1. Pszichológia a pedagógiában
Milyen szerepe lehet a pszichológiának a pedagógiában (N.
Kollár és Szabó, 2004)? Természetesen többféle választ is adhatunk erre a
kérdésre, mi azonban két tényezőt szeretnénk kiemelni a lehetséges válaszok
közül: a pszichológia mint ismeretanyag és a pszichológia mint szemléletformáló
tudomány. Mindannyiunk számára egyértelmű, hogy mit jelenthetnek a
pszichológiai ismeretek a pedagógiában, hiszen a klasszikus értelemben vett
pedagógiai pszichológia témái ezek. A tanuláselméletek, amelyek a kísérleti
pszichológiából származnak. A fejlődéslélektanból ismert kötődéselmélet és a főemlőskutatásban
feltárt anya-deprivációs vizsgálatok eredményei. A szociálpszichológiában leírt
vezetési stílusok, csoportműködés, attitűd jelensége és még sorolhatnánk a
példákat szinte vég nélkül. Ez a több évtized alatt összegyűlt pszichológiai
tudásanyag azonban nem csupán ismereteket közvetít, hanem egyfajta
pszichológiai szemléletet is átad a pedagógusoknak, amelyet
társadalomtudományos pszichológiai szemléletnek nevezhetünk.
Ez a társadalomtudományos szemlélet azt állítja, hogy az
emberi viselkedés mozgatórugói főként a társas kapcsolatokban gyökereznek (Tooby
és Cosmides, 1992). Olyan társas hatásokban, mint az anya-gyerek kapcsolat,
amelyben az anya többnyire aktív, a csecsemő, illetve a kisgyerek pedig
többnyire passzív résztvevő. Olyan helyzetekben, mint a kondicionális vagy más
néven pszichológiai tanulási folyamatok, amelyek egyik fontos komponense az
ismétlődő külső megerősítéseken alapuló viselkedésváltozás, vagy tudásbővülés. Felesleges
volna tovább sorolni a példákat azzal kapcsolatban, hogy miként erősítette meg
a pedagógia tudományába átszivárgó pszichológia a 20. században a társadalomtudományos
nézőpontot.
Ennek a szemléletnek a képviselői abból az
alapfeltevésből indulnak ki, hogy nem létezik öröklött emberi természet, ezért
viselkedésünk oka a születés utáni tapasztalatokban keresendő. A Mértékadó Társadalomtudományi Modell szerint
(Tooby és Cosmides, 1992) egy életünk végéig tartó tanulási folyamaton
keresztül valósul meg (amely például utánzást, másolást jelent), és a szülők,
valamint más családtagok, kortársak, tanárok és médiaszereplők
viselkedésmintáit követjük. Eszerint az emberek azért olyanok, amilyenek, mert
erre szocializálódnak – végső soron pedig a szocializáció teszi emberré az
embert. Azért is nevezik környezetelvűnek ezt a nézőpontot, mert képviselői
szerint az emberi viselkedést a környezet és az élettapasztalatok formálják és
határozzák meg.
Ez az alapfeltevés jól illeszkedik a pedagógus hagyományos
szerepfelfogásához, amelyben a pedagógus aktívan vesz részt a pedagógiai
folyamatban (pl. Koncz, 1999). Motiválja a gyerekeket, felkelti az
érdeklődésüket az adott téma iránt, irányítja a figyelmüket, vezeti a tanítási-tanulási
folyamatot, értékel, fegyelmez, visszajelez stb. Ezzel szemben a gyerekek
(passzívan) ráhangolódnak a pedagógusra, nem ők irányítják a folyamatot, hanem
legfeljebb partnerei a pedagógusnak. Ezt a pedagógusi beállítódást gyakran
hozzuk összefüggésbe a porosz utas tanítással, amely főként a pedagógusi
hatalom és fegyelmezés szervezése körül forog, és amelyet gyakran állítunk
szembe a demokratikusabb angolszász pedagógusképpel (Cummings, 1999).
Ezzel szemben az egyéni különbségek nézőpontja abból az
alapfeltevésből indul ki, hogy valamennyien eltérő fejlődési útvonalat járunk
be ahhoz, hogy öröklött képességeink kibontakozhassanak (Buss, 2009). Számos tényező
játszhat szerepet abban, hogy az egyének között miért mérhető eltérés a
kockázatkereső viselkedésben, bizonyos kognitív képességekben, utódgondozó és
szexuális viselkedésben. Ilyen tényezők lehetnek például a nem, az életkor és
bizonyos személyiségjellemzők. Ezek pedig mind szerepet játszhatnak az eltérő
fejlődésmenet alakulásában is.