3.1. A fejlődési vonalak elmélete
Az egyéni különbségek szemlélete különösen fontos lehet
az eltérő fejlődési szinteken lévő gyerekek működésének megértéséhez. A lelki
és testi fejlődés az életkor előrehaladtával folyamatos, bár nem egyenletes. Ez
segíthet megmagyarázni, hogy miért tapasztalhatunk jelentős eltéréseket a
hasonló életkorú gyerekek pszichológiai (érzelmi, kognitív) működésében. Anna
Freud (2008) volt az első, aki leírta, hogy a regresszió mit is jelenthet a normál fejlődésben. Arról van szó,
hogy gyermekkorban egy új képesség (pl. a szobatisztaság) megjelenése és annak
megszilárdulása között időnek kell eltelnie. Hiszen a kognitív funkciók
kialakulása az úgy nevezett én-működések érését is jelenti, azaz egy érettebb
én kialakulását eredményezi. A megszilárdulás, a konszolidáció köztes időszaka
tehát én-érlelő hatású. Például egy 12-13 hónapos baba számára, aki a mamáját
hívja, fontos lehet, hogy az anya megjelenéséig tartó várakozás egyre inkább a
pozitív tapasztalatok felidézéséről szól: „mindjárt ideér a mama, mindig jönni
szokott, ha hívom”, és nem a szorongást keltő negatív tapasztalatokról. Ugyanakkor
a fáradtság vagy más váratlan helyzetek megnehezítik a baba alkalmazkodását,
hiszen éretlen énjének több idő kell az ilyen helyzetekre való átállásra.
Ezekben a helyzetekben normális működés a regresszió (a már meghaladott
fejlődési szintre való visszalépés), hiszen ez olyan működést jelent, amelyben
a gyermek biztonságosan érezheti magát. Egyben jelzi azt is, hogy az egyénnek
szüksége van a fejlődésben egy kis időre, hogy erőt gyűjthessen.
Anna Freud (2008) szerint az önértékelés és az érzelmi
élet egyensúlya segíti a gyermekben kialakítani azt a stabilitást, amely segít
megőrizni a függetlenséget bizonyos érzelmi viharokban még akkor is, ha azokat
egy szeretett személy is okozza. Ha a gyermek elér erre a szintre, akkor biztos
lehet benne, hogy hiába haragszik meg rá a szeretett személy, ez a harag nem
jelenti a személy szeretetének elveszítését, vagy saját értékességének
megkérdőjelezését. Fokozatosan kialakul a saját test és működése fölötti ésszerű
kontroll, a jól-lét megőrzése és védelme. A gyermek indulatainak kezelésében
idővel nem a fizikai cselekvés játssza az elsődleges szerepet, hanem a mentális
folyamatok, amelyekben a gondolkodás és a beszéd a mérvadó. A vészhelyzetekben
kialakuló szorongásokra nem pánikreakcióval válaszol, hanem adekvát, hatékony
cselekvéssel reagál. Képes túllépni kisgyermekkori egocentrikus
világszemléletén. Az örömök átélése a realitás-elv figyelembe vételével
történik (1. táblázat).
A fejlődési vonalak elmélete szerint a fejlődés egy
hármas egységet jelent. Egyrészt egy biológiai folyamatról van szó (érés,
maturáció). Másrészt a személyiség fejlődése egyfajta strukturalizálódást,
szerkezeti differenciálódást hoz magával. Harmadrészt pedig a környezethez való
alkalmazkodás is megtörténik. A gyermeknek tehát külső és belső hatásokkal is
meg kell küzdenie egy adott fejlődési szint vagy teljesítmény eléréséhez. Ez
azt is jelenti, hogy a hétköznapi értelemben vett „normalitás” fogalma is
megváltozik, kibővül. A gyermek fejlettségi szintjét nem lehet csupán egyetlen
szempont (pl. az életkor) alapján megítélni, ehelyett minden tényezőt
figyelembe kell venni és az „összteljesítményt” kell értékelni. Ezt az
összképet pedig a külső és belső hatások kombinációjával kapjuk meg. Tehát az
óvodába szokás zökkenőmentessége vagy a szobatisztaság kialakulása mind-mind
egy integrációs folyamat végeredményeként jön létre. Az érettség kialakulását
az érzelmi önállóság elérése, a testi fejlődés önállósodása és mindezek társas
vonzatai együtt jelentik.
Hogyan használható a gyakorlatban a fejlődési vonalak
elmélete? Az iskolaérettség megállapításkor azt a minimális szintet határozzuk
meg, amelyet a gyerekeknek el kell érniük ahhoz, hogy képesek legyenek
viszonylag zökkenőmentesen alkalmazkodni az iskolakezdés kihívásaihoz. Ha a
fejlődési vonalak egymáshoz való viszonyát is figyelembe vesszük, akkor a
következőket mondhatjuk el. Az egyes fejlődési szintek elérésének időpontjában
és az egyes szinten eltöltött idő terjedelmében nagy egyedi eltérés található a
gyerekek között. Emellett lehetőség van megmérni, hogy melyek azok a területek,
amelyeken a gyerekek gyorsabban vagy lassabban haladnak. Például, lehet, hogy
egy nagycsoportos óvodás gyerek az önállósággal kapcsolatos területeken nagyon
jól teljesít (evés, ürítés, anya hiányának elviselése), de a társaival nem
kerül kapcsolatba, szinte „levegőnek nézi” őket. Az óvoda-iskola átmenet előtt
álló gyerek számára ez valószínűleg megnehezíti a közösségbe való
beilleszkedést. Természetesen ilyenkor is felmerül a kérdés, hogy egy adott
fejlődési egyenetlenség belefér-e még a normál fejlődésmenetbe, vagy szakember
(pl. pszichológus) segítségét kell kérni.
Annak Freud elmélete tehát az éretlenségtől az érettség
felé vezető útvonalat követi nyomon a gyermeki fejlődésben. Figyelembe veszi a
fejlődés belső sajátosságait és az ezt alakító társas hatásokat. Ennek alapján
elmondhatjuk, hogy a belső konfliktusok önmagukban nem károsak, sőt bizonyos
érettségi szint eléréséhez kifejezetten szükségesek. A külső események sem
önmagukban okoznak traumát, sérülést, hanem inkább azon keresztül, ahogy az
egyén felfogja, megéli, értelmezi azokat a maga számára. Tehát egy gyerek
számára egy egyszerűnek tűnő esemény (pl. mandulaműtét) is traumatikus lehet,
ha egy adott fejlődési periódusban történik vele. Ezért mindig azt a kérdést
kell szem előtt tartanunk, hogy milyen fejlettségi szinttől képes egy gyerek
elviselni egy problematikus eseményt, és úgy átélni azt, hogy ne sérüljön abban
fejlődő személyisége.