- Neveléstörténet az osztatlan tanárképzésben
- BEVEZETŐ TANULMÁNYOK
- Egy régi tárgy új értelmezésben és új szerepben
- A felejtés kritikája. A neveléstörténet fókusza a kompetencia alapú tanárképzésben
- 1. A neveléstörténet fókuszvesztése
- 2. A kompetenciafogalom eredete
- 3. A neveléstörténet helye a kompetencia alapú tanárképzésben: a neveléstörténet javai
- 4. A neveléstörténeti projektnap előzményei
- 5. A projekt és projektoktatás fogalma
- 6. „A Szivárvány színei - Az Erdélyi Muzéum pedagógiai üzenete” című projektnap célja és felépítése
- 7. A projektnap összegzése
- Kérdések, feladatok
- Projektfeladatok
- Felhasznált irodalom
- További irodalom
- A neveléstörténet főbb irányzatai, hazai kutatási eredményei
- A NEVELÉSTÖRTÉNET FORRÁSAI
- A NEVELÉSTÖRTÉNET FŐBB PROBLÉMATÖRTÉNETI CSOMÓPONTJAI
- A gyermekkortörténet historiográfiája
- Tankönyvek, taneszközök a nevelés történetében. Comeniustól a kísérleti tankönyv
- 1. A tankönyv fogalma a pedagógiai lexikonok szócikkeiben
- 2. Comeniustól az 1770-es évekig
- 3. 1777-től 1850-ig
- 4. 1850-től 1945-ig
- 5. 1945-től a rendszerváltásig
- 6. A rendszerváltástól a kísérleti tankönyvekig (napjainkig)
- A digitális tankönyvek megjelenése
- Kérdések, feladatok
- Projekt feladat
- Felhasznált irodalom
- További irodalom
- Az iskolai tér, iskolaépítészet
- A pedagógusképzés és pedagógusszerep története
- Vázlat a magyar intézményes leánynevelésről
Kérdések, feladatok
1. Mik a keresztény nevelő legfontosabb tulajdonságai?
2. Milyen új kívánalmak jelentek meg Montaigne és John Locke írásai nyomán a pedagógus munkájával kapcsolatban?
3. A középszintű oktatás struktúráinak a kialakulása milyen módon jelenik meg a középiskolai tanári professzió intézményesülésében?
5. Vonjon párhuzamot a szövegben megjelenő klasszikus görög pedagógus és a barlanghasonlat között!