A felsőoktatás sok szempontból – zárvány
Nehéz belelátni kívülről, s aki nem volt részese, kevés fogalommal bír
róla. Híres autonómiája már a múlté, bár ragaszkodik maradványaihoz.
Piacosítása, önfenntartóvá tétele nagy ellenállásba ütközik több fronton. Az
oktatók nem akarnak folyton pályázatokat írni, kimutatásokat készíteni s
hallgatókat toborozni. Az sem vigasztalja őket, hogy teljes osztályok dolgoznak
ezen helyettük a dékáni hivatalban, rektori hivatalban. Még így is tetemes
adminisztrációt kíván ez tőlük úgyszintén - főként hogy az ő projektjeiket,
konferencia-terveiket segítő, támogató adminisztratív személyzet, tudományos
titkárság nincs sehol, számukra gyakorlatilag elérhetetlen. Az, ahogyan ők, az
oktatók fejlesztenének, ahogyan ők vonzanának be hallgatókat új ötletekkel,
tantervekkel, programokkal, amin maguk változtatnának s amit ők szeretnének
másképp, strukturálisan jobbára kivihetetlen. Nincs rá keret, lehetetlen, túl
komplikált, akkreditáltatni kell, visszapattan vagy visszhangtalan marad - ha
még van kedvük egyáltalán artikulálni. (Ezért is kiváló lehetőség a jelen
TÁMOP-projekt, amelyben előállhatunk innovatív javaslatainkkal, kidolgozhatjuk
újszerű tanterveinket, összeállíthatjuk és megoszthatjuk pedagógiai
stratégiánkat, amellyel hitünk szerint szakmánk, szakunk hatékonyabban
képviselhető.) A szűken vett oktatási teendőkön kívül eső elképzelései
megvalósításához rendszerszerűen még kevesebb segítséget nyújt munkahelyük az
egyetemen tanítóknak. Tudományos segédmunkatársakra nem számíthatnak: oldják
meg a demonstrátorral vagy a doktoranduszokkal projektjeiket, készítsék el
kiadványaikat, szervezzék meg konferenciáikat. Tanársegédek már nem léteznek,
ahol igen, ott is túlképzettek a fokozatukhoz, rajtuk a legnagyobb az órateher,
s őket sújtja egzisztenciálisan a legtöbb nehézség. Néhány havonta újabb
rendszerekbe kell feltölteni az egyetemi oktatóknak a publikációs listájukat és
tudományos önéletrajzukat, úgyszólván egész életművüket, hogy itt is, ott is
látsszanak. Ez nem saját ambíciójuk: intézményük érdeke, s be is hajtja rajtuk.
Ezek a számon tartó rendszerek, adatbázisok egymással elvétve kompatibilisek.
Elkedvetlenítő az is, hogy a személyenkénti finanszírozás miatt (első
közelítésre) inkompetens, alulmotivált hallgatókat kell képezniük, hisz nem
tehetik meg, hogy ne vegyék fel őket vagy szigorú, minőségi rostájukon
kiszórják a benn lévőket, ha nem felelnek meg, ha nem olvasnak, ha nem
idevalók. A lemondás arról, hogy megbecsülik tudását, munkáját, eredményeit és
megkaphatja következő, már évekkel ezelőtt megszolgált előléptetését, szintúgy frusztrációt
szül az oktatóban. A rajta s kollégáin eluralkodó cinizmus nem tesz jót tanári
mivoltának, egyéni és közéleti, tudományos ambícióinak, általános közérzetének
sem. Kutatna és oktatna, publikálna és rendezvényeket szervezne, konferenciákon
szerepelne és hívna létre, ha érezné a megbecsülést, s nem szembesülne ezernyi
akadállyal, hátráltató tényezővel, a megélhetés gondjaival, az elismerés
hiányával. Egy rétegük, az elhivatottak így is megteszik az imént említetteket,
kizsákmányolva mindennemű erőforrásaikat, azaz ingyen dolgozva, támogató
környezet nélkül, gyakran még szorongva is, hogy valaki érdekszféráját
akaratlanul megsértik. Az egyetemi oktató a közoktatásban dolgozó kollégáinál
is elszigeteltebb, problémái nincsenek előtérben, s atomizált társadalmunkban
vajmi kevés szolidaritásra számíthat. Fogalmuk sincs a kívülállóknak, mivel
tölti napjait a tanórákon kívül. Újra és újra elgondolkodtat: a törvényhozásban
ülők nagy része (formálisan) diplomás, s mégsem képviseli kollégáit, nem
artikulálja problémáikat. Az egyetemen tanító alulfizetett hobbinak érzi
tevékenységét, amivel kevés elismerést szerez, s ami annál több kudarcot okoz neki.
Sikerélmény az órákon is ritkán éri: ez már évtizedek óta nem elitképzés, a
hallgatók többnyire nem partnerek, s realista rémtörténetek keringenek a
titkárságon s a folyosón: nem olvasták el a művet, az sem jött el, aki referál,
s kétségbeejtő naivitással nyilatkoznak meg az órán a hallgatók.