E) Mediáció az iskolában
Szerző: Bartha Éva
A modellértékű státusz érvényessége
Jogszerűség: Az intézmény a jogszabályi feltételeknek megfelelő beiskolázási gyakorlattal veszi igénybe a támogatást.
Hatékonyság: Jelenleg egy munkacsoport dolgozik a mediáció működtetésén. Az érintettek körének kibővítése azonban fontos, mert a pedagógusok szemléletváltoztatása feltétele annak, hogy minél többen igényeljék a mediációt a fegyelmi tárgyalás helyett. Mivel a 26/2012 (V.9.) KIM rendelet kihagyta a kormányhivatal által fenntartott iskolákat az IPR támogatás igénylésének lehetőségéből, ezért nem áll forrás rendelkezésünkre a továbbfejlesztésre, ami segítené teljes mértékben a hatékonyság kritériumának való megfeleltetést. Pályázati keretből kívánjuk a továbbfejlesztést megoldani, ahol elsősorban akkreditált képzést szeretnénk megvalósítani az iskolai mediáció tapasztalatai alapján, majd belső képzés formájában valamennyi pedagógusunkkal megismertetni a mediáció hasznát és jentőségét, hogy valóban iskolai szintűvé váljék az alkalmazás és minden szempontból megfeleljen a hatékonyság kritériumának.
Eredményesség: Jó gyakorlatunk eredményességének bizonyítéka, hogy a mediációk számának növekedésével kimutathatóan csökken a magatartási problémákból adódó fegyelmi tárgyalások száma, és a diákok „eltávolítása" az iskolából. A kontrollülések dokumentációi is egyértelműen alátámasztják, hogy a felek tartják a mediációs megállapodásban leírtakat, tehát a fegyelemi tárgyalások már nem felfüggesztődnek, hanem megszűnnek. Továbbá kérdőíves felmérést végeztünk a tantestületben azon pedagógusok között, akik részt vettek mediációs üléseken. 12 főből 9 egyértelmű pozitív viszonyulásról számolt be, 3 fő számára nehezen viselhető helyzet volt a mediáció. Méltányosság: Mindenképpen méltányos, mert a mediáció „eleve" feltétele, hogy nem is jöhet létre az érintettek beleegyező, őket bevonó írásos nyilatkozatok és személyes jelenlét nélkül. Az írásos nyilatkozathoz személyes interjú is társul, ahol az érintettekkel személyes egyeztetés is történik. Konfliktusban érintettek: szülők, diákok, pedagógusok együtt vesznek részt a problémára adandó válaszok kidolgozásában, saját nehézségeikre való megoldások keresésében részt vevő feleket saját konfliktusaik megoldásában aktív szerepre „kényszeríti" a mediáció.
A modellértékű gyakorlat rövid leírása
A modell bevezetésének indokoltsága
Az iskolai fegyelmi tárgyalások számának ugrásszerű növekedése felhívta a figyelmet arra, hogy a magatartási problémák hatékony kezelésére nincsenek a pedagógusok felkészülve, illetve az egyre gyakoribb tanórai magaviseleti problémák „kezeletlenségének" következménye a diákok fegyelmi tárgyalásra való „delegálása". A pedagógusok által érzett tehetetlenség, a diákok tapasztalatai (miszerint kihágásaik hatékonyan nem „büntethetőek"), nem ösztönözték a feleket megoldások keresésére, hanem a fegyelmi tárgyalást tekintették a büntető fórumnak. Ám a fegyelmi tárgyalás nem szolgálta a tőle elvárt célt: nem lehetett megszabadulni a problémáktól, a konfliktusok száma tovább emelkedett, a tanár egyedül maradt nehézségeivel és a diák sem tudott magatartásán változtatni.
Ez a felismerés arra ösztönözte az iskola egy innovatív csapatát, hogy hatékonyabb megoldásokat keressen és dolgozzon ki ennek a helyzetnek a kezelésére.
A modell bevezetése az intézmény gyakorlatába
A mediáció gyakorlatát és lehetőségét bemutattuk a tantestületnek és beemeltük a munkahelyi dokumentumokba. Demonstrációs filmek segítségével belső szakmai műhelyt szerveztünk a kollégák számára. Kidolgoztuk a mediáció eljárásrendjét, igénylésének módját, a szülők diákok, kollégák tájékoztatásának menetét, az egyéni beszélgetések lehetőségeinek feltételrendszerét (személyközpontú megoldásokban gondolkodunk). Kidolgoztuk az ehhez kapcsolódó dokumentumokat és nyilatkozatokat, majd azokat illesztettük a fegyelmi eljárás menetébe. Kidolgoztuk a mediáció iskolai specifikumainak elemeit, a kontrollülések menetét. Együttműködési megállapodást kötöttünk a gyermekvédelmi szervezetekkel, akik ellátják szükséges esetben a diák érdekképviseletét, hogy a mediátor pártatlan tudjon maradni és csak a folyamatra tudjon figyelni. Mindemellett folyamatosan elindult 6 tanár mediációra való kiképzése.
A modellértékű gyakorlat intézményi környezete
Erre a célra rendelkezésünkre áll kettő külön szoba: egy interjúszoba, megfelelő bútorzattal és irodai eszközökkel felszerelve, és egy kényelmesen berendezett, színes falú másik szoba, mely barátságos légkört teremt az ide érkezők számára.
A modellértékű gyakorlat eredményessége
3 évre visszamenőleg, amióta a jó gyakorlat működik, megnéztük a fegyelmi tárgyalások számát. A táblázatból egyértelműen nyomon követhető volt, hogy a mediációs esetek számának növekedése egyenes arányban áll a fegyelmi tárgyalások számának csökkenésével. Továbbá minden mediációs ülést követő 3 héten belül megtartjuk a kontrollülést, ahol a mediációs megállapodás tarthatóságának utánkövetése és „ellenőrzése" zajlik. A kontrollülés azt a célt is szolgálja, hogy a diákokat viszonylag rövid és behatárolható időn belül meg tudjuk erősíteni, hogy képes volt viselkedésváltozásra, illetve vállalásaik betartását néztük. A mediációs és kontrollülések dokumentációi ellenőrizhetőek.
A gyakorlat nyilvánossága
Két CD készült:
- A mediáció tapasztalatait feldolgozó riport
- Egy mediációs helyzetről készült, jelenetek értékelése, a változás bemutatása
Rövid történet
Meggyőződésünk volt, hogy a módszer bevezetésével több halmozottan hátrányos helyzetű, illetve impulzuskontroll-zavarokkal küzdő diák marad benn az iskola rendszerében, tapasztal meg saját élményben új megoldási lehetőségeket a vitás helyzetekben. A fegyelmi tárgyalásokon egy legalizált módja volt a problémásabb magaviseletű diákok iskolából való „eltávolításának." Sajnos ezek a megoldások intézményesen is rögzültek, pedig a büntetéssel nem szereztek új készségeket a diákok. A büntetés, példastatuálás, esetükben nem volt járható út, nem hozott megoldásokat a problémára, annál is inkább, mert a fegyelmi tárgyalás a diák magaviseletének változását célozta meg, de érintetlenül hagyta a diák viselkedésével szorosan összefüggő tanári reakciókat. A fegyelmi tárgyalás a „Mit nem?" kérdésre adott választ, de ezzel még nem tanulták meg a diákok és a pedagógusok sem, hogy „Mit igen?".
A mediáció módszerének alkalmazásával új problémamegoldó módszerek integrálódtak a szervezeti kultúrába, illetve a szereplők viselkedésrepertoárjába. Fontos itt kiemelni, hogy 2009-ben az iskolai konfliktusok kezelésére új fórumot teremtett a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet, amely normasértés esetén lehetővé teszi az érintettek számára, hogy egy egyeztetési eljárásban vegyenek részt még a fegyelmi tárgyalás lefolytatását megelőzően. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy a fegyelmi lefolytatása előtt próbálják meg a mediáció lehetőségét is, mert ez hosszú távon is kedvező hatást gyakorol a kapcsolatok alakulására. Ebbe az egyeztető fórumba beemeltük a mediációt mint alternatívát, majd ennek megfelelően kidolgoztuk a tájékoztatás dokumentumait is a közoktatási törvény elvárásai és a mediáció szakmai feltételinek összefésülésével. TISZK szinten, jogásszal való folyamatos egyeztetéssel bedolgoztuk a pedagógiai dokumentumokba, leírtuk, milyen esetekben van mód mediáció alkalmazására, illetve lehetőséget teremtettünk az eltérő fokoztok tagintézményi szintű alkalmazására.
Ezt követően végiggondoltuk a célok megvalósításához szükséges további feltételeket.
- Az iskolai mediációs eljárás bevezetésének egyik alapfeltétele, hogy a pedagógusok és diákok, szülők és egyéb érintettek tudjanak erről a lehetőségről. A tájékoztatásnak az volt a legegyszerűbb módja, hogy a fegyelmi eljárás megindításáról szóló értesítésben a „kötelességszegő" tanuló és szülei, pedagógusai figyelmét felhívtuk az egyeztető eljárás és/vagy mediáció igénybevételének lehetőségére. Ennek feltétele ugyanis, hogy ehhez minden érintett szereplő hozzájárul.
- Másik fontos feltétel volt a kontraindikációk elkerülése végett, hogy ne függjön szorosan a mediátor az iskolai rendszertől, annak szereplőitől. Ezért javasoltuk, és javasoljuk, ha lehet, akkor a mediátor ne pedagógus szereplő legyen, hanem a rendszer más szintjén lévő segítő szakemberből kerüljön ki. Pl. iskolai szociális munkás, szociálpedagógus, pszichopedagógus, mentálhigiénés szakember, pszichológus, gyógypedagógus alapvégzettségű legyen.
- A jelentős hatalmi különbség a vitázó felek között nem jó irányba terelik a mediáció folyamatát - iskolai területen ennek több veszélye lehet. Az iskolai mediációban tapasztalt és jól képzett pedagógus szakember azonban képes lehet ezeket a helyzeteket kezelni, erre figyelni, folyamatos szupervízió mellett a dinamikát értelmezni.
- Fontos, hogy a mediátort valamennyi fél el tudja fogadni és higgyenek elfogulatlanságában. A mediátornak fel kell ismernie azokat a helyzeteket, melyben pártatlansága nem biztosított. Ezeket a helyzeteket nem vállalhatja. A mediációt csak olyan esetben irányíthatja a mediátor, ha nem érintett a konfliktusban, nem mélyen ismeri a szereplőket.
- Jó, ha mediátor párban tud dolgozni. A fenti folyamatok kivédésére lehet az iskoláknak keresztbe mediálni, vagy párként külsős szakembert bevonni.
- Fontos, hogy biztosítva legyen idő a rendszer szintjén is a konfliktus megoldására, a mediáció lebonyolítására kellemes környezetben. Vagyis a mediációkat végző szakemberek munkaköri leírásában legyen beemelve ez a fajta tevékenység. A működőképesség feltétele továbbá, hogy a ha a résztvevők nem is találnak megoldást a vitára, de igényeljék annak rendezését, vagyis ha a felek nem kommunikáltak egymással, de hajlandóak leülni egymással, ez is fontos feltétel. Ha nem hajlandóak erre sem, még mindig biztosított a sétáló mediáció mint a mediáció speciális formájának alkalmazása. Motiváló a megoldásra, ha a fennálló helyzetet mind a két fél rossznak tartja. Fontos az önkéntes részvétel.
A célok és feltételek megfogalmazása után folytattuk a gyakorlatot a személyi feltételek megteremtésével. Iskolánkból 6 fő vett részt modulrendszerű mediációs képzésen. Közülük ketten rendszeresen vezetnek mediációs üléseket. Jelenleg a program továbbfejlesztése folyik, amihez forrásokat keresünk. Szeretnénk akkreditált képzést indítani, valamint szuperviziót biztosítani a saját, valamint az érdeklődő iskolák számára.
A modellértékű gyakorlat megismerésének lehetőségei az intézményben
-
Képzés: iskolánkból 6 fő elvégezte a több modulos mediációs képzést, egy fő kisebbségi mediációs specifikációt is végzett, illetve IM listás mediátor szakértőként is dolgozik. Általuk szervezett szakmai műhelyek keretében mutatjuk be a jó gyakorlat lépéseit, megismertetjük a résztvevőket a mediáció lényegével, céljával és eredményével.
- Műhelyfoglalkozás keretében mediációs-kommunikációs technikák bemutatása, gyakorlása; mediációról készült CD megvitatása.
- Honlapunkon a www.valyip.hu oldalon a mediációs munkacsoport munkaterve, illetve fotók a mediációról.
- Szakmai dokumentáció bemutatása.
- Az érintettek hozzájárulása esetén egy-egy fő részvétele mediációs ülésen.