Skip navigation

2.1. melléklet – „Társadalmi távolság” gyakorlat

A hallgatók húznak egyet az oktató által elkészített kártyákból. A kártyákon rövid leírás általános vagy középiskolás tanulókról, személyes sorsuk egy-egy fontos jellemzőivel.
A hallgatókat megkérjük, ne mutassák meg egymásnak a kártyákat. Néhány percig gondolkodjanak azon, hogyan élheti mindennapjait a kártyán szereplő gyermek vagy fiatal, hol él, hová jár iskolába, milyen örömök érhetik, milyen nehézségekkel kell megküzdenie, hogy érzi magát az iskolában stb. (A kártyán csak néhány adat szerepel, így a hallgatók gondolatban tovább szövik a leírtak alapján a tanuló történetét, belehelyezkednek a szerepbe.)
Ezt követően a hallgatók felállnak egy vonalba, megfogják egymás kezét. Az oktató ismerteti a feladatot: különböző kijelentések hangzanak el és mindenkinek el kell döntenie, ez jellemző-e rá (vagyis a szerepre, melybe belebújt), és aki úgy gondolja, igen a válasz, egyet előre lép, aki nemmel válaszol, marad a helyén.
10-15 kijelentés hangzik el, melynek során egyesek előre kerülnek, mások hátul maradnak vagy lemaradnak, és biztosan lesz olyan helyzet, amikor már elengedik egymás kezét, hogy a feladatot végre tudják hajtani.
A gyakorlat zárásaként a csoport megbeszéli a tapasztalatokat. (Pl. Hogyan érezte magát az, aki sokat léphetett előre, és hogyan az, aki hátul maradt; mennyire tudtak belehelyezkedni az egyes szerepekbe, mi könnyítette/nehezítette ezt; hogyan élték meg egymás „elengedését"; milyen iskolai vetülete lehet a gyakorlatnak; miként illusztrálhatta a társadalmi egyenlőtlenségeket a gyakorlat?)

Példák szerepekre:

  1. Kati általános iskolás, egy hátrányos helyzetű településen lakik három kisebb testvérével egy kétszobás házban. Édesapja a közelmúltban autóbalesetben meghalt. Édesanyja a 30 km-re lévő városba jár be dolgozni naponta autóbusszal, egy üzemben betanított munkát végez.
  2. Imre általános iskolás, szüleivel és öccsével lakik egy nagyváros leromlott lakóterületén lévő önkormányzati bérlakásában. Szüleinek általános iskolai végzettsége van, jelenleg munkanélküliek.
  3. János szüleivel és két testvérével lakik egy családi házban. Édesapja egy szoftverfejlesztő cég tulajdonosa, édesanyja tanítóként dolgozik.

 

Példák az elhangzó kijelentésekre:

  1. Van otthon számítógéped internettel.
  2. Az iskolában mindig jó jegyet kapsz.
  3. Minden nyáron el tudtok menni külföldre nyaralni.
  4. Sok könyvetek van otthon.
  5. Szüleid sokat tudnak segíteni a tanulásban.
  6. Minden nap ehetsz valamilyen gyümölcsöt.
  7. Nem okoz problémát az osztálykirándulás összegének befizetése.