Kérdések, feladatok
1. Töltse ki az alábbi táblázatot a három magyar pedagógiai lexikon (1933. évi Magyar Pedagógiai Lexikon, 1979. évi Pedagógiai Lexikon, 1997. évi Pedagógiai Lexikon) „tankönyv" című szócikkeinek áttekintésével, a megadott vizsgálati szempontok figyelembevételével!
Vesse össze a szócikkekből nyert információkat! Milyen változások azonosíthatók? Milyen fejlődési ív rajzolódik ki a három lexikon vizsgált szócikke(i) alapján?
Vizsgálati szempontok |
Magyar Pedagógiai Lexikon (1933) |
Pedagógiai Lexikon (1976-1979) |
Pedagógiai Lexikon (1997) |
Szócikk hossza (hasáb vagy oldal)
|
|
|
|
Szócikk felépítése (főbb tartalmi egységek)
|
|
|
|
Konkrét definíció megközelítés-módja
|
|
|
|
Tankönyvi szinonimák
|
|
|
|
Tankönyv-típusok
|
|
|
|
A tankönyvre alkalmazott jelzők
|
|
|
|
Szakirodalmi ajánlás (van/nincs) Mikori? Milyen jellegű?
|
|
|
|
Kapcsolódó további (tankönyvi) szócikkek
|
|
|
|
2. Minden diák válasszon egy tetszőleges tankönyvet. Vizsgálják meg, milyen szemléltető eszközök találhatóak a választott tankönyvben. A kapott elemeket gyűjtsék össze, ábrázolják közösen egy pókhálóábrán.
3. A diákok alkossanak párokat. Minden pár válasszon egy kísérleti tankönyvet és a hozzá tartozó kerettantervet. Tartalmi elemzés keretében vizsgálják meg, mennyire van összhangban a kísérleti tanterv a kerettantervben meghatározott követelményekkel/célkitűzésekkel.
(A kísérleti tankönyvek és a kerettantervek letölthetőek az OFI honlapjáról: www.ofi.hu)