Transzverzális kompetencia (Lukácsné Ujhegyi Dóra)
Transzverzális kompetenciák
Kompetencia:
A pedagógiában készségek és képességek együttesét jelenti, melyek segítségével valaki problémamegoldásra képes egy adott területen, jelenti továbbá az illetőnek azt a hajlandóságát is, hogy a problémamegoldásra való képességét alkalmazza és kivitelezze.
Kompetencia kategóriák:
- professzionális kompetenciák;
- transzverzális kompetenciák.
Professzionális kompetencia:
jelenti azt a bizonyított képességet, mely az ismeretek kiválasztásával, egybehangolásával és megfelelő használatával kapcsolatos (értékek és hozzáállások) és mely bizonyos munka- vagy tanulási-helyzetek sikeres megoldásának céljából, vagy a szakmai továbbfejlesztés céljából kerülnek használatra, olyan helyzetekben, melyek hatékonyságot és képességet feltételeznek az adott tevékenység esetében és olyan helyzetekben, melyek ügyességet és hatékonyságot követelnek.
Transzverzális kompetencia:
1. meghatározás
A speciális szakmai képességekhez kapcsolódó készségeken kívül rendelkeznie kell a mai felgyorsult, teljesítményorientált világban az egyénnek olyan általános, transzverzális kompetenciákkal, amelyek lehetővé teszik az alkalmazkodást a változásokhoz. Ezek hozzájárulnak a munka minőségét befolyásoló motiváltsághoz és a munkával való elégedettséghez is.
A kulcskompetenciákat transzverzális kompetenciákként kell értelmezni, amelyeket az iskolarendszerben sajátít el mindenki, bővíti, kiegészíti az egész életen át tartó tanulás során. a 8 kulcskompetencia egyik fele tantárgyi, a másik fele transzverzális kompetencia [1].
Transzverzális kompetenciák:
- önálló tanulás elsajátítása
- szociális kompetenciák
- kooperatív tevékenység
- kritikus gondolkodás és reflexió
- digitális kompetencia
2. meghatározás
"A transzverzális kompetenciák jelentik azokat a tehetőségeket, melyek egy adott szakterülettel, illetve iskoláztatási programmal kapcsolatosak és melyeket a transzdiszciplinaritás jellemez" [2].
Néhány kiemelkedően fontos készség:
- a tanulás képessége
- kommunikáció
- problémamegoldás
- érvelés
- vezetési/irányítási képesség
- kreativitás
- csapatmunkára való alkalmasság
E kompetenciák fejlesztésének néhány jellemzője:
- csapatmunkában fejlődnek,
- verbális és/vagy írásbeli kommunikációt igényelnek anyanyelven vagy idegen nyelven
- fejlődésük, fejlesztésük során támaszkodnak a kommunikációs technikák és a számítástechnika alkalmazására
- fejlődésük, fejlesztésük döntéshozatali és problémamegoldó stratégiákat és technikákat is igényel, illetve feltételez
- fejlődésük, fejlesztésük során az egyéni és társadalmi sajátosságok és különbségek tiszteletben tartása jellemző, értékeli a multikulturalitás adta lehetőségeket
- célkitűzéseiben megjelenik az autonóm tanulás, a vállalkozó szellem és a kezdeményezés, valamint az újdonságok iránti nyitottság
- a professzionális etika és értékek tiszteletben tartása
A transzverzális kompetenciák olyan általános készségek, amelyek függetlenek a tantárgyaktól, nem köthetőek egy adott tudományághoz, azonban széleskörűen alkalmazhatóak. B. Rey szerint a transzverzális kifejezés nem a különböző, tantárgyalapú kompetenciák közös elemeire utal, hanem ezeknek a kompetenciáknak a tantárgyaktól független, ill. tantárgy-feletti tartalmaira vonatkozik, azokra, amelyek átvihetők más területekre, és azokban eredményesen alkalmazhatók. [3].
Reflexió:
A három definíció alapján a transzverzális kompetenciák megléte teszi lehetővé, hogy sikeresebben alkalmazkodjunk a minket érő változásokhoz. Kapcsolatosak az iskoláztatással, jellemző rájuk a transzdiszciplinaritás. Azonban nem köthetőek az egyes tantárgyakhoz, tudományágakhoz.
Irodalom:
[1] Az európai polgár kompetenciái Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2011. 84. o.
A mű eredeti címe és a fordításhoz felhasznált kiadás:
A toolkit for the European citizen. The implementation of Key Competences. Challenges and opportunities.© 2008 CIDREE/DVO: Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe/Department for Educational Development, Flemish Community of Belgium – Curriculum Division, Brussels, Belgium.
[2] Dimén Levente: Együttműködési hálózat létrehozása a romániai geodéziai oktatás mi- nőségbiztosításáért, Gyulafehérvári TE, 2011. 12.o.
[3] Kulcskompetenciák, Eurydice, Az európai oktatási információs hálózat, 2002.
Rey, B.: Les compétences transversales en question. Collection Pedagogies.Paris: ESF éditeur, 1996. 16.o.