Mentorok és mentoráltak
A mentorálás folyamata szerencsés esetben a mentoráltak szükségleteiből táplálkozik, így tekintsük át, mire is van igénye egy pályára készülő hallgatónak. A jelöltek frissen felkészültek a pályára, a képzés természeténél fogva erősebb elméletből, mint gyakorlatból. A jelölt a gyakorlatban való előrehaladásához tanítási gyakorlatának tapasztalatai alapján vár segítséget mentorától, illetve segítségre van szüksége elsősorban a következő területeken (M. Nádasi, 2010: 22):
Ez a feladatkör kiemelten jelenti a pedagógusjelölt mentorálását, azonban nem „egyszerűen” zárt páros kapcsolatról van szó. A kapcsolat sikere jelentősen függ az intézményvezetésnek a jelöltet fogadó attitűdjétől, valamint az intézmény dolgozói részéről a mentor tevékenységét és a mentoráltat támogató lehetőségek biztosításától. A jelöltet körülvevő kapcsolati hálóban meghatározó szerepük lehet a tanítási gyakorlat korábbi színhelyét biztosító gyakorlóiskolával és az egyetemi tanárképzési szakemberekkel, a gyakorlatkísérő szeminárium tanárával való együttműködési lehetőségeknek (M. Nádasi, 2010: 20).
A pedagógusjelölt elméleti ismeretekkel felvértezve, ám semmi, de maximum nagyon kevés tapasztalat birtokában érkezik a gyakorlóiskolába, óvodába vagy bölcsődébe. Ennek alapján a mentor feladata a jelöltet szakmai szocializációjában támogatni, és a pedagógus szerepkörbe bevezetni. Ha konkretizálni akarjuk ezeket a feladatokat és a gyakorlat dimenziójába helyezzük, akkor a pedagógiai gyakorlat gondozásáról van szó az említett színtereken, legyen ez belső vagy külső. Ezen belül a hallgató szakmai tevékenységének támogatásáról, segítéséről. Az órai munka, a foglalkozások előkészítése, azok megtekintése, ezek értékelése és megbeszélése a hallgatóval/hallgatókkal.
- a pedagógiai folyamat tervezése (tanítási óra, foglalkozások, napirend tervezése),
- felkészülés a foglalkozásokra, nevelési alkalmakra,
- a pedagógiai folyamat megszervezése, irányítása, a tanulási folyamat támogatása,
- a pedagógiai folyamatok, tevékenységek elemzése,
- gyerekekkel való (csoportvezetői, osztályfőnöki munka),
- konfliktusok megelőzése, kezelése, megoldása különböző stratégiákkal,
- az intézmény, mint szervezet,
- a pályakezdő helyzete a munkahelyen.
Ez a feladatkör kiemelten jelenti a pedagógusjelölt mentorálását, azonban nem „egyszerűen” zárt páros kapcsolatról van szó. A kapcsolat sikere jelentősen függ az intézményvezetésnek a jelöltet fogadó attitűdjétől, valamint az intézmény dolgozói részéről a mentor tevékenységét és a mentoráltat támogató lehetőségek biztosításától. A jelöltet körülvevő kapcsolati hálóban meghatározó szerepük lehet a tanítási gyakorlat korábbi színhelyét biztosító gyakorlóiskolával és az egyetemi tanárképzési szakemberekkel, a gyakorlatkísérő szeminárium tanárával való együttműködési lehetőségeknek (M. Nádasi, 2010: 20).