4. modul: Kultúra, kisebbségi identitás, nevelés – biográfia-kutatás alkalmazása a pedagógiai munkában
A modul célja a biográfia mint kutatási módszer megismerése a multikulturális nevelés vonatkozásában és a sikeres kisebbségi életutakhoz kapcsolódó, azt befolyásoló tényezők tudatosítása.
A megvalósítás lépéssora:
Előzetes otthon munka során a hallgatók interjút készítenek egy migráns/kisebbségi etnikai csoportba tartozó felnőtt személlyel. Az interjú: életút, kultúra, szocializáció, identitás témaköreit dolgozza fel, különösen érintve az iskolai éveket. Ehhez önállóan 20-25 kérdésből álló kérdéssort állítanak össze, s az anyagot diktafonra rögzítik, majd otthon leírják az interjú szövegét. Az interjút a tárgyhoz kapcsolódóan, a portfólió részeként helyezik el. (Lásd a tananyag végén lévő hallgatói feladat leírását.)
Ráhangolás: A hallgatók kiscsoportban arra reflektálnak, mit jelentett számukra az interjúra való felkészülés, az interjú felvételének milyen tapasztalatai voltak. A tapasztalatok összevetése a hasonlóságok és a különbségek keresésével történik.
Kibővített tanári előadás19: Témája a biográfia-kutatás20 helye a kisebbségi tanulók, szülők, családok megismerésében, az interkulturális pedagógiában. Identitás és önbizalom-fejlesztés, a gyerekek énkép alakításának lehetőségei a pedagógusok munkájában21.
Lezárás:
További egyéni feladat: Olvassanak olyan szépirodalmi műveket, regényeket, amelyek témáját tekintve a kisebbségekkel, migránsok helyzetével, vagy a társadalmi sokféleség megítélésével (is) foglalkoznak, s egyúttal iskolai tanulságokkal ugyancsak szolgálnak (Lsd. 6. feladat, portfólió). Készítsenek róla reflektív olvasónaplót.
Mit viszek magammal a zsákomban? c. módszerrel az óra végén visszajelzés adása, összefoglalás nyújtása.22
Előzetes otthon munka során a hallgatók interjút készítenek egy migráns/kisebbségi etnikai csoportba tartozó felnőtt személlyel. Az interjú: életút, kultúra, szocializáció, identitás témaköreit dolgozza fel, különösen érintve az iskolai éveket. Ehhez önállóan 20-25 kérdésből álló kérdéssort állítanak össze, s az anyagot diktafonra rögzítik, majd otthon leírják az interjú szövegét. Az interjút a tárgyhoz kapcsolódóan, a portfólió részeként helyezik el. (Lásd a tananyag végén lévő hallgatói feladat leírását.)
Ráhangolás: A hallgatók kiscsoportban arra reflektálnak, mit jelentett számukra az interjúra való felkészülés, az interjú felvételének milyen tapasztalatai voltak. A tapasztalatok összevetése a hasonlóságok és a különbségek keresésével történik.
Kibővített tanári előadás19: Témája a biográfia-kutatás20 helye a kisebbségi tanulók, szülők, családok megismerésében, az interkulturális pedagógiában. Identitás és önbizalom-fejlesztés, a gyerekek énkép alakításának lehetőségei a pedagógusok munkájában21.
Lezárás:
További egyéni feladat: Olvassanak olyan szépirodalmi műveket, regényeket, amelyek témáját tekintve a kisebbségekkel, migránsok helyzetével, vagy a társadalmi sokféleség megítélésével (is) foglalkoznak, s egyúttal iskolai tanulságokkal ugyancsak szolgálnak (Lsd. 6. feladat, portfólió). Készítsenek róla reflektív olvasónaplót.
Mit viszek magammal a zsákomban? c. módszerrel az óra végén visszajelzés adása, összefoglalás nyújtása.22
19 Kibővített tanári előadás: Az oktató arra kéri a hallgatókat, hogy az előadás közben írjanak fel kérdéseket, majd az előadást 10-15 percenként megszakítva alkalmat ad a kérdések ismertetésére, a válaszadásra, reflektálásra. A módszer bővebb leírását lásd: Bárdossy Ildikó-Dudás Margit-Pethőné Nagy Csilla-Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécsi Tudományegyetem, Pécs - Budapest, 346. (http://pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/KG1.pdf)
20 Biográfia-kutatás: célja a személyes életutak megismerése, tudományos szempontú elemzése. Az élettörténetekben közös vonások, mintázatok keresése. Mindennek már jelentős neveléstudományi, kutatás-módszertani szakirodalma van Nyugat-Európában, számos szakkönyv és cikk jelent meg az életút-kutatás neveléstudományban való felhasználásának lehetőségeiről. L. az ajánlott irodalmat lent.Az előadáshoz ajánlott irodalom:
22 Itt arra kérjük a hallgatókat, hogy a személyeses felvett interjú és az órán hallottak közötti kapcsolatra reflektáljanak. Hogyan kapcsolódott össze e kettő számukra az óra során?
20 Biográfia-kutatás: célja a személyes életutak megismerése, tudományos szempontú elemzése. Az élettörténetekben közös vonások, mintázatok keresése. Mindennek már jelentős neveléstudományi, kutatás-módszertani szakirodalma van Nyugat-Európában, számos szakkönyv és cikk jelent meg az életút-kutatás neveléstudományban való felhasználásának lehetőségeiről. L. az ajánlott irodalmat lent.Az előadáshoz ajánlott irodalom:
- Krüger, Heinz Herman-Marotzki, Winfried (2006, szerk.): Handbuch erziechungwissenschaftliche Biographieforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
- Hans Georg Ruhe (2012): Methoden der Biographiearbeit - Lebensspuren entdecken und verstehen. Belte Juventa, Weinheim und Basel.
- Sielert, Uwe-Jaeneke, Katrin-Lamp, Fabian-Selle, Ulrich (2009): Kompetenztraining „Pädagogik der Vielfalt". Juventa Verlag, Weinheim &München
- Kövér György (2014): Biográfia és társadalomtörténet. Osiris Kiadó, Budapest.
22 Itt arra kérjük a hallgatókat, hogy a személyeses felvett interjú és az órán hallottak közötti kapcsolatra reflektáljanak. Hogyan kapcsolódott össze e kettő számukra az óra során?