A NEVELÉS INTÉZMÉNYI MEGKÖZELÍTÉSE
Az oktatás
társadalmi meghatározottságára az rendszerváltás Magyarországán, a folyamatok
és a feladatok tekintetében jellemzővé vált a társadalmi szelekció felerősöddése és ezzel
egyidejűleg nőtt az esélyegyenlőtlenség, a tudáshozzáférés esélye az
iskoláztatás területén, az skolarendszer átalakulása (6-8 osztályos gimnáziumok
létrejötte, szerkezetváltó iskolák, alternatív pedagógigai intézmények,
pedagógigi alternatívák és létrejöttek a fenntartás szerint is változatok képet
mutató intézményei a nevelésnek). A hazai oktatási rendszer az 1990-es években
a szelekció irányába mozdult el. А fejlesztéssel
kapcsolatos kihívások közé tartozott a társadalmi szelekciót erősítő, esélyegyenlőtlenséget
növelő iskolarendszer folyamatainak megfordítása; a komprehenzív iskola meghonosítása. Kérdés
volt, hogy a pedagógia képes-e a megújulása, hogy a negatív folyamatokat
ellensúlyozza; a pedagógiai gondolkodás előtérbe helyezi-e az emancipatorikus
megfontolásokat, multikulturális értékrendet az esélyegyenlőtlenségek kezelése
érdekében és az oktatásirányítás ki tud-e alakítani egy korszerű fejlesztési
stratégiát, fel tud-e zárkózni a világ élvonalához.
A pedagógiai szervezetek tipizálása
lehetséges funkció; produktivitás; professzionalitás; presztízsük szerint; az irányítás
és szabályozottság szerint valamint az infrastruktúra szempontjából, mint humán
szervezetek. (Zsolnai, 1996). Az
(intézményes) nevelés társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei rendszerelméletű
megközelítésben a pedagógiai történés egy viszony; a társadalmi
kapcsolatrendszerrel foglalkozik. A
szociológia szerint az oktatás funkciói a 1) társadalmi mobilitáshaz
való hozzájárulás; a 2) társadalmi egyenlőtlenségek alakulásában betöltött
funkció; a 3) munkaerőképzés; a 4) szociális funkciók; a 5)
személyiségfejlesztés; a 6) konzerváló funkció (Bourdieu,1976)
Az esélyek
egyenlőtlensége és az oktatás viszonyára vonatkozóan számos megközelítés
létezik, ezek közül az egyenlőtlenségek
kezelésének konzervatív felfogása (e
szerint az egyenlőtlenségek eleve adottak); a liberális felfogás (e szerint inden ember egyenlő jogokkal
születik; az esélyek egyenlőségét kell biztosítani az oktatásban); a szociologikus nézőpont (kompenzatorikus
elképzelések), amely szerint az egyenlőtlenségek oka a különböző társadalmi
rétegekhez tartozó családok kulturális környezetének különbségeiben rejlik. Az emancipációs elmélet szerint a
hátrányosan megkülönböztetett gyereknek nem kell feladnia az identitását.
Az oktatás rendszer négy szektora: a közoktatás/köznevelés
a szakképzés, a felnőttoktatás és a felsőoktatás. A Közoktatási Rendszerek Nemzetközi Osztályozása (ISCED) (International Standard
Classification of Education szerinti jellemzésük (http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/international-standard-classification-of-education.aspx)
A közoktatás/köznevelés
Az ISCED-97 szerint ISCED O
– Iskola előtti (óvodai) oktatás, a szervezett és
intézményes oktatás első fokozata. Elsődleges célja a kiskorúak bevezetése az
iskola-jellegű környezetbe. Ezen programok befejezését követően a gyermekek
ISCED 1 szinten folytatják tanulmányaikat.
ISCED 1 – Alapfokú oktatás első szintje
Az ISCED
1 szintű oktatás időtartama elvben hat esztendő, s a felvételi korhatár 5–7
éves életkor között mozog. Alapvető cél, hogy az oktatás során a tanulók
szilárd alapokon nyugvó ismeretekre, készségekre tegyenek szert az írás-olvasás
és a matematika terén, s e mellett elemi megértési szintre jussanak el a
történelem, a földrajz, a természet- és társadalom-tudományok, a
képzőművészetek és a zene területein. Némely programban helyet kap a
vallásoktatás is.
ISCED 2 – Középiskola alsó tagozata, vagy
az alapfokú oktatás második szintje
Ezen
a szinten, az oktatási program elsődleges célja, hogy kiegészítse az ISCED 1
szinten elkezdődött alapfokú oktatást. Itt történik meg az alapkészségek teljes
körű megalapozása. Az országok zömében ezen a szinten az oktatás célja az egész
életen tartó tanulás és a személyiség kibontakozásának megalapozása. Ezen a
szinten az oktatási programok többnyire tantárgy specifikusak, s egy-egy
osztályban egyidejűleg több szaktanár is oktat. E szint befejezése rendszeresen
egybeesik a tankötelezettség lezárulásával.
ISCED 3 – Középfokú oktatás (felső
szintje)
Az
oktatás ezen a szinten többnyire a tankötelezettség teljesítését követően
kezdődik. Az oktatás az ISCED 2 szintnél specializáltabb, s ezért az ISCED 3
szinten az oktatás, képzés rendszerint az előző szintnél magasabban kvalifikált
pedagógusok alkalmazásával történik. Ebbe a szintbe történő belépés általában
15 vagy 16 éves korban történik, s a belépés előfeltétele 9 éves oktatás
eredményes befejezése. Az ISCED 3 szint a tanulói továbbhaladási pályák
függvényében három ágra bomlik:
ISCED
3A: Az ISCED 5A szintre történő közvetlen bejutást biztosítani hívatott
programok
ISCED 3B: Az ISCED 5B szintre történő közvetlen bejutást biztosítani hívatott
programok
ISCED 3C: Olyan 6–24 hónap időtartamú programok, amelyeknek nem célja ISCED 5A
és 5B szintekre történő bejutást.
A szakképzés
A közoktatási rendszerek nemzetközi osztályozása (ISCED) (International Standard Classification of Education)
szerint ISCED 4 – Nem felsőoktatás
jellegű poszt-szekundér oktatás. Ez a szint a középfokú
oktatás felső szintje és a felsőoktatás közötti sávot tölti ki, noha a nemzeti
oktatási rendszerek az e szintbe tartozó programokat többnyire a középfokú
oktatás felső szintjébe sorolják, hiszen tartalmukat és az oktatás/képzési célt
tekintve nem minősülhetnek felsőoktatásnak. Leginkább az ISCED 3 szinten
megszerzett ismeretek bővítését, gazdagítását szolgálják. A szint a tanulói
továbbhaladási pályák függvényében két ágra bomlik:
ISCED 4A: Az ISCED 5
szintre történő belépést előkészítő programok
ISCED 4B: Közvetlenül a munkaerőpiacra történő belépést biztosítani hívatott
programok.
A szakképzés változásait részint a
tömegessé váló általános iskola „győzelme”, a középfokhoz tartozó képzések
változása hozta. A pályaválasztás
koréve kitolódott, hangsúlyossá vált az iskola és a munkahely viszonya ez
egyben konfliktusok forrása lett a szakképzés rendszerében, egyre hosszabb
általános képzés, e mellett nemzetközileg egységesülő készségek a képzésben
(kompetancia) pl. számítógépes. Új intézménytípusok létrejötte, például
munkahelyi képzések, a duális képzés. A szakképzés alapkonfliktusa: a munkaadó
és munkavállaló érdekei: részben azonosak,
részben ellentétesek. A szakképzés rendszere Magyarországon olyan megoldandó kérdésekkel szembesül, mint a szakképzés
a munkaerő-piaci igényekre válaszoljon (a hiány és a túlképzés
egyensúlytalansága) és milyen igényeknek feleljen meg (a foglalkoztatókénak
vagy a tanulókénak). Egy lehetséges válasz: a struktúraváltás, amely a követelmények
és a képességek közötti különbségtételen nyugszik, a követelmények és a
szakmunkásoktól elvárt készségek közötti különbségtételen; a szakmunkás-utánpótlás
vs. közoktatási funkció eltérő céljai tisztázása valamint stabilitás vs.
alkalmazkodás a változáshoz. Fontos még a keresleti és kínálati (piac)
keveredése, érdekeik távolsága hatása a szakképzésre.
A felsőoktatás átalakulása
A közoktatási rendszerek nemzetközi osztályozása (ISCED) (International Standard Classification of Education)
szerint Az ISCED
3 és 4 szintnél magasabb színvonalú programok. Minimális időtartamuk
legkevesebb 2 esztendő. Az ISCED 5 szinten a lehetséges továbbhaladási pályák:
ISCED 5A: Többnyire elméleti megalapozottságú
programok olyan képesítést kínálnak, amelyek kutatási programokba és magas
színvonalú szakképzettséget pályákra történő lépést tesznek lehetővé.
Időtartama legalább 4 esztendő.
ISCED 5B: Gyakorlatorientált, szakma specifikus programok, amelyek a képzésben
résztvevők számára meghatározott speciális ismereteket, készségeket igénylő
szakmákra készítenek fel. A képzés időtartama 2, vagy három év
Miért „átalakulás”? A felsőoktatásban
tömegesedés és demokratizálódás következik be, éa funkcionális, tartalmi valamint
strukturális változások sora a
társadalmi-tudományos és oktatáspolitikai változások következtében (történeti
okok). Hallgatói változások (expanzió) és oktatói változások (létszám-emelkedés), a rekrutációs bázis
változása és a tevékenysége átalakulása. Az ingyenes /térítésmentes felsőoktatás és megszűnése, egyre szűkebb az
állami támogatás és a bővül a magántőke bevonása – illetve az állam
kivonulása. Dilemma a kuatóegyetem és a szolgáltató egyetem között. A „vállalkozó”
egyetem. Reformok, melyek a
felsőoktatást érintették: szerkezeti, Intézményi I.: közösségi
főiskola; intézményi II.: regionális egyetem; intézményi III.: alternatív
intézmények; intézményi IV.: kisebbségi felsőoktatás.
A felnőttoktatás átalakulása
A
felnőttoktatás az oktatási rendszerekben: pótló oktatás (esti iskola, dolgozók); ÁMK (általános nevelési
és művelődési központok); Távoktatás; Élethosszig tartó tanulás(Lifelong
learning, LLL); Felnőttképzés és vállalati/kormányzati munkaerőpolitika; Alternatív felnőttoktatások; Népfőiskolai
mozgalmak; Közösségi nevelés. Kollaboratív és hálózatos tanulás. Iskolátlanított
iskola.
Oktatáspolitikai
válaszok
A nevelés
intézményrendszerének társadalmi szabályozása a mai, demokratikus társadalmakban kettős tendenciát
mutat: egyfelől a pedagógus önállósága, kreativitása, innovatív tevékenysége áll
a középpontban és igény formálódik a nemzeti standardok, alapkövetelmények
kialakítására. Az iskolarendszerek két típusa: „felülről lefelé” és „alulról
felfelé” építkező iskolarendszer.
A
társadalom és az oktatási folyamatok közti meghatározó viszony, a pedagógiai fejlesztési folyamatok
jellemzői lehetnek a centralizált
irányítás (a politika közvetlenül érvényesíti az akaratát); a liberális irány (rendszerváltás utáni új
iskolatípusok, tantervek) és a fejlesztésnek egy gazdagon strukturált,
demokratikusan működő intézményrendszerre való építése; az egyenlőség,
egyenlőtlenség kérdéseivel a fókuszban. A
társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a szelektív iskolarendszerekben úgy
történik, hogy egyre magasabb szinten egyre inkább szétválasztják a tehetséges
és kevésbé tehetséges tanulókat. A szelekciós
hatások a tanítás-tanulás folyamatban – egyfelől – adódhat abból, hogy a
pedagógus figyelmen kívül hagyja a diákok közti különbségeket vagy megkülönbözteti
a diákokat az általuk képviselt kultúrák elemei mentén vagy egy, a tanulásról
alkotott felfogása miatt (a tapasztalatszerzést követő induktív általánosítások
sorozata folytán) függetleníti az elsajátítási folyamatot a gyerektől. A
komprehenzív iskolarendszerekben a különböző felkészültségű, képességű tanulók
együttes nevelése folyik, méltányos intézmény és együttnevelés.
A legfontosabb azonban a hozzáférés esélye biztosítása az
intézményes nevelés keretei között. A
hozzáférés egyenlősége biztosítása a magyar intézményes nevelés-oktatás
rendszerén belül a PISA vizsgálatok kapcsán is nyilvánosságot kapott: 2012-ben Magyarország ötödik alkalommal vett
részt a PISA mérésben, a magyar 15 éves tanulók átlageredménye szövegértésből a
jelenlegi 34 OECD országból a 18–27, természettudományból 19–26, matematikából
pedig a 26–30. helyezést érte el. A
magyar tanulók átlageredménye mindhárom területen alacsonyabb az OECD-átlagnál.
Annak ellenére, hogy a szövegértés átlageredmény statisztikai értelemben a 2000–2009.
évi eredmények egyikétől sem különbözik, a matematikai és a természettudományi
eredmények a korábbiakhoz képest szignifikánsan alacsonyabbak lettek.
Magyarországon a 2012-es mérésben az alulteljesítők aránya a szövegértés
területén 19,7%, a matematika területén 28,1%, természettudományból 18,0% volt.
Ismét megerősítést nyert az a tény, hogy Magyarországon nagyok a különbségek a
gyengébb és jobb hátterű tanulók eredményeiben más országokkal szemben kevesebb
az olyan tanuló, aki gyenge szociális, gazdasági és kulturális háttere ellenére
is jó eredményt képes elérni. (PISA jelentés, 2012)
Források a fejezet tanulmányozásához
Bourdieu, Pierre (1978): A
társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Budapest, Gondolat.
CEDEFOP (2011): A magyarországi szakképzés
rövid áttekintése. Az Európai Unió Kiadóhivatala, Luxemburg.
Fehérvári Anikó és Kocsis Mihály (2009, szerk.): Felsőfokú? Szakképzés? OFI, Budapest.
ISCED – Az
oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszere (2009) http://www.ofi.hu/tudastar/iskolarendszerek/isced-oktatas-egyseges
Krisztián Béla (2004): A szakképzés változásai a 20. század utolsó negyedében. Iskolakultúra, 14. évf. 9. sz. 133-135.