A mentorok feladatai, attitűdjei és képességei
Ennek alapján elmondhatjuk, hogy a mentor számos színtéren, sok szereplővel végez összetett tevékenységeket, összetett kommunikációs térben tevékenykedik, ezért ennek megfelelően attitűdökkel, képességekkel és bizonyos tudással kell rendelkeznie a sikeres felkészítés érdekében. Ezeket a következőben M. Nádasi (2010: 20-21) alapján fogjuk összefoglalva áttekinteni:
Tudás:
Képesség:
Attitűd:
Tudás:
- megbízható tájékozottság, korszerű tudás a mentor szakjában, szakterületein,
- tájékozottság az alapfokú pedagógusképzés aktuális tartalmáról, alkalmazott módszereiről szakterületein,
- tájékozottság az alapfokú pedagógusképzés aktuális tartalmáról, alkalmazott módszereiről a pedagógiai, pszichológiai képzés területén,
- pszichológiai, szociológiai tájékozottság a jelöltekkel való bánásmód megalapozásához,
- tudás a pedagógussá válás és a szakmai fejlődés folyamatáról,
- tájékozottság a tanácsadással kapcsolatos alapvető ismeretek körében,
- ismeretek a szakmához kapcsolódó kommunikációs stratégiák alkalmazásáról,
- tájékozottság a segítőtársak (pl. pszichológus, logopédus) egymást kiegészítő kompetenciáit illetően.
Képesség:
- képesség a legújabb szakterületi ismereteknek a nevelésbe való beépítésére, alkalmazására,
- képesség a pedagógiában, a pszichológiában, a szakmódszertanokban tanultak alkalmazására,
- képesség az IKT eszközök alkalmazására,
- képesség a kommunikációs stratégiák alkalmazására,
- képes saját pedagógiai nézeteit, tevékenységét elemezni, értelmezni, megtervezni és fejleszteni, illetve szükség esetén megújítani és átalakítani a reflektálás eredményeképpen,
- képes a jelöltet arra sarkallni, abban segíteni, hogy az pedagógiai nézeteit, tevékenységét megtervezni, elemezni, értelmezni és fejleszteni, szükség esetén megújítani és átalakítani tudja,
- legyen képes megfogalmazni, transzparenssé tenni, elméletileg is értelmezni nevelési döntéseit,
- legyen felkészült a tanácsadással kapcsolatos ismeretek alkalmazására,
- a támogatás során tudjon tekintettel lenni a mentorált egyéni sajátosságaira.
Attitűd:
- elkötelezett a tanárjelöltek támogatása mellett,
- nyitott, érzékeny mások pedagógiai tevékenységének értelmezésében az alternativitásra,
- elfogadja, hogy saját szakmai önfejlesztése s folyamatos megújulása az alapja annak, hogy mások tevékenységét támogathassa.