1 |
A kisebbség beolvadása a többségbe, amelynek során önkéntesen vagy
kívülről való nyomás hatására átveszi annak kulturális sajátosságait és
elhagyja a sajátját. |
JXUwMDM5JXUwMDEyJXUwMDAwJXUwMDA5JXUwMDEzJXUwMDA0JXUwMDA0JXUwMDA1JXUwMDhkJXUw
MDgyJXUwMDBhJXUwMDlh
|
2 |
A multikulturális nevelés mellett az utóbbi két évtizedben egyre inkább
ez a fogalom kerül előtérbe. A fogalmak gyakran szinonimaként
használatosak, de fontos azt a különbséget hangsúlyozni, amely ez
utóbbi esetében egy dinamikus állapotot feltételez. |
JXUwMDMxJXUwMDA3JXUwMDFhJXUwMDExJXUwMDE3JXUwMDE5JXUwMDFlJXUwMDE5JXUwMDE4JXUw
MDAxJXUwMDA3JXUwMDkzJXUwMDhkJXUwMDA1JXUwMDFh
JXUwMDM2JXUwMDBiJXUwMDEzJXUwMDEzJXUwMDA5JXUwMDg1JXUwMDlh
|
3 |
A saját kultúra megtartási lehetősége mellett az együttélés megteremtése a társadalmakban. |
JXUwMDMxJXUwMDA3JXUwMDFhJXUwMDExJXUwMDAyJXUwMDE1JXUwMDkzJXUwMDgyJXUwMDBhJXUw
MDlh
|
4 |
Egy adott csoport vagy személy társadalmi kirekesztéssel szembeni védekezésként megvalósuló önkéntes elkülönülése. |
JXUwMDJiJXUwMDA5JXUwMDFmJXUwMDE1JXUwMDExJXUwMDEzJXUwMDkzJXUwMDgyJXUwMDBhJXUw
MDlh
|
5 |
A társadalom valamely szegmensében (manifeszt vagy látens módon) megvalósuló elkülönítés. |
JXUwMDJiJXUwMDA5JXUwMDFmJXUwMDAyJXUwMDE1JXUwMDE3JXUwMDAyJXUwMDg2JXUwMDgyJXUw
MDBhJXUwMDlh
|
6 |
Alapértelmezése a befogadás, azaz az exklúzió (kirekesztés) ellentétes irányú folyamata. |
JXUwMDMxJXUwMDA3JXUwMDA1JXUwMDA3JXUwMDk2JXUwMDgwJXUwMDEzJXUwMDlh
|
7 |
Az a születéstől halálig tartó fejlődési folyamat, amely során az egyén
„beletanul" (direkt vagy indirekt módon, primer vagy szekunder térben,
formális vagy informális nevelés során) a társadalomba. |
JXUwMDJiJXUwMDA5JXUwMDE1JXUwMDBjJXUwMDBhJXUwMDA4JXUwMDBkJXUwMDA1JXUwMDEzJXUw
MDliJXUwMDgyJXUwMDBhJXUwMDlh
|
8 |
Az az alapvető szemlélet jellemzi, mely a tanulók egyéni különbségeit
(akár társadalmi, akár kulturális, akár személyes) komplexitásában
tekintve, maximálisan figyelembe véve, azokból kiindulva, azokra
értékként építve alakít ki befogadó környezetet. |
JXUwMDMxJXUwMDA3JXUwMDA1JXUwMDA3JXUwMDE5JXUwMDBmJXUwMDk3JXUwMDli
JXUwMDI4JXUwMDE1JXUwMDAxJXUwMDA1JXUwMDA2JXUwMDk0JXUwMDk0JXUwMDBlJXUwMDA4
|
9 |
Az elmélet az elsődleges és másodlagos szocializációs tér átfedését,
illetve annak mértékét mutatja, illetve azt az utat, hogy az átfedés
miként szélesíthető. |
JXUwMDNhJXUwMDBiJXUwMDAyJXUwMDFlJXUwMDE5JXUwMDE4JXUwMDAxJXUwMDA3JXUwMDkzJXUw
MDhkJXUwMDA1JXUwMDFh
JXUwMDJiJXUwMDA5JXUwMDE1JXUwMDBjJXUwMDBhJXUwMDA4JXUwMDBkJXUwMDA1JXUwMDEzJXUw
MDliJXUwMDgyJXUwMDBhJXUwMDlh
|
10 |
Azon felismerésen alapul, hogy különböző életmódok és identitások
létezhetnek egy időben és egy helyen, és hogy a közöttük létrejövő
kommunikáció gazdagítja mindegyik résztvevőt. |
JXUwMDMxJXUwMDA3JXUwMDA1JXUwMDA3JXUwMDE5JXUwMDBmJXUwMDk3JXUwMDli
JXUwMDJjJXUwMDk1JXUwMDkzJXUwMDAxJXUwMDEyJXUwMDA1JXUwMDA1JXUwMDBkJXUwMDAzJXUw
MDAy
|
11 |
Demokratikus oktatási rendszert feltételez, ahol a diáknak joga van
saját kultúrája megtartása mellett a sikeres társadalmi integrációra. |
JXUwMDM1JXUwMDE4JXUwMDE5JXUwMDE4JXUwMDFkJXUwMDAyJXUwMDFlJXUwMDE5JXUwMDE4JXUw
MDAxJXUwMDA3JXUwMDkzJXUwMDhkJXUwMDA1JXUwMDFh
JXUwMDM2JXUwMDBiJXUwMDEzJXUwMDEzJXUwMDA5JXUwMDg1JXUwMDlh
|
12 |
Egy olyan állandónak tekinthető életmóddal azonosítható, mely
csoportokra osztja az embereket, generációk között öröklődik, és egyben
hozzájárul az identitás meghatározásához. Közvetítője a nyelv, alapját
jelentik az értékek, valamint a hozzájuk kapcsolódó explicit és
implicit szabályok. |
JXUwMDMzJXUwMDFlJXUwMDE5JXUwMDE4JXUwMDhlJXUwMDg4JXUwMDEz
|
13 |
Jelentése legegyszerűbben úgy foglalható össze, mint elkülönülő
kultúrák együttélése. Az együttélés jelenthet egymás mellettiséget és
egymásra hatást egyaránt. |
JXUwMDM1JXUwMDE4JXUwMDE5JXUwMDE4JXUwMDFkJXUwMDAyJXUwMDFlJXUwMDE5JXUwMDE4JXUw
MDAxJXUwMDA3JXUwMDEzJXUwMDBkJXUwMDA1JXUwMDEzJXUwMDE3JXUwMDE4JXUwMDA2
|
14 |
Egy adott személy vagy csoport a társadalom peremére kerülése önhibáján kívül. |
JXUwMDM1JXUwMDBjJXUwMDEzJXUwMDE1JXUwMDBlJXUwMDA3JXUwMDBmJXUwMDBkJXUwMDA1JXUw
MDEzJXUwMDliJXUwMDhkJXUwMDlmJXUwMDk3JXUwMDg1JXUwMDky
|