Reflexivitás a pedagógusképzésben
Mielőtt a reflexivitás megjelenésével foglalkoznánk a pedagógusképzésben, tekintsük át a fogalom jelentését. A reflexivitás a tanulás tapasztalatból történő formája. A tanulás tudományos, de egyben hétköznapi fogalom is, ami a környezettel való kölcsönhatás során adaptív és tartós változást okoz (Nahalka, 2003: 104). A tapasztalatok konstruktív formában történő feldolgozását értjük alatta. Mivel váratlan, egyszeri, ellentétes és bizonytalan szituációkra nem lehet mindig felkészülni, ezért a pedagógusképzésben a tapasztalatok feldolgozásának távolságot tartó, higgadt módja a professzió egyik fontos kompetenciája kell, legyen (Herzog, 1995). A reflexió tehát tapasztalatszerzésből nyert adaptív és tartós változásokat okoz.
A reflexió szó a latin nyelvből ered, és annyit jelent, mint hátrahajlítani. A reflektálni szó jelentését tovább árnyalva, azt is jelenti, hogy rákérdezni, analizálni, értékelni. Gondolkodni azon, hogy mi történt, a történteket megfogalmazni, jellemezni és értékelni. A pszichológia nézőpontjából a reflexió a tanulási folyamat egyik meghatározó eleme. Megkülönböztetjük a reflexió individuális és kollektív módját. Az első esetben olyan útról beszélünk, ami önmagunkba vezet, míg a második esetben ezt az utat egy beszélgetés témájaként kínáljuk fel egy kollektívának (Janik, 2003).
A reflexió folyamatát Smyth (1989) alapján a következő fázisokra bontjuk:
A pedagógusképzésben a reflexió gondolata elsősorban a gyakorlati képzésben jelenik és valósul meg. Természetesen nem arra a gyakorlatra gondolunk, amelynek során a jelöltet búra alatt tartjuk, ahol nem történik semmi, hanem amikor hibák, hiányosságok és frusztráció mellett öröm, lelkesedés, azaz valódi érzelmek is felléphetnek, tehát minden, amitől a való élet sem kíméli meg a gyakorló pedagógust. Az ezekkel való bánásmódra, ezek kezelésére készít fel a reflexív gyakorlat. Így szerezhet a jelölt saját tapasztalatokat, tehet fel kérdéseket és kereshet ezekre megoldásokat. Legyen ennek alapja a kutatás, ami annyit tesz, hogy kíváncsian, nyitottan néz a gyakorlat elé. A legfontosabb pedig annak a képességnek a továbbfejlesztése, amely hozzásegít ahhoz, hogy a saját gyakorlatunkat konstruktívan reflektáljuk. Schwedenstein (1989) szerint a professzionális cselekvés a következő hat komponensből áll:
A reflexió szó a latin nyelvből ered, és annyit jelent, mint hátrahajlítani. A reflektálni szó jelentését tovább árnyalva, azt is jelenti, hogy rákérdezni, analizálni, értékelni. Gondolkodni azon, hogy mi történt, a történteket megfogalmazni, jellemezni és értékelni. A pszichológia nézőpontjából a reflexió a tanulási folyamat egyik meghatározó eleme. Megkülönböztetjük a reflexió individuális és kollektív módját. Az első esetben olyan útról beszélünk, ami önmagunkba vezet, míg a második esetben ezt az utat egy beszélgetés témájaként kínáljuk fel egy kollektívának (Janik, 2003).
A reflexió folyamatát Smyth (1989) alapján a következő fázisokra bontjuk:
- leíró fázis (Mit csinálok?)
- interpretációs fázis (Mi értelme? Milyen elvek állnak mögötte?)
- konfrontációs fázis (Hogyan tudok az elméletem mellett érvelni?)
- rekonstrukciós fázis (Hogyan lehetne másként csinálni?)
A pedagógusképzésben a reflexió gondolata elsősorban a gyakorlati képzésben jelenik és valósul meg. Természetesen nem arra a gyakorlatra gondolunk, amelynek során a jelöltet búra alatt tartjuk, ahol nem történik semmi, hanem amikor hibák, hiányosságok és frusztráció mellett öröm, lelkesedés, azaz valódi érzelmek is felléphetnek, tehát minden, amitől a való élet sem kíméli meg a gyakorló pedagógust. Az ezekkel való bánásmódra, ezek kezelésére készít fel a reflexív gyakorlat. Így szerezhet a jelölt saját tapasztalatokat, tehet fel kérdéseket és kereshet ezekre megoldásokat. Legyen ennek alapja a kutatás, ami annyit tesz, hogy kíváncsian, nyitottan néz a gyakorlat elé. A legfontosabb pedig annak a képességnek a továbbfejlesztése, amely hozzásegít ahhoz, hogy a saját gyakorlatunkat konstruktívan reflektáljuk. Schwedenstein (1989) szerint a professzionális cselekvés a következő hat komponensből áll:
- a szakma etikájára vonatkozó reflexió (ismerni, elismerni és alkalmazni a társadalmi értékeket, valamint a professzió vezércéljait),
- a személyre vonatkozó reflexió (megállapítani és értékelni a saját és mások munkájának és cselekvésének előfeltételeit),
- tudományos reflexió (elméletek, fejlődésük, tudományos hátterük története, a képesség ezeket szükség esetén alkalmazni és események prognosztizálásához előszedni),
- gyakorlati-tudományos kompetencia (a pedagógiai képességek és készségek repertoárja feletti szabad rendelkezés a kreatív munka számára),
- önéletrajzi reflexió (a már szerzett tapasztalatok alkalmazásának képessége),
- kritikus reflexió (a képesség a szakmával kapcsolatos cselekvésekre reagálni és esetleges problémákra felhívni a figyelmet).
1. Tapasztalat (az óra, foglalkozás megtartása).
2. Visszatekintés a cselekvésre.
Mit akartam? Mit gondoltam? Hogy éreztem? Mit tettem? Miért azt? Honnan tudtam, hogy ez így jó? Megítélésem szerint a tanulók mit akartak, éreztek, tettek?3. A lényeges elemek tudatosítása.
Milyen kapcsolatok állnak fenn az előző kérdésekre adott válaszok között? Mi a probléma lényege? Honnan tudom, hogy probléma?4. Alternatíva kidolgozása.
Milyen alternatívákat látok? Melyiknek mik az előnyei, hátrányai? Mit kell tennem legközelebb?5. Kipróbálás (ez már az új kör első fázisa – a következő szituáció, tanóra, foglalkozás).
Mit akartam elérni? Mire akartam különös figyelmet fordítani. Miért?A reflektív szemlélet fejlesztése során a reflexió gátló tényezőivel is találkozhatunk. Kimmel (2006) a reflexió korlátaiként a következő okokat jelöli meg:
- a személyiségvonások hiányát (pl. önbizalom, nyitottság, rugalmasság, reális önértékelés, kommunikációs készségek fejlettségének hiánya),
- az érzelmeket (pl. fel kell dolgoznunk a történtek érzelmi aspektusait ahhoz, hogy képesek legyünk eltávolodni az órán történtektől, mert csak így tudunk szakszerűen reflektálni),
- a tudás hiányát (különös helyzetet teremt az, hogy a tanítás értékelésének kritériumai a gyakorlatra reflektálva sajátíthatók el, miközben a kezdő pedagógusok és a pedagógusjelöltek kevés gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek),
- a nézeteket, amelyek irányítják és befolyásolják tevékenységünket,
- a kontextus (pl. az iskola légköre, elvárásai, a pedagógiai reflexió támogatására alkalmas kollégák, szakmai vezetők jelenléte stb).