2.1. melléklet
Tartalom
A művészetek építőkockái tantervben témák láncolata jelenik meg. Egy-egy téma egy-egy fontos, a gyerekek számára érdekesen közvetíthető esztétikai probléma. Olyan, mely általában több művészeti nyelvben is jelen van. Lehetőség nyílik arra, hogy minden tanuló megtalálja sikeres kifejezési formáját, a képességeinek megfelelő művészeti ágat.
A témát gazdag feladatsor (etűdök) kísérik. A tárgyat tanító pedagógus/-pár ezen etűdökből valósit meg minél többet a tanulókkal önálló/szabad munkaformában, csoportmunkával, az osztály egészét aktivizáló projekttel. Fontos, hogy a tanulók minél több élményt szerezzenek a témában, spontán művészi élményeik során ráismerjenek, ráérezzenek a problémára, de árnyalja műélvezetüket.
A Tartalom bemutatása mindig következetes sorrendjében: többnyire a témához egészen közvetlenül kapcsolódó tartalmi definíció vezeti be az oszlopot, majd ének-zene, vizuális kultúra, tánc, dráma/bábjáték - olykor irodalom - a következetesen alkalmazott sorrend, néhány esetben komplexitásra, integrációra közvetlenül utaló tartalomelemek bemutatása zárja a felsorolást.
Egyes esetekben konkrét mű megnevezése is sorra kerül, más esetekben csak a műfaj, a műtípus, hogy az alkalmazó tudjon ízlése, jókedve nemkülönben a tanulók ízlése, jókedve szerint választani.
4. ÉVFOLYAM |
ÓRA | 5. ÉVFOLYAM | ÓRA | 6. ÉVFOLYAM | ÓRA |
Nagy jelképek: életfa |
8 |
Szép, rút |
6 | Hangsúly, kiemelés |
6 |
Motívumok |
8 |
Forma |
8 |
Távolság, mélység |
2 |
Jelek |
12 |
Nyelvek, gesztusok |
4 |
Szerves, szervetlen |
8 |
Sorozat |
12 |
Fokozás |
4 |
Szín, hangszín |
8 |
Szomorú, mulatságos |
8 |
Szimmetria, aszimmetria |
6 |
Karácsony |
4 |
Ritmus | 10 | Cselekmény | 4 | Plasztika, anyagok | 6 |
Arányok | 8 | Konfliktus, ellentét, kontraszt | 8 | Kezdet, nyitány | 10 |
Hármas osztás | 8 | Ünnep, ritmus | 6 | Spirál | 8 |
|
|
Jel, jelképek | 8 | Művész, közönség | 8 |
|
|
Szerkezet, struktúra, kompozíció | 8 | Harmónia, diszharmónia | 6 |
|
|
Plasztika, textúra, faktúra | 8 | Montázs, kollázs | 8 |
|
|
Variáció | 4 | |
|
Összes óraszám: | 74 | |
74 | |
74 |
Értékelés:
Osztályozás nélküli szöveges értékelés, mely középpontjában a tanuló fejlődése, művészethez alakuló viszonya áll. A szöveges értékelésnél mód van a tantárggyal összefüggő ismereteikről adott tükörkép mellett képességeik állapotáról is visszaigazolást adni:
- énekes-zenei képességek
- vizuális-kézműves képességek
- mozgáskulturális képességek
- dramatikus képességek
Természetesen a szöveges értékelés térjen ki arra (tájékoztassa a tanuló, gondviselőjét arról), hogy a témához rendelt követelmények teljesítése mennyire sikeres.
Alkalmazott munkaformák:
Projektmódszer, amely a módszeregyüttesek alkalmazásával az ismeretszerzés és a szociális kompetenciák párhuzamos fejlesztését, a rendszerszintű gondolkodást, az ember és a természet közötti kölcsönhatás felismerését segíti.
Kooperatív tanítási-tanulási módszerek
A programcsomag szakmai koncepciójának megfelelően a programtanterv moduljai a kooperatív tanítási-tanulási módszereket részesítik előnyben. Ezek alkalmazásával eredményesen fejleszthetők a szociális és kommunikációs képességek.
A módszer segíti, szükségessé teszi az egyéni kutatást, elmélyülést, gyakorlást.