A róka elcsípte a tyúkot. A róka elcsípte ? A róka ? a tyúkot ? elcsípte a tyúkot d) A tyúk kárált. A tyúk? ? kárált e) A kárálás hangos volt. A kárálás ? ? hangos volt Láthattad, hogy a kérdőjeles helyeket ki kell tölteni, hogy a mondatok érthetőek legyenek. Vagyis ezek már nem egyszerűsíthetők. Így ezek a legegyszerűbb mondatok közé tartoznak. Így kaptuk őket, hogy egy bonyolultabb mondatot felbontottunk. Megmutattuk, hogy a legegyszerűbb mondatokból bonyolultak építhetők fel. Azokat a legegyszerűbb mondatokat, amelyekre a bonyolultabb mondatok felbonthatók, és amelyekből bonyolultabb mondatok állíthatók össze, elemi mondatoknak nevezzük. Az e l e m i mondatok a mondatalkotás építőkövei. Figyeld meg, hogy a bonyolult mondatokat miképpen lehet elemi mondatok formában kifejezni!
Az alábbi bonyolult mondatdarabokat alakítsd át elemi mondatokká! Ákos a füzetéből gyorsan kitépett egy tintapacás lapot. A szánkó gyorsan csúszik a havon. Az autó hangosan pöfög a sarkon. Itt van az elemi mondatoknak egy készlete. Próbáld ki, hány különböző bonyolult mondatot tudsz belőlük összeállítani! Mondd el az eredményt! a) A harkály kopácsolta a fát. b) A fa férges volt. c) A fának van ága. d) Az ágra rigó szállt. e) A rigó fütyörészett. f) A harkály pislogott. g) A fütyülés szép volt. |
-
táblázat: Részletek a Bánréti-program feladataiból