- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
16. feladat
Ebben a feladatban Kádár Júlia sorozatának egyes részeit fogják feldolgozni, amely az életkorok jellemzőit írja le. A sorozat címe: Hány éves a gyerek? (Kádár 2006)
a) Alkossanak 3 csoportot az alábbi 3 életkori csoport szerint:
-
prepubertás (11—12 év): http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=430
-
kamaszkor alsó (13—15 év): http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=431
-
kamaszkor felső (15—18 év): http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=432
Osszák fel egymás között a szöveget, és keressék meg a szöveg kulcsszavait! A kulcsszavakat rögzítsék kis kártyákra! Adják körbe a kártyákat, beszélgessenek a segítségével az olvasottakról!
2. ábra: Életkori sajátságok
b) Kádár Júlia történelemtanárok számára írta az összefoglalóját, de egy magyartanár számára is tanulságos. A csoportok gondolkozzanak el azon, hogy az olvasottaknak milyen konzekvenciái lehetnek a nyelvtanoktatásra nézve!
Készítsenek egy összefoglaló plakátot az adott életkorhoz! Prezentálják a többi csoportnak is!