Óvodapedagógus szak
nappali és levelező tagozat
1. Célok, feladatok, követelmények
1.1: A gyakorlati képzés célja: olyan óvodapedagógusok képzése, akik a képesítési követelmények teljesítésével alkalmasak a 3-7 éves korú óvodás gyermek tudatos fejlesztésének elősegítésére, nevelésére, az egyetemes és nemzeti értékek, erkölcsi normák közvetítésére. A gyakorlati képzés során a hallgatók képessé válnak a 3-7 éves korú gyermekek óvodai nevelésének ellátására, az óvoda óvó-védő, szociális és nevelő-személyiségfejlesztő funkciójának irányítására.
1.1.2. Az óvodapedagógus várható óvodai feladatkörei:
- Nevelőmunka az óvodában, óvodai csoportban (nevelés – személyiségfejlesztés).
- Tartalmilag és módszertanilag komplex, egymásra épülő és bővülő szervezeti- és tevékenységformák megvalósítása.
- Differenciált fejlesztés – egyéni bánásmód alkalmazása.
- Segédeszközök előállítása, oktatástechnikai eszközök kezelése.
- Speciális foglalkozások (úszás, gyermektorna, gyógytestnevelés, bábjátszás, kézműves ismeretek, fejlesztő foglalkozás stb.) tartása, képesítés alapján.
- Egészségügyi, szociális, viselkedési rendellenességek felismerése, kezelése, az esetek továbbítása kompetens szakemberek felé.
- Családdal való kapcsolattartás (szülői értekezlet, fogadóóra, nyílt nap, családlátogatás, beszélgetés stb.)
- Szabadidős tevékenységek; séták, kirándulások.
- Rendezvények, ünnepek szervezése.
- Dokumentumkészítés: nevelési-program, fejlesztési terv, nevelési terv, ütemterv tervezet, vázlat.
- Adminisztráció: nyomtatványok (csoportnapló, étkezők nyilvántartása stb.).
- Kapcsolattartás szervezetekkel, intézményekkel.
- Innovatív tevékenység.
- Óvodamédiák (faliújság, videofilm, kiadványszerkesztés, menedzselés).
- Vállalkozások szervezése, szociális tevékenységek.
- Elősegíteni az eredményes óvodapedagógusi tevékenységekhez szükséges készségek, képességek kialakítását, a nevelőmunka differenciált skáláját alkalmazni tudó, megfelelő pedagógiai identitással rendelkező szakemberek képzését.
- Olyan szervezeti és tevékenységformákat biztosítani, amelyek a tartalmilag és módszertanilag komplex, fokozatosan bővülő önállóságú, egymásra épülő óvodai feladatrendszer megvalósítására teszik alkalmassá a hallgatókat.
- Bemutatni az elmélet és a gyakorlat összefüggéseit, összekapcsolódásuk színtereit és módjait.
- A képzési idő egészét végigkísérő, széleskörű tevékenységrendszeren keresztül megismertetni a hallgatókat az óvodapedagógusi szerepkörrel és az óvodával, mint munkahellyel.
- Fokozódó terheléssel lehetőséget biztosítani a hallgatók pedagógiai-pszichológiai, szaktárgyi és módszertani ismereteinek gyakorlati alkalmazásához a tervezésben, kivitelezésben és a folyamatok, történések, s a tevékenységek elemzésében.
- Erősíteni a hallgatókban a pályamotivációt, valamint a gyermekekkel és a különböző körhöz tartozó felnőttekkel való interakció elvárásainak való megfelelést.
1.3 A gyakorlati képzés általános követelményei: A hallgató a képzési idő végére ismerje az óvoda alapfeladataiból eredő különböző óvodapedagógusi szerepeket és azok tevékenységformáit, legyen jártas ezek gyakorlati betöltésében. Ismerje a családokban, az óvodát megelőző nevelésben, az óvodában és az iskolai kezdő szakaszban preferált értékeket. Tudja feltárni a gyermekek óvoda előtti és óvodán kívüli tapasztalatait, fejlődési körülményeit, adottságait és képességeik szintjét. Ismerje a 3-7 éves gyermekek továbbfejlődési esélyeit, az iskolában várható követelményeket és az óvodás gyermekek családi nevelésének befolyásolási, segítési lehetőségeit.
A hallgató legyen képes az alkalmazás szintjén:
- az óvodai nevelőmunka tartalmának ismeretében annak tervezésére, szervezésére, szakszerű elemzésére, értékelésére. A megvalósítás során jellemezze magas szintű metodikai kultúra, eljárásai a kisgyermek fejlesztését hatékonyan szolgálják.
- az óvodás gyermek tanulását szolgáló fejlesztő tevékenységek irányítására, a műveltségtartalmakat, a kultúra értékeit a gyermekek sajátosságaihoz igazodva közvetíteni, s ezzel az iskolai életmódra történő felkészülést irányítani.
- a sikeres kommunikációra a gyermekekkel és a különböző körhöz tartozó felnőttekkel (gondozónők, kollégák, szülők stb.).
- a gyermeki személyiség fejlettségének, esetleges problémáinak diagnosztizálására és ennek alapján a differenciált fejlesztésre.
- érvényesíteni a lassabban fejlődők, zavarokkal, nehézségekkel küzdők, testi-, lelki-, mentális- és szociális értelemben más gyerekek nevelésének, fejlesztésének differenciáló szemléletét.
- a gyermeki kreativitás, az átlagot meghaladó teljesítményű, fejlődési ütemű gyermekek képességeinek kibontakoztatására.
- az óvodás gyermek, önmaga ismerete és szakmai felkészültsége alapján az alternatív programok közötti választásra és adaptálásra.
2. A gyakorlati képzés struktúrája
A struktúra 4 szakaszt tartalmaz, mely a folyamatosságra, fokozatosságra épül, és a tevékenykedtetési struktúrákat figyelembe veszi.
Szakaszok:
- A pedagógiai tájékozódás és tapasztalatszerzés szakasza
- A pedagógiai tevékenység kezdő szakasza
Gondozás és játéktevékenység lehetőségeinek gyakorlása. - A pedagógiai tevékenység gyakorló szakasza
Irodalmi nevelés, vizuális nevelés, ének-zenei nevelés, testnevelés, környezet megismerésére nevelés, matematika foglalkozások vezetése. - Az önálló pedagógiai tevékenység szakasza
Összefüggő külső szakmai gyakorlat, zárófoglalkozás.
4.. A gyakorlati képzés főbb színterei
A hallgató a 6. félév során több gyakorlati színtérrel ismerkedik, sajátos szervezeti formában (óvoda, iskola, bölcsőde, alternatív óvoda, speciális intézmények).
5. A hallgató joga, hogy
- A gyakorlati képzés nyújtotta lehetőségeket igénybe vegye egyéni komplex, csoportos és összefüggő gyakorlatok formájában.
- Tapasztalatokat gyűjtsön az óvodai munka minden területén (gyakorlóintézményekben és külső gyakorlóhelyeken gyakorolhat).
- A gyakorlóintézményekben megfigyeléseket, méréseket végezzen (oktatói, szakvezetői egyetértéssel). Munkájának eredményeit publikálja TDK-, illetve szakdolgozat, tanulmány és pályázat formájában.
- Szakmailag megalapozott, önálló elgondolásait megvalósíthassa a szakmai gyakorlata során, amennyiben azok a pedagógiai és a nevelési programhoz illeszkednek.
- Részt vegyen a házi és országos módszertani versenyeken, gyakorlati képzéssel kapcsolatos pályázatokon.
- A gyakorlati képzéssel kapcsolatos észrevételeit előterjesztheti a szakvezető, a módszertanos oktató, a szakfelelős és a kar vezetői felé. Javaslatait eljuttathatja a Gyakorlati Képzési Bizottsághoz.
- Segítséget kérjen a szakvezetőtől, gyakorlati képzési koordinátortól és szakfelelőstől.
- Igénybe vegye és felelősséggel használja a gyakorlóintézmények eszközeit.
- A TVSZ-ben meghatározott gyakorlattal kapcsolatos felmentési lehetőségekkel éljen, egyéni elbírálásokban részesüljön.
- Megismerje az iskolai, óvodai tevékenység szerepelvárásait és együttműködő, segítőkész magatartásával elősegítse a gyerekek felelős képzését.
- A gyakorlati képzés tartalmi időkeretei és előírásai szerinti gyakorlatokon részt kell vennie – ez időben mentesül az elméleti órák látogatása alól.
- Ismernie kell a gyakorlati képzési tantervben előírt kötelező feladatokat és a féléves képzési útmutatókat, az intézményi programokat.
- Tájékozódnia kell a TVSZ-ben előírt gyakorlati képzéssel kapcsolatos szabályozókról.
- Az alapvető pálya specifikus tulajdonságok, képességek kialakulása érdekében a gyakorlóóvoda szakvezetőinek, illetve óvodák módszertanos oktatóinak szaktárgyi és metodikai javaslatait, utasításait figyelembe kell vennie.
- Alkalmazkodnia kell a gyakorlóintézmények életrendjéhez.
- Ismernie kell az alapvető dokumentumokat, szabályzatokat.
- Felelősséggel tartozik az óvodás gyerekek előmeneteléért és a csoport magatartásának alakulásáért.
- Ismernie kell az írásbeli munka tartalmi követelményeit, az adminisztrációs feladatokat.
- Hiányzását, a gyakorlat alóli távolmaradását a gyakorlat előtt 2 nappal be kell jelenteni. Gondoskodnia kell az elmaradt gyakorlat pótlásáról.
Összefüggő külső szakmai gyakorlat
1. Célok, feladatok, követelmények:
Az óvodai csoportba való beosztását az óvoda vezetőjétől, jelentkezése s az útmutatók átadása alkalmával kapja meg a hallgató. Gyakorlatát egy óvodai csoportban végzi, egy mentor irányítása alatt, aki a tájékoztatóban közölt irányelvek, javaslatok figyelembevételével, a PTE IGYK Pedagógusképző Intézettel való együttműködés alapján szervezi meg az összefüggő szakmai gyakorlatot. A hallgató alternatív programmal működő csoportban is végezheti összefüggő gyakorlatát (szabad választás alapján).
A hallgató – óvodapedagógusi munkakörhöz kapcsolódó – feladatai a gyakorlaton
- Az óvoda nevelési programjának, dokumentumainak és adminisztrációs folyamatának megismerése.
- Tapasztalatgyűjtés az óvoda más csoportjaiban folyó nevelőmunkáról.
- Az óvodai élet teljes tevékenységrendszerének megismerése.
- Foglalkozásvezetés, az óvodai csoportvezetői munka tartalmi, módszertani, adminisztratív és egyéb feladatainak gyakorlása.
- Tapasztalatgyűjtés a helyi önkormányzati viszonyokról, az óvodai testületben való magatartás és viselkedés normáiról.
- Részvétel az óvoda minden pedagógiai jellegű munkájában: nevelőtestületi értekezlet, továbbképzési napok, séták, munkaközösségi megbeszélés, óvodai ünnepélyek, rendezvények, szülői értekezletek, családlátogatás, fogadóórák, összejövetelek, kirándulás stb.
A gyakorlat 1. hete: Hospitálás, tájékozódás.
1-3 nap: Délelőtt hospitálás.
2-3. nap: Mindennapos testnevelés önálló vezetése.
3. nap: Játékvezetés.
4-5. nap: Délután hospitálás. Adott időszakban játékvezetés.
A gyakorlat 2. hete: A délutános óvodapedagógusi feladatok önálló ellátása.
A gyakorlat 3-6; 3-8. hete: A délelőttös óvodapedagógusi feladatok komplex tervezése és vezetése, különös tekintettel a drámajáték és bábozás beépítésére.
Levelező tagozaton a gyakorlat 3 hétig tart.
A hallgató foglalkozásaira, pedagógiai, szaktudományi, módszertani szempontból igényes tervezettel készül, tapasztalatairól feljegyzést készít. E dokumentumokat a hallgatói portfólióba kérjük csatolni!
Az összefüggő szakmai gyakorlatról a hallgató eredménybemutató portfóliót készít.
Hallgatói portfólió (tevékenységtükör) dokumentumai:
- Hallgatói bemeneti kompetencia-térkép (hallgatói önértékelés)
- Hospitálások feljegyzései
- Tervezetek (segédanyagok)
- Nevelési tevékenységeken kívüli programok feljegyzései (eszközkészítés, ünnepek, munkadélutánok, szabadidős tevékenységek)
- Gyermek megfigyelése – esettanulmány
- Részértékelések a hallgatóról a Pedagógiai naplóban (szempontok: a gyakorlati képzés általános követelményei – Tanrend)
- A mentor által írt összegző értékelés a hallgatóról
- Hallgatói kimeneti kompetencia-térkép (hallgatói önértékelés)
A 3. és 4. pont: (ld. Összefüggő külső gyakorlatok)
5. Előfeltétel: A Tanrend által előírt összes korábbi gyakorlat.
Zárófoglalkozás
1. Célok, feladatok: A hallgató felkészültségét, a teljes körű óvodapedagógusi munkára való alkalmasságát reprezentálja. Bizonyosságot kell tenni a jelölt szakmai felkészültségéről, óvodapedagógusi képességeiről, pedagógiai attitűdjéről.A zárófoglalkozás:
- a képesítési követelmények alapján kötelező.
- az óvodapedagógusi munkát reprezentálja.
- rendjét, idejét és követelményeit a képző intézmény határozza meg.
- A jelölt zárófoglalkozást tart a gyakorlóóvodában/egy külső óvodában egy csoportban egy módszertani tárgyból (lehetőség szerint ott, ahol az Összefüggő külső gyakorlat kurzusát végezte).
- A zárófoglalkozás tárgyát a kar hivatalos helyiségében húzzák a hallgatók.
- A zárófoglalkozásra, elemzésre, védésre és értékelésre bizottság előtt kerül sor.
- A zárófoglalkozás elnöke és a mentor néhány mondatos komplex értékelést készít.
3. Színtér: Gyakorlóóvoda; külső fogadó óvodák.
4. Ellenőrzés, értékelés: A záró foglalkozásra, elemzésre, védésre és az értékelésre bizottság előtt kerül sor, melynek tagjai a mentor és a módszertant oktató tanár. Az összefüggő gyakorlatot követően gyakorlati jegy (szigorlat értékű).
5. Előfeltétel: az Összefüggő külső óvodai gyakorlat sikeres teljesítése.
A hallgató értékelésének főbb szempontjai
A hallgató magatartása
Együttműködése, kapcsolatteremtő képessége, beilleszkedése, (nevelők, gyermekek, szülők viszonylatában).Nevelő/gondozó foglalkozást irányító munkája
Felkészülési jellemzői (igényesség, forma stb.).Foglalkozás elemzése
Pszichológiai, pedagógiai, módszertani, szaktudományos felkészültsége.
Szervező tevékenysége.
Foglalkozásainak módszertani színvonala. Kezdeményezései, a játék, a munkatevékenység vezetése. Gondozás és egyéb a gyermekekkel együtt végzett tevékenysége.
Pályára való alkalmassága, helytállása.
Az óvodai csoportban és az óvodán kívüli munkája.
Tudatosság, komplexitás. Az elemzés önállósági szintje, elmélet s gyakorlat egysége. Értékítéleteinek realitása stb.
A hallgatót irányító gyakorlatvezető egyéb észrevétele.
A jellemzés végén mennyiségi kimutatásban szíveskedjenek feltüntetni a hallgató által teljesített foglalkozások, tevékenységek számát, óvodai feladatok teljesítését, rendezvényeken való részvételét stb.
Óvodai foglalkozások elemzési, értékelési szempontjai a különböző tevékenységekre vonatkozóan
Testnevelés
A hallgató felkészültségének legfontosabb jellemzői.Testnevelés
1. Ismeri
- az Óvodai Nevelési Program (ONP) testnevelésre vonatkozó utasításait,
- a tananyagot,
- a kézikönyveket,
- a gyakorlatvezetés módszertanát.
3. Tud foglalkozási tervezetet készíteni és foglalkozást vezetni.
Követelmények
- A pedagógiai program tartalmi és módszertani koncepciójának érvényesítése.
- A testnevelés módszertan terminológiájának ismerete és megfelelő alkalmazása.
- Testnevelés foglalkozási tervezet készítése és foglalkozás vezetése.
- Milyen volt a hallgató felkészülési munkája, tervezete?
- Milyen volt az foglalkozás időbeosztása?
- Érvényesültek-e a didaktikai alapelvek a foglalkozás során?
- Az előkészítő és a fő gyakorlatokhoz kapcsolódó mozgásanyag, valamint a terhelés mértéke megfelelt-e a módszertani szempontoknak és az élettani sajátosságoknak?
- A cél és a rávezető gyakorlatok kiválasztása, alkalmazása mennyiben segítette elő a fő gyakorlatok elsajátítását?
- Az alkalmazott módszerek segítették-e a gyakorlatok megértését, biztosították-e a folyamatos gyakorlást?
- Milyen módon alkalmazta a foglalkoztatási formákat?
- Hogyan alkalmazta az ismeretközlés és a gyakorlatvezetés módszereit? Alkalmazta-e az ütemezés módszerét?
- Alkalmazta-e a differenciálás elvét, valamint a hibajavítás és a segítségadás módszereit?
- Hogyan próbálta kiiktatni, csökkenteni a holtidőt?
- A kézi-szerek és sporteszközök hogyan segítették a mozgások végrehajtását?
- Hogyan oldotta meg a kézi-szerek és sporteszközök mozgatását?
- Milyen volt az óvodapedagógus és a gyermekek kapcsolata?
- Értékelte-e a foglalkozást és hogyan?
- Hogyan oldotta meg a szervezési, gondozási feladatokat?
A környező világ tevékenység-megismerése
A hallgató felkészültségének legfontosabb jellemzői A hallgató tudja a környezeti nevelést rendszerként értelmezni és a rendszer elemeit kellő hangsúllyal kezelni.
A hallgató ismeri
- a környezeti nevelés korszerű szemléleten alapuló céljait, nevelési és fejlesztési feladatcsoportjait,
- a környezeti nevelés témaköreit, azok tartalmát, összefüggéseit a helyi sajátosságokkal, aktualitásokkal,
- a környezeti nevelés információelméleti kapcsolatait, az ehhez igazodó módszer- és eszközkombinációkat,
- a tervezés követelményeit, a szervezeti kerettel kapcsolatos óvodapedagógusi feladatokat.
- A korszerű elméleti ismeretek tudatos alkalmazása.
- A környezeti nevelés feladatainak komplex megközelítése.
- A különböző szervezeti keretek kipróbálása, tapasztalatgyűjtés.
- Változatos módszer- és eszköztár alkalmazása.
- Az ismeretnyújtás folyamatának, a gyermekek tevékenységeinek logikus programozása.
- Folyamattervben a környezeti nevelés helyének, szervezési, tartalmi és irányítási feladatainak megtervezése.
- Pedagógiai, pszichológiai, módszertani alapú önértékelés.
- A témaválasztás indokai (környezeti háttere, helyszínei, aktualitása).
- A feladatcsoportoknak a gyermekek életkorához való illeszkedése.
- A témával összefüggő gyermeki tapasztalatok, ismeretek megjelenése a játékban.
- A motiváció minősége és hatékonysága.
- Alkalmazott szervezeti formák, módszerek, eszközök hatékonysága.
- Az ismeretnyújtás folyamatának logikája és élményszerűsége.
- A gyermeki aktivitás értékelése.
- Az óvodapedagógusi kérdések eredményessége, óvodapedagógusi témaismeret.
Irodalmi és anyanyelvi nevelés
A tevékenység kezdeményezésének önálló hallgatói előkészületéhez vegye figyelembe a következőket:- a meseszöveg változtatása szükség esetén;
- szemléltető eszközök készítése;
- a szöveg érzékletes előadásának a kidolgozása;
- a kezdeményezési módok és az átvezetés eltervezése;
- a vázlat önálló elkészítése;
- a felkészülésben a pedagógiai, pszichológiai, szaktárgyi és módszertani szempontok érvényesítése.
- A kezdeményezés megtartása az előzetes terv szerint, szükség esetén a terv rugalmas módosításával.
- A kezdeményezés szakszerű elemzése.
- Bekapcsolódás a kötetlen foglalkozásokon kívüli irodalmi nevelésbe (ünnepségre készülés; mesélés, verselés a gyerekek kívánságára stb.).
- A hallgató az óvodai élet minden területén érvényesítse a beszédfejlesztés (szókincsbővítés, mondatalkotás, szövegalkotás), a beszédtechnika fejlesztésének (tiszta ejtés, megfelelő hangsúly, hanglejtés, hangerő, tagolás), a nyelvi-kommunikációs készségek fejlesztésének követelményeit.
- Kérdéseivel fejlesztően irányítsa a gyermekek gondolkodását, serkentse őket beszédre, interaktív kommunikációra.
- Az óvodások beszédét tapintatosan javítsa.
- Az óvodapedagógus hallgató beszéde követendő példa legyen a gyerekek előtt.
- Hogyan teremtette meg az óvodapedagógus hallgató a kötetlen irodalmi foglalkozások nyugodt, biztonságos, meleg légkörét?
- Hogyan valósította meg az irodalmi nevelés céljait, komplex és integratív nevelői hatásait?
- Milyen módszereket alkalmazott az irodalom (művészetek) iránti érdeklődés felkeltéséhez?
- Hatékony módszereket és szervezési formákat választott-e az irodalmi nevelés megvalósításához?
- Milyen az óvodapedagógus-jelölt egyénisége, a gyermekekkel való kapcsolata, együttműködése?
- Megfelelő volt-e az irodalmi anyag hangulati, tartalmi előkészítése: kiváltotta-e a gyerekek érdeklődését, belső aktivitását?
- Az óvodapedagógus-jelölt helyesen választotta-e meg a kezdeményezés körülményeit (hely, idő, játéktéma stb.)?
- Hogyan oldotta meg a szervezési feladatokat?
- Megfelelő helyet biztosított-e a gyermekeknek?
- Hogyan oldotta meg a hallgató a betervezett feladatokat?
- A kiválasztott irodalmi mű megfelelt-e a gyermekek életkorának, értelmi-, nyelvi- és érzelmi fejlettségének?
- Az óvodapedagógus jól értelmezte-e a művet?
- Megtalálta-e a mű megértéséhez szükséges előadásmódot?
- Jól választotta-e meg az előadás alaphangját?
- Él-e változatos, a szöveghez igazodó kommunikációs eszközökkel?
- Mennyire sikerült kapcsolatot teremtenie az irodalmi alkotást hallgató gyermekkel és a távolmaradókkal?
- Szemléltetőeszközei megfeleltek-e az esztétikai és pedagógiai követelményeknek? Célszerűen kezelte-e az eszközöket?
- Hogyan oldotta meg a foglalkozás befejezését?
- Hogyan próbálta mélyíteni a mű által kiváltott hatást?
- Mivel segítette a gyerekek visszatalálását a játékba?
Matematika
- A fejlesztési folyamat konkrét matematikai tartalma (célok, feladatok) és a tervezett, illetve megvalósult fejlesztési lehetőségek összhangja megfelelő volt-e?
- A formai keret és a tevékenységi forma megfelelt-e a matematikai tartalmaknak? Optimálisnak tekinthetők-e a választott módszerek?
- Az eszközök megválasztása és használata megfelelt-e a matematikai tartalom feldolgozásának?
- A megvalósult fejlesztési folyamatban milyen matematikai tapasztalatok megszerzésére nyílt lehetőség? Milyen tényeket állapítottak meg a gyerekek?
- Mikor, milyen módon sikerült fejleszteni a gondolkodási képességeket? (Rendszerezés, ítéletek, következtetések, összefüggések, problémamegoldás, variációs lehetőségek.) Milyen alapvető gondolkodási műveletek gyakorlására nyílt lehetőség?
- A „tanulásnak” milyen módjait sikerült megvalósítani? Segítette-e a légkör az örömteli, játékos tapasztalatszerzést? (Próbálkozások, tévedések, többféle megoldási lehetőség, utánzás, mintakövetés stb.)
- Mennyire érvényesült a játékosság, életszerűség, az önállóságra nevelés?
- Hogyan jellemezhető a gyermekek érdeklődése, aktivitása, figyelme a folyamat egészében? Mit tett a pedagógus az érdeklődés felkeltéséért és fenntartásáért?
- Megvalósult-e a differenciált terhelés, az egyénhez való igazodás? Ki milyen szinten vett részt a tevékenységben? Volt-e olyan kisgyermek, aki nem tudott lépést tartani a probléma megoldásának menetével? Sikerült-e bevonni őket a fejlesztésbe?
- A pedagógus kérdezéskultúrája, képességei és a gyermekekhez való viszonya megfelelően segítették-e a problémák leküzdését, a gondolkodás fejlődését?
- Voltak-e gyakorlásra szánt mozzanatok, tevékenységek? Ha igen, milyen volt ezek színvonala?
- A gyermekek elismerése, értékelése motiváló erejű volt-e?
- Milyen további feladatok fogalmazhatók meg az egyes gyermekek további fejlesztéséhez?
- Milyen feladatok megismétlése szükséges a következő nevelési folyamatban?
Vizuális nevelés
Általános követelményekA hallgató, az óvodapedagógus tudja alkalmazni a képi-plasztikai ismereteit. A gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően tudja átadni a vizuális kifejezésmódok jellegzetességeit.
Tudatosan alkalmazza módszertani ismereteit az óvodai vizuális nevelés érdekében.
Általános értékelési szempontok
- Az élmény, az előzmény: a tevékenységhez kapcsolódó, vagy kapcsolható élménynyújtás, irányítás.
- Motiválás, kezdeményezés.
- Eszközök, anyagok: helyes alkalmazás, anyagkapcsolatok, alapvető megoldások ismertetése, mit miért használ?
- Tevékenység irányítása: esetleges bemutatás, újramotiválás, személyre szabott foglalkozás, segítségnyújtás módszerei, technikai fejlesztés lépései, szintjei.
- Képességfejlesztés: a kreativitás, az esztétikai fejlesztés lehetőségei, módszerei.
- Játékos befejezés: levezetés, tárgyak elhelyezése, védelme, játék a készített tárgyakkal.
- A készített tervezet illeszkedjék a csoport hosszú távú vizuális nevelési programjába, tartalmazzon több megvalósítási lehetőséget, és térjen ki a megelőző élményekre.
- Az előkészítésnél az időszerűséget, korcsoporthoz, technikához igazodó anyagcsoportokat használt-e?
- Törekedett-e a kitűzött célokhoz és a spontán munkavégzéshez szükséges megfelelő minőségű anyagok és eszközök előkészítésére, alkalmazására?
- Megteremtette-e a kreatív tárgy- és képkészítés biztosítására megfelelő környezetet, hangulatot, körülményt, és alkalmazta-e a komplex óvodapedagógusi módszereket?
- A tevékenység irányítása során, az önállóságot tiszteletben tartva, alkotói élményhez segítette-e a gyermekeket?