- A nyelvtanról három megközelítésben - magyartanárjelölteknek
- Előszó
- Tartalomjegyzék
- 1. Az anyanyelvi nevelés fő kérdései, a nyelvtan az anyanyelvi nevelésben
- 1.1. Előzetes tapasztalatok az anyanyelvi nevelés mai helyzetéről
- 1.2. Nézetek a nyelvtudomány és az anyanyelvi nevelés kapcsolatáról
- 1.3. Az anyanyelvi nevelés rövid története
- 1.4. Az anyanyelvi nevelés tartalmi szabályozása: NAT, kerettanterv, tankönyvek
- 1.5. Az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége
- 1.6. Összefoglalás, reflexió
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- 2. A leíró nyelvtan tanítása
- 2.1. Előzetes ismeretek a nyelv szintjeiről
- 2.2. Mondattan
- 2.3. Alaktan
- 2.4. Hangtan
- 2.5. Összefoglalás, reflexió a leíró nyelvtan fejezethez
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források, honlapok
- 3. A számítógépes nyelvészet és a tanítás
- 3.1. A számítógépes nyelvészet, vagyis a nyelvtechnológia fogalma
- 3.2. Célkitűzés: KÉRDÉSEK
- 3.3. Mindennapi tapasztalatok a számítógépes nyelvészetről: VIZSGÁLATOK
- 3.4. Hogyan is okoskodik egy számítógépes nyelvészeti program?
- 3.5. Szabályalapú vagy statisztikai elemzések
- 3.6. A szabályok a nyelvelsajátításban és a nyelvtudásban
- 3.7. A jelentés a számítógépek számára
- 3.8. Helyesírás-ellenőrzés számítógéppel
- 3.9. Beszédfeldolgozás számítógéppel
- 3.10. Fordítás számítógéppel
- 3.11. Keresés számítógéppel
- 3.12. Mesterséges intelligencia és szöveggenerálás
- 3.13. Korpuszok
- Hivatkozott irodalom
- Felhasznált források
- Ajánlott irodalom
- 4. A nyelvtörténet tanítása (taníthatósága) napjainkban
15. feladat
Egy magyarul tanuló ausztrál fiú egyik videójában elmondja, melyik számára a legnehezebb magyar szó! Nézze meg a videót! Milyen kiejtési nehézségei vannak Tomnak az említetteken kívül? http://janus.ttk.pte.hu/lnk?ausztraltom
b) Keresse meg az interneten a következő játékot, amelyben az angol különböző akcentusait kell felismerni: http://janus.ttk.pte.hu/lnk?accentgame Hallgassa meg az első négy beszélőt, és tippelje meg, melyikük a magyar! Honnan ismerte fel?
c) Az interneten számtalan úgynevezett „beszélő képeslapot” találni (pl. http://janus.ttk.pte.hu/lnk?talkingecard) Mivel a beszédszintetizátort az angol helyesírás felismerésére állították be, a magyarul beírt mondatokat nem produkálja megfelelően. Milyen problémák merülhetnek fel? Kísérletezzen! Írjon be magyar mondatokat, és figyelje, mi történik! Felismerhető lesz-e a hangsor, ha alkalmazkodunk az angol helyesírás szabályaihoz? (példa: nelvi keesharelet) Kísérletezzen magyar szavak angolos helyesírásával!