4.1 melléklet Példa a projektmódszer megvalósítására
A RENESZÁNSZ KOR
ELTE
Tehetségfejlesztési szakértő szakirányú továbbképzési szak
Levelező tagozat
II. évfolyam
A projekt leírása
I. A projekt célja
A reneszánsz korral kapcsolatos eddigi ismeretek felidézése, elmélyítése. Összefüggések felismertetése, a gondolkodás fejlesztése. A térben és időben való tájékozódás képességének fejlesztése. Annak felismertetése, hogy történelmünk egy olyan szakaszával foglalkozunk, amelyre méltán lehetünk büszkék.
Fejlesztési célok
- Önálló ismeretszerzés fejlesztése
- Az internet megfelelő használata
- Ismeretszerzés könyvek segítségével
- Szövegértés és szövegalkotás fejlesztése
- Önálló szövegalkotás fejlődése
- Szóbeli és írásbeli utasítások feldolgozásának fejlődése
- Forráskutatás és forrásfeldolgozás kialakulása
- Verbális és nonverbális kifejezőkészség fejlesztése
- Hozzászólás, felszólalás, előadás
- Tablókészítés
- Szociális kompetenciák fejlesztése
- Egymás közötti kommunikáció fejlesztése
- Együttműködés kialakítása
- Részvétel közösségi munkában
- Feladattudat erősítése
- Empátia elmélyítése
- Kézügyesség fejlesztése:
- Önálló tablókészítéssel kézügyesség fejlesztése
- Csörgődob-készítéssel kézügyesség fejlesztése
- Gyöngyös hajdísz készítésével kézügyesség fejlesztése
II. Célcsoport
12-13 éves gyerekek. Az átlagosnál magasabb intellektuális képességekkel rendelkező gyerekek. A Igen lelkesek. Könnyen motiválhatók, egymást biztatják, lelkesítik.
III. Szervezési feltételek
A projekt időtartama: 8 hét (heti 2 foglalkozás)
Helyszín: osztályterem, Budavári Labirintus
Csoportosítás szempontjai: Kooperatív munkaforma, páros munka, lehetőleg heterogén párok kialakítása
IV. A projekt anyaga
A gyerekek feladata:
Mátyás király udvarának megjelenítése
1. A Budavári Labirintus megtekintése előtt az előzetesen kiosztott feladatok elkészítése párokban.
1. pár: Felkészül az itáliai reneszánsz témaköréből.
2. pár: Felkészül a reneszánsz magyarországi térhódításából
3. pár: Felkészül a reneszánsz építészet témaköréből
4. pár: Felkészül a reneszánsz irodalom témaköréből
5. pár: Felkészül a reneszánsz illem és viselkedés témaköréből
6. pár: Felkészül a reneszánsz zene témaköréből
7. pár: Felkészül a reneszánsz ruhaviselet témaköréből.
A kiosztott témakörökből a gyerekek gondolattérképeket készítenek, mellyel meg is ismertetik egymást.
1. Kirándulás a Budavári Labirintusba
2. Légy te Mátyás király krónikása! Készíts képet a tudósítás mellé!
3. Csörgődob és gyöngyös hajdísz készítése
4. Projektzáró nap: Az elkészült produktumok kiállítása.
Mátyás király udvarának megjelenítése.
A pedagógus feladata
- Hogyan vezetem fel a projektet?
- Milyen információkat, anyagokat és hogyan kapnak a gyerekek (szóbeli közlés, fénymásolatok, könyvek, atlasz stb.)
- A tanévben a Nemzeti Tehetségnap alkalmából a Leonardo, a Géniusz kiállítás megtekintése előtt is projektekben készültünk fel, így a tárlatvezetés során már mindenki saját érdeklődési körének megfelelően kutakodhatott.
- Motiváció: Személyes élményeim a Budavári Labirintus megtekintéséről. A labirintus térképének közzététele a gyerekek körében. A helyszín honlapjának www.labirintus.com megtekintése szövegértésóra keretében.
- Milyen eszközöket kell biztosítanom?
- filchart lapok, vastag filcek, olló ragasztó, festék, számítógép, könyv korabelit utánzó papír (égetett szélű A/4-es lap), íróeszköz, kéztörlő guriga, bőrhártya, gesztenye, ragasztó, apró kövek, gyöngyfüzér, karton, szalagok
V. Milyen módon veszek részt a munkában (frontális, majd egyenként, csoportonként, kívül maradok vagy bevonódok stb.)?
A páros munkák kiosztását követően segítőszerepet szeretnék betölteni. A Budavári Labirintus megtekintése előtt az ismeretközvetítő szerep elkerülhetetlen, majd ezt követően ismét segítő szerepben veszek részt.
VI. Milyen kérdéseket várok?
Segítségkérést, megerősítést a gondolattérképek készítésekor, a tudósítások megírásánál és a kézműveskedés során.
VII. Milyen kiegészítő forrásokat tudok biztosítani (könyvek, folyóiratok, szemléltető anyag, múzeum stb.)?
Filmek: Film Mátyás királyról
Könyvek: A legendás Kinizsi Pál, Mátyás és a reneszánsz
Zenék: Udvari zene
Külső helyszínek: Budavári Labirintus
VIII. Milyen variációs lehetőségei vannak a projektnek?
A következő projekt a történelem fordulópontjáról és annak hatásairól szólhat. 1526 - Mohács projekt