- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
11. feladat
a) Keressék meg, melyik az a fejlesztési feladat a hatályos Nemzeti Alaptantervben, amely a nyelvtanóra nyelvészeti tartalmát szabályozza!
b) Alkossanak 4 fős csoportokat! Osszák fel egymás között a következő évfolyamokat!
-
1—4. évfolyam
-
5—6. évfolyam
-
7—8. évfolyam
-
9—12. évfolyam
A csoporttagok nézzék át a megfelelő fejlesztési feladathoz kapcsolt tevékenységeket és közműveltségi tartalmakat az általuk választott évfolyamon!
c) Töltsék ki a táblázatot! Gondolkodjanak el azon is, az adott anyanyelvi ismeretek tanításakor milyen nyelvészeti diszciplína eredményei használhatók fel!
NAT |
Milyen nyelvészeti diszciplína eredményei használhatók fel? |
|
tevékenységek |
közműveltségi tartalmak |
|
4. táblázat: Anyanyelvi ismeretek a NAT-ban
d) Mutassák be a táblázatukat a többi csoporttagnak!
e) Beszélgessenek arról, szükséges-e egy középiskolai tanárnak tudnia, hogy mit tanulnak a gyerekek általános iskolában nyelvtanból!