A tananyag célja

A családtörténeti kutatás, a genealógia alapfogalmainak, a családtörténet-írás folyamatának megismertetése, a kompetenciák fejlesztésével, az infokommunikációs eszközök lehetőségeinek kihasználásával, a tanórai munkával és az önálló tanulással párhuzamosan a tanulásszervezés motiváló módszereinek (kooperatív csoportmunka, kutató-felfedező módszer stb.) és eszközeinek alkalmazásával, a komplex, élményszerű feldolgozás és elsajátítás lehetőségeinek a megteremtése.   

Múltbeli családtörténetek feltárásával és bemutatásával, a példák érzelmi hatásával inspirációt adni az önálló kutatómunkára, saját családtörténetek elkészítésére, őstáblák, ősfák, leszármazási táblák és családfák ábrázolására, elemzésére, kreatív alkotómunkára, egyéni és csoportmunkára.

A családtörténet tananyag komplex és interdiszciplináris megközelítésű. Az elsődleges írott forrásanyag feldolgozása mellett kiemelt szerepet kap a vizuális elemek, a képek és a tárgyak alkalmazása.

A tananyag igazodik a 21. század kihívásaihoz, a NAT elvárásaihoz, feladataihoz, fejlesztési területeihez, így magától értetődő, hogy meghatározó tartalmával, eredeti forrásanyagával a családpedagógia és a neveléstörténet tantárgyak hangsúlyos része a pedagógusképzésben.