3. modul: A probléma megfogalmazása, tudatosítása
A modul célja, hogy
résztvevőkben tudatosuljon, milyen érzés a privilegizált csoport
tagjának lenni a hátrányos helyzetű csoporttal szemben.
A megvalósítás lépéssora:
-
Ráhangolás
Minden hallgató kap egy A/4-es lapot, amire rajzolnak egy-egy kört. Lehetőleg használják ki az egész lapot.
A hallgatók feladata, hogy egészítsék ki a kört valamilyen rajzos elemmel. A kép címe: „Én és az előítéleteim".
A képek elkészítése után mindenki prezentálja az alkotását és rövid indoklást fűz hozzá. - Hibáztasd az áldozatot3
A hallgatók három egyenlő létszámú csoportban dolgoznak tovább. A csoportba sorolás véletlenszerű (6-8 főnél nagyobb csoportot nem célszerű létrehozni). A csoportok különböző mennyiségű és minőségű anyagot kapnak.
- Mindenből bőséges mennyiséget kap, többet, mint kellene.
- Annyit kap, amennyi éppen elegendő.
- Mindenből minimális mennyiséget kap, és amiből kap, az rossz állapotban van (pl. az olló nem vág).
A csoportok feladata az, hogy megadott idő (5-8perc) alatt minél magasabb építményt készítsenek a megadott eszközökkel. A sok eszközzel rendelkezőket támogatja a csoportvezető, míg a „hátrányos helyzetű" csoportot gúnyolja, kritizálja stb.
Az eredményhirdetés után a csoporttagok érzéseiről visszacsatolást kér a képző/tréner, és „kiveszi a szerepből" őket.
-
Konstruktív hallgatás
A résztvevők páralkotásának szempontja: mindkét fél más-más csoportban dolgozott. 4-4 percben kapnak az élmények és tanulságok megosztására. A téma címe: A gyakorlat hozadéka számomra. -
Kiscsoportos feladat:
A megélt élmények és konklúziók megfogalmazása a pedagógiai munkára vonatkozóan.
Minden csoport prezentálja a nagy csoport előtt a megfogalmazottakat.
- A gyakorlatot minden résztvevő egy-egy gondolattal zárja le.
- Pozitív pletyka
A hallgatók 10-12 fős csoportot alkotnak. Körben ülnek. A csoporttagok közül egyvalaki háttal ül. Ennek a csoporttagnak mindenki egy pozitív üzenetet küld. Minden csoporttagra sor kerül a gyakorlat során. - Reflexió - a gyakorlatok hozadékának, konklúzióinak értékelése. A reflexiós naplóhoz szükséges összegzések begyűjtése - az önreflexió megfogalmazásának, leírásának előkészítése.
3 Forrás: Trikic, Zorica-Vranjasevic, Jelena (2005): „Sem fekete, sem fehér" program. Kézirat. Interaktív Központ, Szerbia.