11. feladat
a) Nézzenek utána, hogyan definiálja a határozót az alábbi három forrás! Készítsen összehasonlító táblázatot!
b) Eddigi tanulmányai alapján döntse el az aláhúzott elemekről, milyen határozók!
Józsi ellen áskálódik |
1. aszemantikus |
2. képes hely |
x. tekintet |
jónak tart |
1. részes |
2. aszemantikus |
x. essivusi állapot |
gombóccá gyúr |
1. eredet |
2. eredmény |
x. állapot |
a tortából kér |
1. eredet |
2. aszemantikus |
x. részelő |
fölénybe kerül |
1. képes hely |
2. állapot |
x. eredmény |
a műtéthez mos kezet |
1. cél |
2. ok |
x. eszköz |
apának engedelmeskedik |
1. aszemantikus |
2. részes |
x. részelő |
természetben fizet |
1. hely |
2. aszemantikus |
x. mód |
indulni indulhatunk |
1. aszemantikus |
2. tekintet |
x fok-mérték |
három góllal győz |
1. eszköz |
2. ok |
x fok-mérték |
5. táblázat: A határozók fajtái
c) Ismerte az összes felsorolt határozófajtát? Ha nem, melyiket nem ismerte?
d) Mennyire találta nehéznek a feladatot? Mi volt ennek az oka?
e) Keresse meg a megoldásokat a Magyar grammatika alapján (Keszler, 2000)!
f) Keresse meg, mi szerepel a határozók tanításával kapcsolatban a hatályos gimnáziumi kerettantervben! http://janus.ttk.pte.hu/lnk?kerettanterv
g) Gondolja át, Ön szerint szükséges-e a határozók részletes, a fentiekhez hasonlóan jelentéstani szempontú elkülönítése a mondattan tanításában! Véleményét érvekkel támassza alá!