- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
25. feladat
A Szövegértés-szövegalkotás programcsomagok 9. osztályos tankönyvéből való a következő feladat.
a) Figyelje meg az alábbi héber igealakokat (az ékezet a hangsúlyos szótagot jelöli):
katálti = öltem
katávta = írtál (hímnem)
samár = vigyázott (hímnem)
katlá = ölt (nőnem)
smartém = vigyáztatok (hímnem)
samárnu =vigyáztunk
katvú = írtak
b) Fordítsa le magyarra: ktaltém, samárti, samrú
c) Sorolja fel az itt megfigyelhető toldalékokat és az ’öl’, ’ír’ és ’vigyáz’ jelentésű tő változatait!
Sorolja fel azokat a változataikat is, amelyek itt nem figyelhetőek meg, de kikövetkeztethetőek!
e) Fogalmazza meg, hogy melyik tőváltozat melyik fajta toldalék előtt jelenik meg!
f) Hallott-e már a reduplikáció jelenségéről? Olvassák el Szigetvári Péter írását, és készítsenek hozzá legalább 5 kérdésből álló szövegértési feladatot középiskolások számára! (Szigetvári, 2012, http://janus.ttk.pte.hu/lnk?reduplikacio)