4.1 melléklet – 4. szövegrész
2000. január 1-jétől érvényes az a kormányrendelet50, mely szerint több
nyelvvizsgaközpont akkreditáltathat alap-, közép- és felsőfokú
nyelvvizsgákat, amelyek megfeleltethetők a nyelvtanulás, nyelvtanítás,
nyelvi értékelés közös európai referenciakerete által meghatározott
szinteknek. A rendelet hatályba lépését követően az Oktatási
Minisztérium pénzügyi támogatásának segítségével lehetőség nyílott
államilag elismert nyelvvizsga letételére cigány (romani és beás)
nyelvből is. A vizsgahelyek többsége ugyan ma még a fővárosban
található, ám 2002-ben az ország több pontján is lehetőség volt rá,
hogy a gyakran tanított és tanult, valamint az adott régióban élő
kisebbségek nyelvéből nyelvvizsgát lehessen tenni51.
Az Idegennyelvi Továbbképző Központban 1995 óta van lehetőség államilag
elismert romani nyelvvizsga megszerzésére. Az akkreditációs anyag
elkészítése Choli Daróczi József és Karsai Ervin nevéhez fűződik. Itt
az összes magyarországi romani dialektus elfogadott annak ellenére,
hogy a romani nyelv lovári dialektusa lett akkreditálva. Érdekes és
egyben figyelemre méltó, hogy 2005-ig nem regisztráltak egyetlen
sikertelen nyelvvizsgát sem, tehát minden jelentkező „átment". 2006-tól
azonban megugrott a bukások száma is, sőt az utóbbi két-három évben
jóval több a sikertelen nyelvvizsga, mint az eredményes (2013-ban 945
jelentkezőből 334 fő, 2014-ben 739 jelentkezőből 295 fő tett sikeres
nyelvvizsgát).
A közép- és emelt szintű érettségi lovári nyelvből: a kétszintű
érettségi rendszer a 2004/2005-ös tanévtől került bevezetésre a 2003-as
és 2004-es próbaérettségi után. Hatalmas előrelépésnek számított a
kétszintű érettségi bevezetése, hiszen lehetőség nyílt mindkét
magyarországi cigány nyelvből - romani, beás - közép- és emelt szintű
vizsgát is tenni, sőt a többi idegen nyelvhez hasonlóan a sikeres (60%
feletti) emelt szintű vizsga középfokú komplex (B2) nyelvvizsgának is
minősül. Az Oktatási Hivatal által nyilvánosságra hozott és a
honlapjukról letölthető hivatalos dokumentumok alapján az utóbbi
években egyre többen választják a lovári nyelv emelt szintű érettségit
vizsgatárgyként, ami a romani növekvő népszerűségét jelzi52. Jellemző,
hogy egyre magasabb azoknak a vizsgázóknak a száma is, akik kiegészítő
vizsgaként teszik le a lovárit, tehát már korábbról rendelkeznek
érettségi bizonyítvánnyal. A nyelv presztízse szempontjából különösen
fontos, hogy romák és nem romák egyre többen tesznek érettségit és
nyelvvizsgát is romaniból. A következők között keresendők ennek okai:
egyrészt érettségi tárgyként választható a lovári nyelv is, másrészt az
emelt szintű érettségi többletpontot jelent a felsőoktatásba történő
jelentkezésnél, harmadrészt a diplomához szükséges középfokú
nyelvvizsgát ezzel szerzik meg a hallgatók. Mind közép-, mind emelt
szinten a legtöbb jelentkező a Dél-Dunántúlról érkezik, ami a Gandhi
Gimnázium és a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Romológia
és Nevelésszociológia Tanszék hatókörét jelzi, hiszen mindkét
intézményben tanítják a romani nyelvet.
50 71/1998. (IV. 8.) Korm. rendelet az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendjéről és a nyelvvizsga-bizonyítványokról: http://www.nyak.hu/doc/jogszab/71-1998.asp (letöltés dátuma: 2014. 12. 30.)
51 Poór Zoltán (szerk. 2002): Országjelentés - Magyarország nyelvoktatás-politikai arculatának elkészítéséhez.
52 Oktatási Hivatal, statisztikai adatok: https://www.ketszintu.hu/publicstat.php (letöltés dátuma: 2014. 10. 29.)