4.2 melléklet
A sajátos nevelési igényű gyermekek-tanulók együttnevelésének megvalósulását mozgató háttér
Az utóbbi évtizedben hazánkban is erős figyelem irányult arra, hogy hátrányos helyzete, vagy sajátos igényei, szükségletei miatt senki ne legyen az nevelési rendszerben hátrányosan megkülönböztetve, a rendszerből kirekesztve. A köznevelésről szóló törvény, valamint a hozzá kapcsolódó miniszteri rendeletek lehetőséget teremtenek a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók integrált nevelésének, oktatásának megvalósítására, de a folyamat eredményessége jelentős mértékben az együttnevelő intézmények fogadókészségén, felkészültségén múlik.
Az utóbbi évtizedben hazánkban is erős figyelem irányult arra, hogy hátrányos helyzete, vagy sajátos igényei, szükségletei miatt senki ne legyen az nevelési rendszerben hátrányosan megkülönböztetve, a rendszerből kirekesztve. A köznevelésről szóló törvény, valamint a hozzá kapcsolódó miniszteri rendeletek lehetőséget teremtenek a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók integrált nevelésének, oktatásának megvalósítására, de a folyamat eredményessége jelentős mértékben az együttnevelő intézmények fogadókészségén, felkészültségén múlik.
Az együttnevelés előnyei
Az integráció minden résztvevő számára előnyökkel járhat.
Előnyök a kulcsszereplők szempontjából | Konkrét példák az állítások igazolására személyes tapasztalatból |
Befogadó pedagógus számára előny, mert... | |
Kihívást jelent neki a feladat, ezáltal ösztönzi őt új módszerek, eljárások megismerésére, pedagógiai képességeinek kibontakoztatására. | |
Önmaga is megtapasztalhatja a gyermekekkel együtt a segítségnyújtás és siker közös örömét, toleranciája erősödik, s ez hatással van a többi gyermek megítélésére is. | |
Az együttnevelés során szakmai kapcsolatai bővülnek38. | |
A befogadó gyermekek számára előny, mert... | |
Közvetlenül megtapasztalják, és természetesnek tekintik a sokféleséget, miközben képesek lesznek az azonosságok észrevételére is. | |
Megtanulják a módját, hogyan kell társuknak segíteni, és azt is látják, hogy mindenki segítségre szorulhat, és mindenki segíthet a társainak. | |
A szülők számára előny, mert... | |
A sajátos nevelési igényű gyermek nem szakad ki a családból, lakóhelyi kortársak közül. | |
A közösség, ahol él, látja fejlődését, a család erőfeszítéseit, ez pozitívan befolyásolja a társadalomban a fogyatékos emberekről kialakult képet. | |
Az integráltan nevelkedő sajátos nevelési igényű gyermekek számára előny, mert... |
|
Társadalmi beilleszkedési nehézségei csökkenthetők, mert a folyamatot már a gyermekkorától olyan közegben gyakorolja, ahol felnőtt korában is élni fog. |
|
Számára örömforrás lesz az együttműködés társaival, a többségi környezet mintái fejlesztő hatással lesznek rá - nagyobb önállóságra, önfegyelemre, gyorsabb munkatempóra szoktatja a környezete. |
|
A nyitottság, empátia, egymás iránti érdeklődés a sajátos nevelési igényű gyermekektől is elvárt készség. Nemcsak őt kell elfogadni, neki is elfogadó magatartást kell tanúsítani. A gyermek az ép társak között tanul meg alkalmazkodni az adott közösség szokásaihoz. |
|
38 Az OECD tagországokban a sajátos nevelési igényű tanulókkal foglalkozó pedagógusok képzését a legfontosabb feladatok között tartják számon (Mesterházi Zsuzsa - JKA. Budapest, 2003).