IEA (Varga Zsuzsanna)
Fogalomtár készítése: IEA = International Association for the Evaluation of Educational Achievement
1.) Pedagógiai Lexikon, II. kötet, főszerkesztők: Báthory Zoltán – Falus Iván, Keraban Kiadó, 1997, 59.-60. o.
„Az IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) története az 1950-es évek végére nyúlik vissza (a szervezet magyar neve: Nemzetközi Pedagógiai Teljesítményértékelési Társaság). 1958-ban oktatáskutatók egy csoportja (például Torsten Husén, Alan Purves, T. Neville Postlethwaite) kezdeményezte, hogy induljon egy kísérleti program, amelynek keretében a tanulói teljesítmények nemzetközi keretekben is összehasonlíthatóvá válnak. A kísérleti programban 11 európai ország és az Egyesült Államok vett részt. A tapasztalatok azt mutatták, hogy lehetséges tudományos igényű nemzetközi vagy kultúraközi vizsgálatokat végezni, és az eredmények az oktatásügy, sőt a társadalmi tervezés szintjén jól hasznosíthatóak. Ezzel a céllal alakult meg a nemzetközi empirikus pedagógiai kutatások koordinálására 1961-ben az IEA. Belgiumban jegyezték be, de a társaság kormányzatoktól független. Tagjai oktatáskutatással foglalkozó intézmények és egyetemi intézetek a világ 50 országából. A társaság első elnökei a már fentebb említett „alapító atyák”, de tiszteletbeli tagjai közül feltétlenül meg kell említeni az amerikai Benjamin Bloom, az ausztrál John Keeves vagy a magyar Báthory Zoltán nevét.
Az IEA adminisztratív központjának a székhelye Hága, az adatbankjának pedig a Hamburgi Egyetem Összehasonlító Neveléstudományi Tanszéke. Az IEA közgyűlése évente dönt a kutatási programokról. Minden program projektként működik, tehát saját költségvetéssel és irányító testülettel. Az adott programban résztvevő valamennyi országnak nemzeti koordinátora van.
A vizsgálatokat rétegezett reprezentatív mintákon végzik, általában az iskolarendszerek szakaszzáró évfolyamain (9–10, 13–14, 18–19 évesek). Így az adott projektben részt vevő országok tanulóinak tudására, képességeire vonatkoztatva érvényes következtetéseket lehet levonni. A tudás- és képességméréseket általában kiegészítik a tanulási feltételek, az úgynevezett háttérváltozók vizsgálatával is (például: milyen a vizsgálatba bevont tanulók szüleinek az iskolai végzettsége, milyen a tanárok felkészültsége).
Magyarország 1969-ben csatlakozott az IEA-hoz. A társaság magyarországi központja az Országos Közoktatási Intézet Értékelési Központja. Magyarország képviselői az IEA közgyűlésében Kiss Árpád (1969-78), Báthory Zoltán (1978-94), Vári Péter (1994-).”
2.) Balázsi Ildikó, Balkányi Péter, Bánfi Ilona, Szalay Balázs, Szepesi Ildikó: A PIRLS és TIMSS 2011 tartalmi és technikai jellemzői, Oktatási Hivatal Budapest 2012, 14. o.
Magyarország eddig 17 IEA vizsgálatban vett részt:
- Hat tantárgy tanulmány 1970-71
- Második matematikavizsgálat (SIMS) 1980
- Osztálytermi folyamatok 1982
- Második természettudományi vizsgálat (SISS) 1983
- Fogalmazásvizsgálat 1985
- Számítógépek az iskolában (COMPED)1991
- Második alapfokú olvasásiképesség-vizsgálat 1991
- Harmadik matematika és természettudományi vizsgálat (TIMSS) 1995
- Második Nemzetközi Felmérés az Információs Technológiáról 1999
- Harmadik matematikai és természettudományi vizsgálat ismétlés (TIMSS-R) 1999
- Állampolgári ismeretek és készségek vizsgálata (CIVED Mdul 1)1999
- Harmadik alapfokú olvasásiképesség-vizsgálat (PIRLS) 2001
- Negyedik matematika és természettudományi vizsgálat (TIMSS) 2003
- Negyedik alapfokú olvasásiképesség-vizsgálat (PIRLS)2006
- Ötödik matematika és természettudományi vizsgálat (TIMSS)2007
- Ötödik alapfokú olvasásiképesség-vizsgálat (PIRLS) 2011
- Hatodik matematika és természettudományi vizsgálat (TIMSS) 2011
3.) B. Németh Mária:A természettudományos műveltség mérése, MAGYAR PEDAGÓGIA 103. évf. 4. szám 499–526. (2003)
Az IEA és PISA vizsgálatok sajátságai
Szempontok |
IEA |
PISA |
|
A mérés szervezője
|
IEA társaság (amelyet az UNESCO Pedagógiai Intézete javaslatára, tudósok hoztak létre).
|
OECD(gazdasági társaság).
|
|
A vizsgálatok finanszírozása
|
A tagállamok kutatási célú forrásaiból.
|
A tagállamok kormányainak befizetéseiből.
|
|
A vizsgálatok
|
célja
|
Az oktatási rendszerek hatékonyságvizsgálata. A nemek, az iskolák, a tanulócsoportok (osztályok), illetve az oktatási rendszerei közötti különbségek, a különbségek okainak feltárása. |
|
Korosztályok teljesítményének össze-hasonlítása.
|
15 éves populáció tudásvizsgálata.
|
||
szempontjai
|
Oktatáspolitikai, tantárgypedagógiai.
|
Gazdasági (indikátorok keresése).
|
|
tárgya
|
A tantervi követelmények („világtanterv”) megvalósulása. |
A sikeres társadalmi beilleszkedéshez szükséges tudás, ismeretek és készségek színvonala. |
|
Tudás- és műveltségfelfogás
|
Taxonomikus. Szaktudományos, diszciplináris tudományismeret (szakértelem). |
Kognitív. Literacy, a mindennapi problémák sikeres kezeléséhez szükséges megértett tudás, ismeretek és készségeknek. |
|
Vizsgált dimenziók
|
A tudományos ismeretek, a természettudományos gondolkodás,az iskolában tanultak alkalmazása. |
Tudáselemek, gondolkodási műveletek, alkalmazási területek.
|
|
Mérőeszköz
|
Hagyományos teszt.
|
Különböző hosszúságú szövegekből álló klaszterekre tagolt teszt. |
|
Vizsgált populáció
|
10, 14 és 18 évesek
|
15 évesek
|
|
Természettudományos vizsgálatok
|
1970-71 SSS; 1983 SIS; 1995 TIMSS; 1999 TIMSS-R
|
PISA-2000; PISA-2003
|
4.) Összegzés
Mivel a feladatom nem egy hagyományos, a mérés-értékelésben használt fogalom meghatározása volt, hanem egy olyan nemzetközi szervezetet kellett bemutatnom mint az IEA (Nemzetközi Pedagógiai Teljesítményértékelési Társaság), s mivel sem a Társaság, sem az általa kifejtett tevékenység nem definiálható többféleképpen, ezért igyekeztem olyan szakirodalmi megközelítéseket megadni, amelyek minél több szempontból mutatják be ezt a nemzetközi társaságot illetve tevékenységi körét.
Az első szakirodalom történeti áttekintést nyújt a szervezet létrejöttéről, annak alintézményeiről, alapítóiról és rövid leírást ad a vizsgált célcsoportokról, valamint Magyarország csatlakozásáról. Mivel azonban a forrás viszonylag régi, 1997-es, úgy gondoltam, hogy aktuális információk is kellenek.
Így esett a választásom az Oktatási Hivatal által 2012-ben kiadott tanulmányra. Ebből azt a táblázatot találtam hasznosnak (a dolgozat terjedelmi korlátaira való tekintettel), amely azokat a vizsgálatokat gyűjtötte össze, amelyekben már mi is érintettek voltunk, megadva a mindenkori kutatásvezető és az IEA közgyűlése magyar tagjának a nevét. Az is látható az adatokból, hogy az IEA vizsgálatai 1995-től szervezettebbé és rendszeressé válnak a matemazika és a természettudományok terén, ezek a TIMSS vizsgálatok, melyekre 1995-től négyévente kerül sor. Az olvasásiképesség-vizsgálat 2001-től PIRLS néven állandósul, öt éves időközönként kerül sor rá. A 2011-es év ezért is volt különleges, mert mind a TIMSS, mind a PIRLS vizsgálat erre az évre esett. A táblázat pozitívumai közé tartozik, hogy megismerhetők belőle azoknak a kiváló magyar szakembereknek a neve, akik ezeket a nemzetközi vizsgálatokat hazánkban koordinálták illetve koordinálják.
A harmadik szakirodalomból szintén egy összefoglaló táblázatot választottam, amely szempontok szerint csoportosítva tárja elénk az IEA és a PISA vizsgálatok hasonlóságait és különbségeit. A PISA vizsgálatokról már nemcsak a pedagógusok, hanem a laikusok is hallottak, az IEA vizsgálatai véleményem szerint nem közismertek a pedagógustársadalomban. Azt pedig végképp nem tudnák sokan megmondani, hogy a kétféle nemzetközi mérés között milyen eltérések lehetnek, miért is van szükség mind a két mérésre. B. Németh Mária összefoglalása nagyon szemléletes és lényegre törő. Két fontos szempontot emelnék csak ki, ahol lényeges különbség van a két mérés között: az egyik a vizsgálat szempontja, a másik pedig maga a mérőeszköz. A természettudományos vizsgálatok, a táblázat legutolsó szempontja a szakirodalom keletkezési időpontjában ismert méréseket tartalmazza.
Felhasznált irodalom:
Balázsi Ildikó, Balkányi Péter, Bánfi Ilona, Szalay Balázs, Szepesi Ildikó: A PIRLS és TIMSS 2011 tartalmi és technikai jellemzői, Oktatási Hivatal Budapest 2012
B. Németh Mária: A természettudományos műveltség mérése, MAGYAR PEDAGÓGIA 103. évf. 4. szám 499–526. 2003
Pedagógiai Lexikon II. kötet (főszerkesztő Báthory Zoltán, Falus Iván) Keraban Könyvkiadó, Budapest, 1997