4. foglalkozás – művészek a kertben
PARAFRÁZISOK - SZABAD ÁTKÖLTÉSEK, HOZZÁMONDÁSOK
|
Fókuszban: a képi – térbeli intelligencia, testi-mozgásos
intelligencia, természeti intelligencia
Fejlesztési feladatok: Egyrészt klasszikus műalkotások
újragondolása, értelmezése, népszerűsítése, a kert különböző helyszíneinek
kiválasztása jól ismert festmények új környezetbe helyezése céljából, úgy, hogy
az eredeti is felismerhető maradjon. Személyes reflexiók kifejezése a
parafrázis létrehozása során. Másrészt a kertben található műalkotások új
médiakörnyezetbe helyezése, ezáltal jelentéstöbblet létrehozása, személyes
vélemény megjelenítése, vállalása akár internetes mémek készítése során.
A tartalmi fókuszok, egyúttal a kiscsoportok feladatai:
1. Klasszikusok újragondolva
Olyan klasszikus festmények, szobrok előzetes
kiválasztása, melyek témája, helyszíne a kert. A festmények élőképszerű
megjelenítése a botanikus kert megfelelő
helyszínein olyan módon, hogy az eredeti műalkotás felismerhető
maradjon. S helyszíneket a csoportok tagjai választják ki, megindokolva
választásukat. Hasonlóságokat keresnek, a különbségekből származó
többletjelentéseket is megfogalmazzák. Az élőképről készített fotót a fénykép
szerkesztő alkalmazásokkal további átalakításoknak vethetik alá. A végleges
művek albumba rendezése már nem a kertben történik. A parafrázisok során
megfogalmazódott vélemények begyűjtése videó segítségével lehetséges. Ugyancsak
videófelvételen rögzíthetik az élőkép nézőinek reflexióit (kérdések,
vélemények). Készíthetnek internetes mémeket is, parodizálva vagy kifigurázva
pl. valami számukra fura látványt a kertben.
2. Ki a kertből!
A kertben található műalkotásokról
digitális fénykép változatok készítése, majd új és új helyszínekbe illesztve a
képeket, új jelentések, üzenetek, értelmezések létrejöttének felfedezése. A
helyszínek lehetnek természetes helyszínek is, de izgalmasabb, ha teljesen más
médiakörnyezetet találunk számukra: pl. a Gandhi szobor egy képregény
főszereplője lehet, a Támaszkodó alakja tengerparton, gyógytornán helyezhető
el. A megváltozott kép történetek kitalálását is inspirálhatja. A portrék esetében – életrajzuk ismeretében –
belső monológok megfogalmazása is izgalmas lehet. Mit lát pl. Kitaibel Pál a
mai egyetemisták életéből, összehasonlíthatja saját korának tanulási és
életmódbeli szokásaival. Ehhez természetesen kutatást kell végezni Kitaibel Pál
és Prinz Gyula életéről, a korszakról, melyben tevékenykedtek, stb.
3. Kéregkollázsok
A kert fáinak törzse különleges
kérgek változatos mintáit, színeit mutatja. A kérgekről készített közeli fényképek
segítségével különböző textúrák összerakása lehetséges a kollázs technikával.
Játékos feladatok is készíthetők, pl. kéregmemória – játék, melynek során a
kéreg alapján kell kiválasztani a fát, melynek törzsét beborítja. Ehhez a
kéregről közelit és a fáról teljes alakos képet kell készíteni.
4. Megállók –
Fotóséta, érdekességek a kertben.
Fotóblog készítése a kert munkatársa
által összeállított lehetséges megállók
látnivalóiból. A helyszínen
készített fényképek változatos műfajúak legyenek, készüljön a növényekről
csoportkép, közeli kép, „portré”,panoráma kép. Ezek mellé készítsenek rövid ismertetőt arról, amit
látnak, és amit megtudtak a látottakról. Röviden fejtsék ki saját véleményüket
is. A csoporttagok mindegyike két-két
helyszín képanyagát és ismertetőit készítse el.