Helyszín: a hársfasor
Tartalmi fókusz: növények, madarak, irodalom, rajz,
Fejlesztési fókusz: Az élőlények, jelenségek jellemzőinek elemi szintű összehasonlítása, a különbségek felismerése, a megfigyelések egyszerű módon, saját szavakkal való elmondása. Tanítói segítséggel ezen megfigyelések rajzban és írásban való rögzítése, a környezet és az élőlények változása közötti összefüggések feltárása. Növények fejlődésének időtartama és ezzel összefüggésben védekező mechanizmusaik megismerése. Mérgező és gyógyító hatásaik.
A kertben látható madarak megismerése, tulajdonságaik szóban, írásban, rajzban való leírása, bemutatása. Az életkori sajátosságoknak megfelelő megismerési, élményszerzési folyamatok támogatása, fejlesztése, mondókák, találós kérdések, versek tanulása, saját vers, mese alkotása, melyekben hangulatok, érzelmek kifejezése történik anyanyelvi közegben.
Eszközök: A4-es lap, grafit és színes ceruza.
Borítékok, melyekre színek nevét írjuk, benne néhány, a kertben is előforduló madár neve és képe. Szókártyák és szótagkártyák madárnevekkel és a madárnevek szótagokra bontva. Ezeket a szókártyákat és szótagkártyákat érdemes laminálni.
Tevékenység:
1.
A
növények szinteken (talajszint, cserjeszint, lombkorona szintje) való
elhelyezkedésének megfigyelése, erről három részre osztott lapon rajzok
készítése egyénileg, majd a rajzok bemutatása egymásnak, szükség szerint
kiegészítve a tanító magyarázatával
2.
Szótagokat
tartalmazó kártyákat kapnak a gyerekek, amelyekből madárneveket lehet
kiarakniuk. Egyéni és páros munka egyaránt lehet, versenyszerűen, időre, vagy
ráérősebben is megoldható. A szótagolás
gyakorlásához is alkalmas. Például: se-re-gély, szaj-kó, meggy-vá-gó,
ten-ge-lic, csusz-ka
3.
Madárnevek kirakása a kiosztott színkártyák
felhasználásával párban. A tanulóknak a színkártyák mellé madárneveket kell
keresni. Nehezebb a feladat, ha saját előzetes ismereteikkel kell dolgozni,
könnyebb, ha a megadott madárnevek közül a megfelelőeket kell társítani a
színekkel. Egy következő lépésben akár nem létező kreációk is alkothatóak és
lerajzolhatóak az elnevezések egyes elemeinek összekapcsolása alapján.
vörös - vörösbegy
fekete - feketerigó
tarka - tarkaharkály
sárga - sárgarigó
kék - kékcinke
zöld - zöldike
szén - széncinege
Találós kérdés:
Fúr-farag, de mégsem ács,
kopog, mint a kalapács.
Fák orvosa, doktora,
erdőben az otthona. (harkály)
Versek
Nemes Nagy Ágnes: Szorgalom
Mi kopog?
Mi kopog?
- Harkály vagyok, kopogok.
Nem is tudom, mióta
vár rám ez a diófa.
Csoóri Sándor: Esti párbeszéd
Jó estét, hársfa!
Hová készülsz?
-Bálba!
Hová, milyen bálba?
-Hold udvarába
sárgarigó-bálba.
Mit csinálsz te ott?
-Gyere velem majd meglátod,
ághegedűn muzsikálok,
rigóknak dalolok.
Zelk Zoltán: Vers a bátor sárgarigóról
Sárgarigó varjat kerget,
fészkét úgy vigyázza,
más madár nem telepedhet
most arra a fára:
még a sas is megjárná, ha
éppen arra járna!
Zelk Zoltán: Két cinke
Az ablakban két cinke,
széncinke és kékcinke,
mind a kettő szép cinke!
S mind a ketten őszintén:
bevallják, hogy ők cinkék,
csak az egyik széncinke,
míg a másik kékcinke.
Zelk Zoltán: Rigófészek
Jókor kelve láttam én,
láttam csudaszépet,
hogyan épít a rigó,
ágak közé fészket.
Alkonyatig meg sem áll,
kutatja a tájat,
füvet, mohát, sarat hord,
vékony kórószárat.
Száll a hétfő, száll a kedd
csattog napok szárnya,
mire elrepül a hét,
készen a kosárka.
Mint egy fonott kis kosár,
olyan ez a fészek -
köszönöm, rigómadár,
köszönöm, hogy láthattam
ezt a csudaszépet!