2. modul: Születéstől a halálig (fordulópontok a cigány közösségek életében)
A modul tartalmi célja, hogy a különböző kulturális antropológiai kutatások alapján bemutassa a cigány közösségek hagyományait, és a hallgatók képet kapjanak az egyes cigány közösségek mindennapjait érintő szokásokról a születéstől a virrasztásig.
A megvalósítás lépéssora:
Hallgatói tevékenység |
Oktatói tevékenység |
Ráhangolódás | |
Az órán résztvevők megnéznek egy filmrészletet a Báriséj c. filmből.6 Előtte a film címéből következtetnek a film tartalmára, szereplőire. A hallgatók a filmrészlet megtekintése után reflektálnak a látottakra és az előzetesen megjósolt tartalmakra. |
Az oktató meghallgatja a csoport következetéseit (jóslásait) és lejátssza a filmrészletet. Összefoglalja, szükség szerint kiegészíti a hallgatók hozzászólásait. |
Jelentésteremtés |
|
A hallgatók két- vagy háromfős csoportokban prezentálják az előzetesen elvállalt kiselőadást, melyre (otthon) felkészültek.7 |
Az oktató a kiselőadások megtartása előtt felhívja a figyelmet arra, hogy a bemutatók végeztével minden kiselőadást egy (az oktató által kijelölt) hallgató értékel.8 |
Reflektálás |
|
A hallgatók egymást értékelik az értékelőlap alapján (3.2 melléklet), illetve kérdéseiket, észrevételeiket is megoszthatják az értékelés közben.
Az előadó csoportok feladatcsere9 technikával segítik az új információk megtanulását. |
Az oktató kijelöli az értékelőket, illetve koordinálja az értékelést és a feladatcsere megvalósulását. |
6 A filmrészlet online elérhetősége: http://indavideo.hu/video/Barisej_dokumentumfilm_reszlete (letöltés dátuma: 2014. 12. 31.) A Báriséj (nagylány) c. film rendezője, Bódis Kriszta engedélyezte a filmrészlet tananyagban való felhasználását.
7 A kiselőadások bemutatásánál ajánlott valamely prezentációs szoftver használata (pl. PowerPoint, Prezi). Egy témát több hallgató is feldolgozhat, ennek előfeltétele a hallgatók közötti együttműködés/kooperáció megléte. Javasolt témakörök: 1. Születés - keresztelés - gyereknevelés; 2. Felnőtté válás (nemi szerepek), házasság (esküvő, szöktetés) és válás; 3. Gyász, virrasztás (halotti szokások). A témakörökhöz ajánlott szakirodalom a 2.1. mellékletben található.
8 Az oktató a kiselőadás után választ értékelő személyt, ez okból minden hallgatónak figyelemmel kell kísérnie a prezentációkat.
9 Feladatcsere: az egyes csoportok tagjai feltesznek egy-egy kérdést az órai anyag kapcsán, ezeket leírják egy lapra/kártyára. A lapot továbbadják a következő csoportnak. A csoporttagok közösen megválaszolják a kérdéseket (a válaszokat lejegyezik a lapra). A harmadik körben egy következő csoportnak küldik tovább a lapot ellenőrzés céljából.
8 Az oktató a kiselőadás után választ értékelő személyt, ez okból minden hallgatónak figyelemmel kell kísérnie a prezentációkat.
9 Feladatcsere: az egyes csoportok tagjai feltesznek egy-egy kérdést az órai anyag kapcsán, ezeket leírják egy lapra/kártyára. A lapot továbbadják a következő csoportnak. A csoporttagok közösen megválaszolják a kérdéseket (a válaszokat lejegyezik a lapra). A harmadik körben egy következő csoportnak küldik tovább a lapot ellenőrzés céljából.