Összefoglaló
Az intézményes nevelés sajátosságából fakad, hogy a
pedagógusnak a tananyagot jelentő tudás, azaz az információ átadása mellett
olyan problémákra is megoldást kell találnia, mint a gyerekek megismerése. A
gyerekek közötti egyéni különbségek (amelyek például az információfeldolgozásban,
a motivációkban és a személyiségjellemzőkben mutatkoznak meg) felismerése és
figyelembevétele a modern pedagógus szakmai eszköztárának fontos kelléke. A
valóban hatékony pedagógiai munkát akkor tudjuk megalapozni, ha képesek vagyunk
átlátni a gyerekek egyéni pszichológiai működését. Ebben a fejezetben
összefoglaljuk azokat a modern pedagógiai-pszichológiai elméleteket és
vizsgálati módszereket, amelyek segítséget nyújthatnak a gyakorló pedagógusok
számára a gyermekek intézményi (bölcsődei, óvodai, iskolai) körülmények között
való megismerésére. Képet adunk a témával kapcsolatos fejlődés-lélektani és
szociálpszichológiai kutatásokról, miközben az új ismeretek gyakorlati
felhasználhatóságára helyezzük a hangsúlyt. Bevezetjük az olvasót az egyéni
különbségek pszichológiai szemléletébe, amely széleskörű szakmai látásmódot
biztosít a pedagógusoknak mind az általános emberismeret/gyermekismeret, mind a
nevelési problémákkal kapcsolatos munka területén.