2.3 melléklet Alulteljesítő tehetségek
Robert Musil: Tulajdonságok nélküli ember c. művéből
Szociokulturális hátrány a specifikus tanulási zavarok hátterében
A részképesség-gyengeség gyakran elfedi a kiemelkedő képességet. Siegler és Kotovsky megkülönböztetett iskolai és kreatív-produktív tehetséget. Az iskolai tehetség az információ felvételében, tárolásában és visszaadásában eredményes, a kreatív- produktív tehetség pedig az információkat újra rendezve alkot újat. A tehetség három fokozatát különbözteti meg Landau (1980): képesség, tehetség és zsenialitás szintje.
A képesség egy bizonyos területen mutatkozik meg. A tehetség a jó képességű ember személyiségének alapvető vonása, kulturális és szociális területen egyaránt kibővülhet. A zsenialitás egészen ritka jelenség.
Előfordul a tehetséges tanulók körében, hogy bizonyos területeken kiemelkedő eredményeket érnek el, de egyes területeken átlag alatti eredményeket mutatnak.
A tehetségesek gyakran nem jutnak hozzá a fejlődésükhöz szükséges oktatási feltételekhez, mégis alulellátott tehetségesnek azokat a csoportokat nevezi a szakirodalom, amelyek ebben a tekintetben különösen hátrányban vannak.20 Ebbe a csoportba tartoznak a szakirodalom szerint az óvodáskorú és az általános iskolák tehetségei, szociálisan hátrányos vagy kulturálisan eltérő tehetségesek, a tehetséges lányok és a képességeiben hátrányos tehetségek. Az utóbbiak általában ellátatlanok és legtöbbször alulteljesítők is.
Egy-egy személy adott esetben többféle hátrányt is szenvedhet.
Gallagher (1988) tanulmánya alapján kevesebb lány ér el magasabb pontszámot matematikai és természettudományi tesztekben, így ilyen tehetséggondozó programokba is kevesebben kerülnek be.