Skip navigation

7.2 melléklet

Helyzetgyakorlatok a szerepjátékhoz

Egy édesanya szeretné a fővárosi óvodába beíratni cukorbeteg gyerekét, azonban a vezető óvónő elutasítja, mondván, a csoportban nem tudják vállalni a gyermek felvételét, mivel beteg és állandó gyógyszert szed, az inzulinszint méréséhez az óvónők egyáltalán nem értenek, különben sincs módjuk ennek megoldására 25 másik kiscsoportos gyerek mellett.

Az egyik szülő azzal a kéréssel fordul a pedagógushoz, hogy ültesse el a gyermeke mellől a cigány tanulót, mert zavarja őt a tanulásban, rossz hatással van gyermeke fejlődésére.

Kínai szülők íratják be az iskolába a gyermeküket, s azt mondják a pedagógusnak, hogy ha a gyerekkel bármilyen probléma lenne, nyugodtan pofozzák meg, mert otthon is rendszerint ezt a fegyelmezési módszert használják.

Az iskolába roma és nem roma tanulók együtt járnak, a konyhás nénik a menzán bevett szokásként, piros pöttyel megjelölték a poharakat és a tányérokat, amelyeket csak a roma tanulók használhatnak. Az egyik szülő szót emel ez ellen.

A negyedik osztályba külföldi tanuló érkezik, nem beszél magyarul, nem érti a tanítás nyelvét, az instrukciókat. A pedagógusok úgy vélik a tanáriban zajló beszélgetés során, hogy nem kell foglalkozni vele, úgyis külföldi, s harminc gyerek mellett nincsen idő rá is.

Az egyik ötödikes gyerek szülei Németországban vállaltak munkát, s eközben a gyereket itthon a nagyszülőkre gondozására bízták. Várhatóan ez a helyzet akár évekig is eltarthat, a szülők félévente jönnek majd haza, s a gyerek az első évben biztosan a nagyszüleivel lesz. A kapcsolatot az interneten át Skype-on tartják vele. Osztályfőnökként észreveszi, hogy a gyermek viselkedése egy ideje megváltozott, álmodozik az órákon, gyakran nem készíti el a házi feladatát, időnként sír, depressziós.

A megyeszékhely egyik általános iskolájában megnövekedett a migráns gyerekek száma az utóbbi években. A nevelőtestület azon gondolkodik, milyen tájékoztató anyagot állítsanak össze a szülők és a diákok részére. Vannak, akik ellenzik ezt, mások egészen értékes gondolatokat fogalmaznak meg a pedagógusok között.