- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
12. feladat
a) Lépjen fel az alábbi honlapra: http://janus.ttk.pte.hu/lnk?kerettanterv Keresse meg, melyik dokumentumban szerepel az, hogy egy gimnáziumban mennyi a magyar nyelv és irodalomórákra szánt minimális óraszám!
b) Alkossanak 4 csoportot az alábbi évfolyamok szerint!
-
5—6. évfolyam
-
7—8. évfolyam
-
9—10. évfolyam
-
11—12. évfolyam
Nyissanak meg egy az adott évfolyamhoz tartozó kerettantervet! Készítsenek listát arról, hogy az adott évfolyamokon milyen tematikai egységek, témakörök hány órában fordulnak elő!
c) Szakértői mozaik technikával mutassák be az Önök által feldolgozott részleteket a többi csoportnak!
d) Vizsgálják meg a szakiskolai kerettantervet! Foglalják össze egy legalább 8 pontból álló listában, miben különbözik a szakiskolai nyelvtanoktatás szabályozása a gimnáziumi és a szakközépiskolai szabályozástól!