Skip navigation

11. feladat

 

a) Nézzenek utána, hogyan definiálja a határozót az alábbi három forrás! Készítsen összehasonlító táblázatot!

b) Eddigi tanulmányai alapján döntse el az aláhúzott elemekről, milyen határozók!

Józsi ellen áskálódik

1. aszemantikus

2. képes hely

x. tekintet

jónak tart

1. részes

2. aszemantikus

x. essivusi állapot

gombóccá gyúr

1. eredet

2. eredmény

x. állapot

a tortából kér

1. eredet

2. aszemantikus

x. részelő

fölénybe kerül

1. képes hely

2. állapot

x. eredmény

a műtéthez mos kezet

1. cél

2. ok

x. eszköz

apának engedelmeskedik

1. aszemantikus

2. részes

x. részelő

természetben fizet

1. hely

2. aszemantikus

x. mód

indulni indulhatunk

1. aszemantikus

2. tekintet

x fok-mérték

három góllal győz

1. eszköz

2. ok

x fok-mérték

5. táblázat: A határozók fajtái

c) Ismerte az összes felsorolt határozófajtát? Ha nem, melyiket nem ismerte?

d) Mennyire találta nehéznek a feladatot? Mi volt ennek az oka?

e) Keresse meg a megoldásokat a Magyar grammatika alapján (Keszler, 2000)!

f) Keresse meg, mi szerepel a határozók tanításával kapcsolatban a hatályos gimnáziumi kerettantervben! http://janus.ttk.pte.hu/lnk?kerettanterv

g) Gondolja át, Ön szerint szükséges-e a határozók részletes, a fentiekhez hasonlóan jelentéstani szempontú elkülönítése a mondattan tanításában! Véleményét érvekkel támassza alá!