Skip navigation

3. modul: A probléma megfogalmazása, tudatosítása

 
A modul célja, hogy résztvevőkben tudatosuljon, milyen érzés a privilegizált csoport tagjának lenni a hátrányos helyzetű csoporttal szemben.
A megvalósítás lépéssora:
  • Ráhangolás
    Minden hallgató kap egy A/4-es lapot, amire rajzolnak egy-egy kört. Lehetőleg használják ki az egész lapot.
    A hallgatók feladata, hogy egészítsék ki a kört valamilyen rajzos elemmel. A kép címe: „Én és az előítéleteim".
    A képek elkészítése után mindenki prezentálja az alkotását és rövid indoklást fűz hozzá.
  • Hibáztasd az áldozatot3
    A hallgatók három egyenlő létszámú csoportban dolgoznak tovább. A csoportba sorolás véletlenszerű (6-8 főnél nagyobb csoportot nem célszerű létrehozni). A csoportok különböző mennyiségű és minőségű anyagot kapnak.
    1. Mindenből bőséges mennyiséget kap, többet, mint kellene.
    2. Annyit kap, amennyi éppen elegendő.
    3. Mindenből minimális mennyiséget kap, és amiből kap, az rossz állapotban van (pl. az olló nem vág).
    (Eszközök: olló, anyagok, ragasztó, szívószál, gyurma, újságpapír, színes papír stb. - mindenképpen olyan eszközök, amelyekkel magas építményeket lehet készíteni).
    A csoportok feladata az, hogy megadott idő (5-8perc) alatt minél magasabb építményt készítsenek a megadott eszközökkel. A sok eszközzel rendelkezőket támogatja a csoportvezető, míg a „hátrányos helyzetű" csoportot gúnyolja, kritizálja stb.
    Az eredményhirdetés után a csoporttagok érzéseiről visszacsatolást kér a képző/tréner, és „kiveszi a szerepből" őket.
    • Konstruktív hallgatás
      A résztvevők páralkotásának szempontja: mindkét fél más-más csoportban dolgozott. 4-4 percben kapnak az élmények és tanulságok megosztására. A téma címe: A gyakorlat hozadéka számomra.
    • Kiscsoportos feladat:
      A megélt élmények és konklúziók megfogalmazása a pedagógiai munkára vonatkozóan.
      Minden csoport prezentálja a nagy csoport előtt a megfogalmazottakat.
      - A gyakorlatot minden résztvevő egy-egy gondolattal zárja le.

    (A gyakorlat részletes leírása a 3.1 mellékletben található.)
  • Pozitív pletyka
    A hallgatók 10-12 fős csoportot alkotnak. Körben ülnek. A csoporttagok közül egyvalaki háttal ül. Ennek a csoporttagnak mindenki egy pozitív üzenetet küld. Minden csoporttagra sor kerül a gyakorlat során.
  • Reflexió - a gyakorlatok hozadékának, konklúzióinak értékelése. A reflexiós naplóhoz szükséges összegzések begyűjtése - az önreflexió megfogalmazásának, leírásának előkészítése.

 

 


3 Forrás: Trikic, Zorica-Vranjasevic, Jelena (2005): „Sem fekete, sem fehér" program. Kézirat. Interaktív Központ, Szerbia.