4.1 melléklet Példa a projektmódszer megvalósítására
A RENESZÁNSZ KOR

ELTE
Tehetségfejlesztési szakértő szakirányú továbbképzési szak
Levelező tagozat
II. évfolyam
A projekt leírása
I. A projekt célja
 A reneszánsz korral kapcsolatos eddigi ismeretek felidézése, elmélyítése. Összefüggések felismertetése, a gondolkodás fejlesztése. A térben és időben való tájékozódás képességének fejlesztése. Annak felismertetése, hogy történelmünk egy olyan szakaszával foglalkozunk, amelyre méltán lehetünk büszkék.
Fejlesztési célok
 
- Önálló ismeretszerzés fejlesztése
 
- Az internet megfelelő használata
 - Ismeretszerzés könyvek segítségével
 
- Szövegértés és szövegalkotás fejlesztése
 
- Önálló szövegalkotás fejlődése
 - Szóbeli és írásbeli utasítások feldolgozásának fejlődése
 - Forráskutatás és forrásfeldolgozás kialakulása
 
- Verbális és nonverbális kifejezőkészség fejlesztése
 
- Hozzászólás, felszólalás, előadás
 - Tablókészítés
 
- Szociális kompetenciák fejlesztése
 
- Egymás közötti kommunikáció fejlesztése
 - Együttműködés kialakítása
 - Részvétel közösségi munkában
 - Feladattudat erősítése
 - Empátia elmélyítése
 
- Kézügyesség fejlesztése:
 
- Önálló tablókészítéssel kézügyesség fejlesztése
 - Csörgődob-készítéssel kézügyesség fejlesztése
 - Gyöngyös hajdísz készítésével kézügyesség fejlesztése
 
II. Célcsoport
 12-13 éves gyerekek. Az átlagosnál magasabb intellektuális képességekkel rendelkező gyerekek. A Igen lelkesek. Könnyen motiválhatók, egymást biztatják, lelkesítik.
III. Szervezési feltételek
 A projekt időtartama: 8 hét (heti 2 foglalkozás)
 Helyszín: osztályterem, Budavári Labirintus
 Csoportosítás szempontjai: Kooperatív munkaforma, páros munka, lehetőleg heterogén párok kialakítása 
IV. A projekt anyaga
A gyerekek feladata: 
 Mátyás király udvarának megjelenítése
 1. A Budavári Labirintus megtekintése előtt az előzetesen kiosztott feladatok elkészítése párokban.
 1. pár: Felkészül az itáliai reneszánsz témaköréből.
 2. pár: Felkészül a reneszánsz magyarországi térhódításából
 3. pár: Felkészül a reneszánsz építészet témaköréből
 4. pár: Felkészül a reneszánsz irodalom témaköréből
 5. pár: Felkészül a reneszánsz illem és viselkedés témaköréből
 6. pár: Felkészül a reneszánsz zene témaköréből
 7. pár: Felkészül a reneszánsz ruhaviselet témaköréből.
A kiosztott témakörökből a gyerekek gondolattérképeket készítenek, mellyel meg is ismertetik egymást.
 1. Kirándulás a Budavári Labirintusba
 2. Légy te Mátyás király krónikása! Készíts képet a tudósítás mellé!
 3. Csörgődob és gyöngyös hajdísz készítése
 4. Projektzáró nap: Az elkészült produktumok kiállítása.
 Mátyás király udvarának megjelenítése.
A pedagógus feladata
 
- Hogyan vezetem fel a projektet?
 - Milyen információkat, anyagokat és hogyan kapnak a gyerekek (szóbeli közlés, fénymásolatok, könyvek, atlasz stb.)
 - A tanévben a Nemzeti Tehetségnap alkalmából a Leonardo, a Géniusz kiállítás megtekintése előtt is projektekben készültünk fel, így a tárlatvezetés során már mindenki saját érdeklődési körének megfelelően kutakodhatott.
 - Motiváció: Személyes élményeim a Budavári Labirintus megtekintéséről. A labirintus térképének közzététele a gyerekek körében. A helyszín honlapjának www.labirintus.com megtekintése szövegértésóra keretében.
 - Milyen eszközöket kell biztosítanom?
- filchart lapok, vastag filcek, olló ragasztó, festék, számítógép, könyv korabelit utánzó papír (égetett szélű A/4-es lap), íróeszköz, kéztörlő guriga, bőrhártya, gesztenye, ragasztó, apró kövek, gyöngyfüzér, karton, szalagok
 
 
V. Milyen módon veszek részt a munkában (frontális, majd egyenként, csoportonként, kívül maradok vagy bevonódok stb.)?
 A páros munkák kiosztását követően segítőszerepet szeretnék betölteni. A Budavári Labirintus megtekintése előtt az ismeretközvetítő szerep elkerülhetetlen, majd ezt követően ismét segítő szerepben veszek részt.
VI. Milyen kérdéseket várok?
 Segítségkérést, megerősítést a gondolattérképek készítésekor, a tudósítások megírásánál és a kézműveskedés során.
VII. Milyen kiegészítő forrásokat tudok biztosítani (könyvek, folyóiratok, szemléltető anyag, múzeum stb.)?
 Filmek: Film Mátyás királyról
 Könyvek: A legendás Kinizsi Pál, Mátyás és a reneszánsz
 Zenék: Udvari zene
 Külső helyszínek: Budavári Labirintus
VIII. Milyen variációs lehetőségei vannak a projektnek?
 A következő projekt a történelem fordulópontjáról és annak hatásairól szólhat. 1526 - Mohács projekt