- Kert és pedagógia. Foglalkozások a Pécsi Tudományegyetem Botanikus Kertjében
- Előszó
- Huszár Zsuzsanna, Gál Boglárka: Kert és pedagógia.
- Bevezetés
- 1. Néhány művelődéstörténeti és társadalomtörténeti szempont a kert témakör pedagógiai megközelítéséhez
- 2. Iskolakertek és hozzájuk kapcsolódó pedagógiai célok a 17. századtól
- 2.1. Egy tipológiai megközelítés Apáczai Magyar Enciklopédiájában
- 2.2. Az első iskolakertek
- 2.3. A falu-város ellentét megjelenése és a vidék idealizálása a 18. század pedagógiai hagyományában
- 2.4. A gyermek mint palánta metafora a gyermek fejleszthetőségébe vetett hit és bizonyosság kifejezésére
- 2.5. Gyűjtemények az egyetemi oktatás szolgálatában a Ratio Educationis alapján
- 2.6. A szellemi és az erkölcsi fejlődés allegorikus ábrázolása a Ratio Educationis metszetein
- 2.7. Törvénybe iktatott iskolakertek
- 2.8. A mai iskolakertek századfordulós előzményei
- 2.9. A természet megtapasztalásának néhány történeti formája és a természettel kapcsolatos felelőtlenség mint közös elem a természet-tapasztalat alapvető formáiban
- 3. Néhány elméleti és módszertani felvetés a kert mint sajátos tér pedagógiai értelmezéséhez
- 4. Összegzés
- Felhasznált irodalom
- Pásztor Andrea: Püspöki szőlőből botanikus kert. A Pécsi Tudományegyetem Botanikus Kertjének története
- Morschhauser Tamás: A foglalkozások ajánlott helyszínei és az egyes állomások növénytani bemutatása
- 1. megálló. Örökzöld és lombhullató
- 2. megálló. Japánkert: távol-keleti harmónia
- 3. megálló: A törpe és az óriás
- 4. megálló. A növekedés és védekezés
- 5. megálló. Bambuszok és fűszerek Szél porozta és rovarporozta növények
- 6. megálló. Alkalmazkodás a vízben gazdag és vízben hiányos élőhelyekhez
- 7. megálló. Mediterrán kert: Földközi –tenger vidéki hangulat
- 8. megálló. A botanikus kert élő kövületei.
- 9. megálló. Fenyők, madarak és mókusok birodalma
- Felhasznált irodalom
- Rudolf Kinga: Madarak a kertben
- Nagy tarkaharkály (Dendrocopos major)
- Ökörszem (Troglodytes troglodytes)
- Barátposzáta (Sylvia atricapilla)
- Vörösbegy (Erithacus rubecula)
- Feketerigó (Turdus merula)
- Énekes rigó (Turdus philomelos)
- Széncinege (Parus major)
- Csuszka (Sitta europea)
- Zöldike (Carduelis chloris)
- Tengelic (Carduelis carduelis)
- Meggyvágó (Coccothraustes coccothraustes)
- Seregély (Sturnus vulgaris)
- Sárgarigó (Oriolus oriolus)
- Szajkó (Garrulus glandarius)
- Kérdések, feladatok kisiskolásoknak
- Mátrainé Mérő Zsuzsanna: Élménykert - kertélmény. Foglalkozások alsó tagozatosoknak
- Huszár Zsuzsanna: Gyakorlatok kicsiknek, nagyoknak és családoknak
- Dombiné Borsos Margit: Az intelligens és okos kert. Pedagógiai projektek felső tagozatos tanulóknak a Pécsi Tudományegyetem Botanikus Kertjében
- Fükéné Walter Mária: Kert-történetek és természettudományos megismerés.
- Koltai Zsuzsa: Kert és múzeumandragógia
- Huszár Zsuzsanna: Fotógaléria helyszíni és tantermi foglalkozások előkészítéséhez
IV. Értékelés
- Állítsanak össze egy posztert, prezit vagy ppt-t a japánkert jellemzőiről, gyűjtsék össze a cseresznyevirágzással összefüggő japán ünnepségek jellemzőit!
- „ Szél hozott, szél visz el...(Szabó Lőrinc)" mottóra építve gyűjtsék össze a Botanikus Kert különleges bambusz növényeinek az érdekességeit!
- Szent-Györgyi Albert gondolata a következő:
vagy
vagy
„A természet nagy elvekre van építve.A természet nem épít külön elveket egy fának, egy bokornak, egy virágnak, egy embernek.Minden egy közös alapelvre épül úgy, hogy végeredményben mindegy mit tanulmányozunk, ha elég értelmesek vagyunk ahhoz, hogy az élet alapelveit, szerkezetét megértsük."
A Botanikus Kertben megismert életterek jellemzőivel igazolják a Nobel-díjas tudós megállapítását.