A mentorok feladatai, attitűdjei és képességei

Ennek alapján elmondhatjuk, hogy a mentor számos színtéren, sok szereplővel végez összetett tevékenységeket, összetett kommunikációs térben tevékenykedik, ezért ennek megfelelően attitűdökkel, képességekkel és bizonyos tudással kell rendelkeznie a sikeres felkészítés érdekében. Ezeket a következőben M. Nádasi (2010: 20-21) alapján fogjuk összefoglalva áttekinteni:

Tudás:
  •  megbízható tájékozottság, korszerű tudás a mentor szakjában, szakterületein,
  • tájékozottság az alapfokú pedagógusképzés aktuális tartalmáról, alkalmazott módszereiről szakterületein,
  • tájékozottság az alapfokú pedagógusképzés aktuális tartalmáról, alkalmazott módszereiről a pedagógiai, pszichológiai képzés területén,
  • pszichológiai, szociológiai tájékozottság a jelöltekkel való bánásmód megalapozásához,
  • tudás a pedagógussá válás és a szakmai fejlődés folyamatáról,
  • tájékozottság a tanácsadással kapcsolatos alapvető ismeretek körében,
  • ismeretek a szakmához kapcsolódó kommunikációs stratégiák alkalmazásáról,
  • tájékozottság a segítőtársak (pl. pszichológus, logopédus) egymást kiegészítő kompetenciáit illetően.

Képesség:
  • képesség a legújabb szakterületi ismereteknek a nevelésbe való beépítésére, alkalmazására,
  • képesség a pedagógiában, a pszichológiában, a szakmódszertanokban tanultak alkalmazására,
  • képesség az IKT eszközök alkalmazására,
  • képesség a kommunikációs stratégiák alkalmazására,
  • képes saját pedagógiai nézeteit, tevékenységét elemezni, értelmezni, megtervezni és fejleszteni, illetve szükség esetén megújítani és átalakítani a reflektálás eredményeképpen,
  • képes a jelöltet arra sarkallni, abban segíteni, hogy az pedagógiai nézeteit, tevékenységét megtervezni, elemezni, értelmezni és fejleszteni, szükség esetén megújítani és átalakítani tudja,
  • legyen képes megfogalmazni, transzparenssé tenni, elméletileg is értelmezni nevelési döntéseit,
  • legyen felkészült a tanácsadással kapcsolatos ismeretek alkalmazására,
  • a támogatás során tudjon tekintettel lenni a mentorált egyéni sajátosságaira.

Attitűd:
  • elkötelezett a tanárjelöltek támogatása mellett,
  • nyitott, érzékeny mások pedagógiai tevékenységének értelmezésében az alternativitásra,
  • elfogadja, hogy saját szakmai önfejlesztése s folyamatos megújulása az alapja annak, hogy mások tevékenységét támogathassa.