1. Kortörténeti visszatekintés
A családok
eredetének vizsgálata ősidőktől fogva foglalkoztatta az embert. Kezdetekben az
istenségek kutatása központi kérdés volt abból kiindulva, s feltételezve, hogy
az uralkodó az „ősatya” valamiféle istenség volt, aki leszállt
a földre, s királyként vagy másként irányította a népet. A görögöknél az ősatya kultusza miatt a vezetők
előszeretettel vezették vissza eredetüket valamely héroszig vagy akár
istenségig, a római korból pedig nemzetségtáblák maradtak fenn. Az ókori
görögöknél az számított előkelőnek, aki származását vissza tudta vezetni a
trójai háború valamelyik hőséig. Az utódoknak a hős biztosított eltérő
származást, elismerést és felemelkedést.
A
rómaiak gazdagították a származástant. A társadalmi és a katonai teljesítmény
elismerésként elnyert rangot, vagyont az utódok is élvezhették, elnyerték, s az
örökölt vagyon, az ősiség elidegeníthetetlenné
vált. Ezt igazolni kellett, erre szolgáltak az ősfák és a római leszármazási
táblák. Az ősfa az ősöket, a
leszármazási tábla az utódokat mutatta be időrendben. Ez máig meghatározó
módszere a genealógiának.
1. ábra. Római Scala (stemma)
Forrás: Heraldikai Lexikon
A leszármazási táblák ősének a római Scala (stemma) tekintendő, amely
kereszt alakú volt és a vizsgált személyt (egót) középen, a metszéspontban
ábrázolták.
Avus, avia (ős, nagyapa, nagyanya), frater, fratris (testvér), filia, filius
(lánya, fia valakinek), soror, sororis (nővére).
Ezek
a családfák természetesen tele voltak ellenőrizetlen és ellenőrizhetetlen
adatokkal. Heinz Friedrich Friederichs frankfurti
genealógus professzor kutatásaiból tudjuk, hogy leszármazási táblázatokat a Kr.
u. 4–5. században már a közép-amerikai indiánok is vezettek. Az ősatya kis kőházban,
apró zsámolyon ül indián öltözékben, a nemesi ruházatra jellemző köpenyben.
Előkelő származását a vörös fejkötő, a tolldísz és a virágcsokor emeli ki.
Vékony vonalak kötik össze hat fiával, akik ugyancsak indián kőházakban, kis
zsámolyon ülnek. Őket követi a többi generáció, köztük asszonyok is hosszú
ruhában, szarvszerű copffal. Nevek eredetileg nem szerepeltek, azokat utólag
írták be a táblázatba (Friederichs Heinz Friedrich,1958).
A germán népeknél a
rómaiakkal szemben a vérrokonságon alapuló genealógia volt a középpontban, erre
az 5. és 6. századból vannak adatok.
A feudális társadalomban a rendekbe tagolódás
elengedhetetlenné tette a származás kutatását, az ősbizonyítást. (Pl. a
germánoknál több őst kellett felmutatni.) E korból fennmaradtak a Krónikákban
megörökített genealógiák.
A
középkorban az uralkodó családok a származástant saját isteni eredetük, s
földöntúli jogaik igazolására próbálták felhasználni.
A 15. század végén elkezdődött a Babenberg- és Habsburg- dinasztiák családkutatása. A Habsburg uralkodóház elsők között készíttette
el ősfáját Ladislaus Suntheimmel (1440-1513), s egész a trójai hősökig vezették
vissza családjukat.
Ladislaus
Suntheim (Sunthaym) Ravensburgban született 1440-ben és 1513 elején halt meg
Bécsben. Történész, genealógus, földrajztudós, főleg Bécsben
tevékenykedett. Miksa császár megbízásából 1485-ben kidolgozta a Babenberg-dinasztia
genealógiáját.
A
Babenberg-ház 976 és 1246 között a mai Ausztria elődjén, Ostmarkon
(Alsó- és Felső-Ausztrián) uralkodó család.
Ostmark őrgrófjai és Ausztria hercegei
alkották a család tagjait, közülük III. Lipót
(1095-1136) néven uralkodó Szent Lipót Ausztria védőszentje lett.
2. Részlet a
Babenbergek családfájáról
A 13. képen III. Leopold (Szent
Lipót) két korán
elhunyt kisfiával
II.
Harcias Frigyes a IV. Béla magyar király elleni küzdelemben a Lajta mellett
életét vesztette, és így 1246-ban kihalt a dinasztia. Az osztrák hercegségért
folyó, több évtizedig tartó küzdelem első felében a harc IV. Béla és Nagy Ottokár között, a
második felében Nagy Ottokár és Habsburg Rudolf között folyt, s
a dürnkruti (második
morvamezei) csatában
dőlt el 1278-ban. A Babenbergek örökségét – Ausztria trónját –
végül a Habsburgok szerezték meg. Ladislaus Suntheim: Der
löblichen fürsten [un]d des Landes
österr[e]ich alhtarkomme [n] [un]d regier[ung], című műve 1491-ben
jelent meg nyomtatásban Baselben Michael Furter kiadásában.
3. Babenberg-családfa
Forrás:
Ladislaus Suntheim: Der löblichen fürsten [un]d des Landes
österr[e]ich alhtarkomme [n] [un]d regier[ung],Basel, 1491.
Az
ausztriai klosterneuburgi Ágoston-rendi kolostor igazi ékessége a Babenberger Stammbaum c. táblafestmény, amely
1489-től 1492-ig tartó kemény munka után született meg.
A kép nyolc méter széles
és négy méter magas triptichon, mely Hans Part festőművész és társai alkotása. Középütt
27 késő középkori életképen a család férfitagjait örökítették meg életük egy
tipikus jelenetében, történeti eseményében, a két oldalon a feleségeik és
lányaik portréja látható.
4. Babenberg-családfa, Klosterneuburg
5.
Részlet a Babenberg-családfáról.
Klosterneuburg
Egy példa a család életéből
magyar vonatkozásokkal: Babenbergi Ágnes (1154 körül – 1182. január 13.), németül: Agnes von Babenberg/Österreich,
születése jogán osztrák hercegnő, első házassága révén 1166-1172-ig magyar királyné, második házassága
jogán karintiai hercegné, a Babenberg-ház tagja. Apja
II. Henrik
osztrák herceg, anyja Komnéna Theodóra (Gertrúd), II. (Szép) János bizánci császár
unokája. 1166 őszén Bécsben kötött házasságot
III. Istvánnal
(1147-1172), Magyarország Árpád-házi királyával, II.
Géza király fiával. Házasságukból férje életében 1167-ben
egy Béla nevű fiú született, de a kis herceg nem érte meg a
felnőttkort, 1172-ben meghalt. III. István magyar király ugyancsak fiatalon
halt meg, feltehetően mérgezés áldozata lett. Ágnes később II. Henrik karintiai herceg felesége
lett. Második házasságából két fia (Ulrik és Bernát) született. Ulrik nem nősült
meg, I. Bernát házasságot kötött Přemysl Judit cseh királyi hercegnővel, 4
gyermekük született. Ágnes királyné második férje 1181. október 4-én hunyt el, ő
három hónappal később, 1182. január 13-án fiatalon távozott
az élők sorából.
6. III. István koronázása. Miniatúra a
Képes Krónikában
Különleges, művészi kivitelezésű családfák a középkorban a „Stammbaumok”. Az európai családfa-ábrázolások – s a genealógiai szemlélet – sokfelé ágazó, dús hagyománya a legpompásabban német földön a reneszánszban és a barokkban bontakozott ki. Itt a család jellege és nagysága szerint a féltő gonddal ápolt „Stammbaumok”-nak külön alfajai fejlődtek ki. Az egyenletes utódsarjadzást a tölgy vagy a hársfa, a hiányos kiterjedést a nyárfa, míg a szeszélyes, szertefutó utódrendeket jobbára a vörös berkenye lombkoronáján szemléltették.