6.2.1 A hidjai otthon, a magyar biedermeier egyik szellemi központja
Bezerédj
István 1821. június 25-én, Szombathelyen házasságot kötött a 17 éves Bezerédj Amáliával. A fennmaradt
levelek egyértelműen bizonyítják, hogy házasságuk alapja az egymás iránti mély
vonzódás, megbecsülés és szeretet volt.
A
családi életük színtere a hidjai lakóház és az udvarházat ellátó gazdaság volt,
amely együttesen adta azt a közeget, amelyben nemesi létük megvalósult. A birtok igazgatása a tulajdonos kezében
volt, de a folyamatba beiktatódott az ispán, a kasznár, utóbb a jószágigazgató
személye is. A kúriai belső személyzettel bizalmon nyugvó viszony alakult ki. A
birtokhoz Hidja, Medina, Jegenyés és Bikád puszta tartozott. Hírneves volt Bezerédj
István ló-, juh-, és selyemhernyó-tenyésztése. A házat körülvevő angolkert alkalmas
volt., a szabadidő hasznos eltöltésére. Büszkék voltak az "édenné”
varázsolt Hidja pusztára, a virágzó mandulákra, jázminokra, tulipánokra, Amália
kedvenc virágától, az ibolyától kéklő parkra, a gyümölcsösre. A hidjai kúriában
szolidan takarékosan, békében zajlott az élet. A bécsi biedermeier stílust
követte a belső berendezés; az almárium, a szekreter, az íróasztal, a
játékasztal, a vitrin, a könyvszekrény és a zongora, amely a zenekedvelő kor
nélkülözhetetlen hangszere volt.
Bezerédj
Amália fiatal, okos, szellemes, művelt nő volt, aki derűs, sugárzó
egyéniségével meghódította a szomszéd uradalmak családtagjait. Barátnőre lelt
Csapó Ida (Nemeskéri Kiss Pál Fiume kormányzójának felesége) és Sztankovánszky
Lilla (br. Gerliczy Vincéné) személyében. Igazi társa, követője, segítője volt
férjének, akit politikusi tevékenysége is Tolna vármegyéhez kapcsolt. A fiatal
pár baráti köréhez sorolható a Tolna vármegyei nemesi családok java része.
Hidja hamarosan a társas élet központja lett, ahol felvállalták,a reformeszmék
megismertetését, s fáradhatatlanok voltak egy-egy új eszme, gondolat terjesztésében.
A tengelici Csapó, a kajdacsi Sztankovánszky, a péli Zichy, a tolnai Festetics,
a szekszárdi Augusz és Krenmüller családok, a Dőryek és a Perczelek is gyakori
látogatást tettek Hidján. A vendégek a házigazdákkal együtt
kocsiztak, lovagoltak, este whisteztek (négyszemélyes kártyajáték. a bridzs
őse), gondolkodtak, beszélgettek utazásaikról. Az idősebbek pipáztak, politizáltak,
a fiatalabbak beszélgettek, vagy felolvasták Kotzebuet, s azon jóízűeket
nevettek.. Deák Ferenc,
Batthyányi Lajos, Wesselényi Miklós többször megfordult Hidján. Deák Ferenc jellemezése szerint: „magasztos eszmék s a legnemesebb érzelmek
áradtak széjjel” Bezerédj
István otthonából. A család a 19. század első felének újszerű szellemiségét
képviselte, egy kicsit hagyományt teremtve. Mindketten műveltek voltak, több nyelven
(latin, francia, német, angol) írtak, olvastak és beszéltek.
A
család barátja Franz Schober (1790-1882) költő, muzsikus, festő és mecénás
Hidját a „magyar biedermeier egyik leghíresebb
szellemi központjának” nevezte. Neki
köszönhető, hogy külföldön is megismerték a hidjai kúriát, amelynek lakói
tevékenyen részt vállaltak a magyar életstílus és a családi nevelés
megújításában.
Bezerédj István először tiszteletbeli (fizetés nélküli)
esküdt, majd aljegyző, 1825-től Tolna vármegye táblabírája, ezt követően 1827
és 1836 között a vármegye főjegyzője és országgyűlési követe volt. Politikai
pályafutása a megyei liberális nemesi ellenzék körében indult el, ahol az első
időszakban a magyar alkotmányosság védelmében sérelmi feliratokat szerkesztett.
Politikai nézeteinek kialakulásában a rokoni kapcsolatok is jelentős szerepet
játszottak. Szemléletére döntő hatást gyakorolt – különösen a
magyar nyelv ápolása terén vallott nézeteivel – nagybátyja, Felsőbüki Nagy Pál (1777-1857) liberális
nemesi politikus, a híres ellenzéki követ, a kiváló szónok, a reformmozgalom
egyik elindítója, az MTA igazgatótanácsának tagja. 1825-től annak a Csapó Dániel (1778-1844) által vezetett Tolna vármegyei hazafias
ellenzék néven ismert csoportosulásnak volt a tagja, később vezéralakja,
amelyet az első reformországgyűléstől kezdve végig következetesen az ellenzéki
szellem, s az országos ellenzéki mozgalmak támogatása jellemzett.
Bezerédj István közismert filantróp cselekedeteit –
az olvasmányain keresztül megismert liberális eszmék mellett –,
bizonyára a középkori jobbágyrendszer tarthatatlanságának felismerése, s az
ország művelődési helyzetének alacsony színvonala is befolyásolta. „Szilárd lelkülettel, tiszta erkölcsiséggel” szállt síkra a reformeszmékért, ezért
ellenségei javaslatait legtöbb esetben excentrikusnak tartották. Ő azonban
tántoríthatatlanul, nagy odaadással és lelkesedéssel harcolt liberális elgondolásaiért,
az emberi élet jobbításáért.
Boldogságukat
megkoronázta, hogy 1834-ben Pozsonyban világra jött Bezerédj Amália és Bezerédj
István várva várt gyermeke, Bezerédj Flórika (Floriana, Maria, Anna, Elisabeth,
Antónia), ahogy Deák Ferenc nevezte egyszerűen: a „diétai
kisleány”.
Érkezésével a derű, a jókedv és az öröm költözött a házba.
Bezerédj
István 1836 és 1839 között nem vett részt az országgyűlés munkájában. A távol
töltött időszak alatt sem tétlenkedett, a gyakorlati megvalósítások egész sorát
hívta életre Tolna megyei birtokán, Hidján. Támogatott minden olyan
kezdeményezést, amely a fejlődést szolgálta. Az országgyűlésen elutasított
törvényjavaslatok érvényre juttatására kereste a megoldást, s azért, hogy
bebizonyítsa, hogy az Úrbéri Törvény csekély vívmányánál tovább lehet lépni;
ideiglenes szerződést kötött jobbágyaival az úri kilenced megváltásáról. Nemes
működésének egyik legjelentékenyebb mozzanata volt az úr és jobbágy közti
viszony megváltoztatására tett kísérlete.
Ez morális és gyakorlati tekintetben is életének nagy tette, s ennek egy
részterülete az, hogy népe s cselédjei gyermekei számára iskolát és óvodát
alapított, s így biztosította művelődésüket. Az alkotás, a szervezés munkájában
hű segítőtársra talált feleségében, akit súlyosbodó tüdőbaja otthonához
láncolt, s így a gyermeknevelés eszméjének terjesztése – a Flóri könyve
kéziratának elkészítése –, majd a gyakorlati megvalósítás adott célt
életének. Amália testvérével, Bezerédj Etelkával együtt nagy lelkesedéssel szervezte a
kápolnai és hidjai „oskolákat”, valamint
a hidjai „kisoskolát”.
Az intézetek alapítását megelőzte a külföldi szakirodalomban való alapos,
elmélyült és széleskörű tájékozódás, a Hidján tartott nevelési és társadalmi
vita, melyek egyben az eszme Tolna megyei terjesztését is szolgálták.
A
modellt adó hidjai kisgyermekintézet Magyarország első olyan falusi „kisoskolája”
volt, ahol integráltan
együtt nevelték a kisiskolás és óvodáskorú gyermekeket. Mintát adott az országos
alapításokhoz, a környezeti feltételek megteremtéséhez, a tartalmi munkához. A
hidjai „kisoskola”
alapítási idejére vonatkozóan eltérő megállapításokat közöltek a korabeli
szakirodalmak. Marczali Henrik a Pallas Lexikonban, már
1828-ra teszi az alapítás idejét. A feltárt források arra utalnak, hogy
hagyományos „oskola"
valóban működött már ebben az időben Hidján. A tolnai plébánián őrzött Historia
Parochia is megerősíti azt a tényt, hogy az 1830-as években Hidján működő
intézmény iskola volt és nem óvoda. Ezt ékesen bizonyítja az a levél is,
amelyet Bezerédj István 1835 márciusában Pozsonyból írt testvérének, Bezerédj Pálnak: „A
kápolnai és hidjai oskolákat is ajánlom figyelmedbe édes Palim. Húsvétra
rendelj kalátsot süssenek számukra, és írd meg hányan vannak egyik és másik
helyen, mert a magokat megkülönböztetők számára valamely exameni premiumokat
fogunk majd küldeni, vagy venni.” (MNL TML)
Gondoskodását
az iskoláiról, a gyerekekről, szinte minden levele bizonyítja. Kizárólag a „kisoskolára”
(óvodára) vonatkozó észrevételek, leírások azonban csak az 1836-os évektől
jelennek meg a dokumentumokban, levelekben. Több hitelt érdemlő irat is
bizonyítja, hogy 1836-ban a hidja-pusztai rossz présházat alakították át saját
erőből „
kisoskolává”. „A présház (das
Presshaus) 20 m. hosszú 3-4m széles, (2100 téglából készült pince van alatta)
igen rossz és minden oldala nagy repatíciót kíván” (Kurucz, 1994) –
olvashatjuk az 1835-ös Becslésben (az
ingatlan értékekről készült leltárban). Az átépítés munkálatait a fennmaradt korabeli
számlák is bizonyítják. A Kisdedóvó
Intézeteket Magyarországban Terjesztő Egyesület Évlapjainak I. füzete így
rögzíti az intézmény létesítését: „A hidjai-pusztán 1836-ik évben néhai
Bezerédj Amália B. Istvánné, és testvére Etelka szerzetes hölgy hozák létre a
kisdedóvó intézetet. Az úri lak udvarában volt présház lőn egy nagyobb és egy
kisebb szobára átváltoztatva.”
(Évlap, 1843).
Bezerédj Amália élete derékba
tört. Író szeretett volna lenni és ezért mindent megtett, még álnéven is publikált.
Betegsége alatt írta szálkás betűkkel kéziratait, melyeket halála után férje
jelentetett meg. Ismerte a korabeli nevelési intézmények igényeit, tudta, hogy
magyar nyelvű könyvekre, magyar dalokra, magyar nyelvű versekre, elbeszélésekre
nagy szükség van. Leghíresebb, legnagyobb hatású munkája a Flóri könyve, az első magyar nyelvű verses, képes, kottás
gyermekkönyv. A komplex művészetek (zene + tánc + irodalom + mese + vers +
képzőművészetek) szép egységét tükrözi, de mellette szerepelnek benne a tudományok
is. „A
szívképzés (az érzelmi-erkölcsi nevelés) legszebb eszköze, ezért az első
legeredetibb magyar nyelvű gyermekkönyvünk. Igazi segédeszköz, mely hosszú időn
keresztül a művészet erejével segítette a pedagógiát.” (Kurucz, 2004). A
Flóri könyve, a magyar nevelés- és
művelődéstörténet gyöngyszeme, vezérkönyv, 1872-ig csaknem változatlanul 8
kiadása jelent meg. 1926-ig 16 kiadást ért meg, közel 100 éven át folyamatosan
könyvkereskedői forgalomban volt. Egy-egy mondata szállóigévé vált, s évtizedeken
át idézték az óvodákban és az iskolákban. Pl: „Az embert ész, okosság, tudomány és lelki jóság teszi kedvessé,
érdemessé.” (Bezerédj Amália, 1840).
Bezerédj Amália betegsége okán
nem tudott kilépni a cselekvés terére, mint
Brunszvik Teréz, Kossuth Zsuzsa, Teleki Blanka vagy Karacs Teréz, de a gyermekeknek
írt kétsoros bölcsességei, erkölcsi tanításai, olvasásra, verselésre, illemre,
a könyv szeretetére nevelték a magyar gyerekeket a legkisebb alföldi pusztán
is. Benedek Elek vallotta: „Az én első könyvem nem az ABC volt, hanem
az első igazi magyar gyermekkönyv, a Flóri könyve... Ennek a könyvecskének
lelkéből sarjadzott ki az én gyermek-ifjúsági könyveimnek terebélyes fája. Ez
tett adósává a gyermekvilágnak: mindazt a gyönyörűséget, mit egyetlen könyv
szerzett a gyermeki léleknek, tetézve adni nektek, gyermekek.” (Benedek Elek, 1920).
A
kritikusok véleménye alapján kétségtelen, hogy egyes mondókák, versikék
naivitását el lehet ismerni, de azt a pedagógiai értéket, miként Bezerédj
Amália az ismeretanyagot a kisgyermekek eszéhez és szívéhez közel vitte, csak
kiemelni lehet.
Az 1840-ben kiadott Flóri könyve címlapképe is tükrözi, hogy a családi nevelésben
milyen fontos szerepet játszott a zongora. Bezerédj Amália európai
színvonalú zenei műveltségű nő volt. Jól ismerte a korabeli zenei- és
dalirodalmat, kiválóan zongorázott, énekelt, és zenét is szerzett. Német nyelven kissé otthonosabban írt. Fantasie című versét és hasonló
költeményeit megzenésítette:
„Zieht durch des
Menschen Brust,
Ahnung der
Himmelslust,
Sind's meine
Schwingen,
Die das verrirte
Herz,
Nach manchem
Sturm und Schmerz,
Heimatwärts
bringen.”
A
zeneszerető triászt Bezerédj László, Bezerédj Amália és Bezerédj Pál alkotta.
Balatonfüreden koncerteket adtak, zenei tehetségükkel azonnal kitűntek,
művészetszeretetükkel a társaság középpontjává
váltak.
A
nemzet és a nagyvilág ugyanazon horizont részévé vált. Jelzik ezt a földképek,
a földtekék, a könyvtár és a
kiválogatott olvasmányok is. A Bezerédj család könyvtárában Hidján az ókori
Horatius, az angol Bentham, Diderot, Wilderspin, Pestalozzi, Salzmann, Fichte művei
mellett magyar szerzők művei is jól megfértek egymás mellett.
Képek
borították a falakat (arcképek, dagerrotípiák, festmények), egy kis családi
galéria. A magyar festők közül Barabás Miklós volt a legnépszerűbb, a magyar
festészet úttörője, önfejlesztő művész, ideálja a magyar táblabíró világ
polgári művészetének. Lyka Károly írta róla: „Barabás a régi és új Magyarország festő
Plutarchosa, mert nem volt nagyobb nemesi, vagy módosabb polgári család a két
magyar hazában, amelynek ne jutott volna legalább egy képmásműve.” Nem véletlen, hogy Döbrentei Gábor Kis Gyula könyvét és Bezerédj Amália Földesi estvék című művét is ő
illusztrálta.
A
Flóri könyve mellett kissé feledésbe merült Bezerédj Amália
másik jelentős, bevégezetlenül maradt írása, a Földesi
Estvék. Olvasó könyv a' magyar ifjúság számára. A mű párbeszédes, nagyobb
gyermekeknek, olvasókönyvnek szánta Bezerédj Amália. Az alkotás zsinórmértékét Samuel Wilderspin és Johann Heinrich Pestalozzi
pedagógiai munkái jelentették. Fellelhető benne a kisgyermeknevelést és az
óvodák tartalmi munkáját ismertető Wilderspin-féle tervezet, és Pestalozzi Lénárd és Gertrúd című művének hatása.
A
szerző a címben Földes pusztára utal, ahol Földesi úr (Bezerédj István) házában
beszélgetésre gyűltek össze a környékbeli főnemesi, köznemesi családok, a
baráti körükhöz tartozó orvosok és a gyermekeiket nevelő magántanítók. A
gyermekek is jelen vannak az estéken, és a beszélgetések aktív résztvevői. A családi
nevelés nagyszerű példája ez a munka. A Földesi kúriában eltöltött téli
vasárnapesték leírását olvashatjuk a műben. Néha más helyszínt is választottak.
Az összejövetelek résztvevői beszélgettek az ember jogairól, szuverenitásáról,
a tanuláshoz való jogról, a gyermekeket megillető emberi élet követelményeiről.
Olyan ma is időt álló problémákról is vitatkoztak, mint a tehetség, a műveltség
kérdése, a közösségi nevelés elvei, a büntetés problémái, a szegény gyerekek
nevelésének szükségessége, s az erkölcs kérdése. Szóba került a
kisgyermeknevelés problémaköre is, amely a korban fontos kérdés volt
Magyarországon. A mű Kisdedóvó-intézet című
fejezetében egy óvoda felépítéséről, pedagógiai jelentőségéről, alkalmazott
módszereiről, eszközeiről (pl. olvasótáblák, papírból készített betűk, számok,
számológép, föld- és éggömb, hinta, faliképek, stb.) olvashatunk. A Földesi estvék igazolja azon reformkori felismerést,
hogy a családoknak és az újonnan létesült intézményeknek (óvoda-iskola) magyar
nyelvű könyvekre van szüksége. Bemutatja a Bezerédj-család kisgyermeknevelés, családi
nevelés és pedagógusképzés érdekében kifejtett meggyőző munkáját.
A
mű szerény halhatatlanságban rejtőzik, holott a reformkor igen értékes magyar
nyelvű forrásainak egyike.
A
hidjai meleg, szeretetteljes családi otthont beárnyékolta Amália súlyosbodó
betegsége, majd 1837-ben bekövetkezett korai halála. A tragédia 1844-ben
megismétlődött a 10 éves Flórika korai halálával. Bezerédj Istvánt vallásos
hite segítette át a magán- és közéleti bajokon. Visszavonult a
követi munkától, legfőbb életcélja lett felesége műveinek közkinccsé tétele.
A
reformkor az otthonteremtés, a családi élet, a társas élet, a művészet és
tudománypártolás kora volt, mindezt hűen tükrözi a 19. századi Bezerédj-család
élete.