Német nemzetiségi szakirány
1. Célok, feladatok és követelmények
1.1 A gyakorlati képzés célja: olyan német nemzetiségi óvodapedagógusok képzése, akik a képesítési követelmények teljesítésével alkalmasak a 3-7 éves korú óvodás gyermek tudatos német nyelvi fejlesztésének elősegítésére, nevelésére, a nemzetiségi hagyományok továbbítására.
1.2. A gyakorlati képzés feladatai:
A gyakorlati képzés programja a képesítési követelményeket figyelembe veszi, melyben az óvodapedagógus kép fogalmazódik meg.
A hallgató a képzési idő végére:
4. A gyakorlati képzés főbb színterei:
PTE IGYK Gyakorlóóvoda: csoportos nemzetiségi gyakorlat
Külső gyakorlóhelyek: német nemzetiségi óvoda
1.1 A gyakorlati képzés célja: olyan német nemzetiségi óvodapedagógusok képzése, akik a képesítési követelmények teljesítésével alkalmasak a 3-7 éves korú óvodás gyermek tudatos német nyelvi fejlesztésének elősegítésére, nevelésére, a nemzetiségi hagyományok továbbítására.
1.2. A gyakorlati képzés feladatai:
- Elősegíteni az eredményes óvodapedagógusi tevékenységekhez szükséges német nyelvi készségek, képességek kialakítását, a nevelőmunka differenciált skáláját alkalmazni tudó, megfelelő nemzetiségi identitással rendelkező szakemberek képzését.
- Olyan szervezeti- és tevékenységformákat biztosítani, amelyek a tartalmilag és módszertanilag komplex, fokozatosan bővülő önállóságú, egymásra épülő óvodai német nyelvi feladatrendszer megvalósítására teszik alkalmassá a hallgatókat.
- Bemutatni az elmélet és a gyakorlat összefüggéseit, összekapcsolódásuk színtereit és módjait.
- A képzési idő egészét végigkísérő, széleskörű tevékenységrendszeren keresztül megismertetni a hallgatókat a német nemzetiségi óvodapedagógusi szerepkörrel és az óvodával, mint munkahellyel.
- Fokozódó terheléssel lehetőséget biztosítani a hallgatók pedagógiai-pszichológiai, szaktárgyi és német nyelvi módszertani ismereteinek gyakorlati alkalmazásához a tervezésben, kivitelezésben és a folyamatok, történések, s a tevékenységek elemzésében.
- Erősíteni a hallgatókban a német nemzetiségi óvodapedagógusi pálya iránti motivációt.
- Német nyelvű nevelőmunka az óvodában, óvodai csoportban (nevelés – személyiségfejlesztés).
- Tartalmilag és módszertanilag komplex, egymásra épülő és bővülő szervezeti- és tevékenységformák megvalósítása német nyelven.
- Segédeszközök előállítása, oktatástechnikai eszközök kezelése.
- Családdal, helyi német kisebbségi önkormányzattal, német nemzetiségi iskolával való kapcsolattartás.
- Német nyelvű rendezvények, ünnepek szervezése.
- Dokumentumkészítés: nevelési-program, fejlesztési terv, nevelési terv, ütemterv tervezet, vázlat német nyelven.
- Innovatív tevékenység.
- Német nyelvű óvodamédiák (faliújság, videofilm, kiadványszerkesztés, menedzselés).
A gyakorlati képzés programja a képesítési követelményeket figyelembe veszi, melyben az óvodapedagógus kép fogalmazódik meg.
A hallgató a képzési idő végére:
- legyen képes a német nemzetiségi nyelvi nevelés feladatainak játékos formában történő ellátására, a kétnyelvűség gyakorlati alkalmazására.
- Alkalmazza az óvodás korosztály nevelése során hatékonyan a nyelvpedagógiai eljárásokat, nyelvátadási és fejlesztési stratégiákat.
- Ismerje a német nemzetiségi identitásfejlesztés módszereit.
- I. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat I.
- III. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat III.
- IV. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat V.
- V. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat VII.
- III. félév: Csoportos nemzetiségi gyakorlat I.
- IV. félév: Csoportos nemzetiségi gyakorlat II.
- V. félév: Csoportos nemzetiségi gyakorlat III.
- VI. félév: Összefüggő külső gyakorlat
- Egyéni komplex óvodai gyakorlat IX. (Zárófoglalkozás)
4. A gyakorlati képzés főbb színterei:
PTE IGYK Gyakorlóóvoda: csoportos nemzetiségi gyakorlat
Külső gyakorlóhelyek: német nemzetiségi óvoda
Összefüggő külső szakmai gyakorlat
1.Célok, feladatok, követelmények
1.1. Cél: A hallgató gyakorlatát egy német nemzetiségi óvodai csoportban végzi, egy német nemzetiségi óvodapedagógus végzettséggel rendelkező mentor irányítása alatt.
1.2. Feladat: A plusz időkeretben teljesíti a német nemzetiségi neveléssel kapcsolatos feladatait. A képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek szintetizálása. Önálló, összefüggő óvodapedagógusi munka végzése valamennyi nevelési területen, kiemelten a német nyelven folyó tevékenységekben. Alternatív programok, helyi kezdeményezések megismerése, bekapcsolódás az óvodán kívüli munkába (német nemzetiségi önkormányzat, iskola stb.).
A hallgató – óvodapedagógusi munkakörhöz kapcsolódó – feladatai a gyakorlaton:
- Az óvoda nevelési programjának, dokumentumainak és adminisztrációs folyamatának megismerése – kiemelt figyelemmel a német nyelvű dokumentációra.
- Tapasztalatgyűjtés az óvoda más csoportjaiban folyó nevelőmunkáról.
- Az óvodai élet teljes tevékenységrendszerének megismerése.
- Foglalkozásvezetés, az óvodai csoportvezetői munka tartalmi, módszertani, adminisztratív és egyéb feladatainak gyakorlása. Német nemzetiségi óvodapedagógus hallgatóknak magyar és német nyelven is.
- Tapasztalatgyűjtés a helyi német kisebbségi önkormányzati viszonyokról, az óvodai testületben való magatartás és viselkedés normáiról.
- Részvétel az óvoda minden pedagógiai jellegű munkájában: nevelőtestületi értekezlet, továbbképzési napok, séták, munkaközösségi megbeszélés, óvodai ünnepélyek, rendezvények, szülői értekezletek, családlátogatás, fogadóórák, összejövetelek, kirándulás stb.
3. Színtér: német nemzetiségi külső fogadó óvodák
4. Ellenőrzés, értékelés: Minősítő személyek: gyakorlatvezető mentor óvodapedagógus (továbbiakban: mentor).
Értékelés általános szempontjai: lásd az általános szempontokat, továbbá:
- Mennyire volt képes a német nemzetiségi nyelvi nevelés feladatainak játékos formában történő ellátására és a kétnyelvűség gyakorlati alkalmazására?
- Alkalmazta-e az óvodás korosztály nevelése során a nyelvpedagógiai eljárásokat, nyelvátadási és fejlesztési stratégiákat?
- Ismeri és alkalmazta-e a német nemzetiségi identitásfejlesztés módszereit?
Zárófoglalkozás (egyéni komplex óvodai gyakorlat IX.)
1. A zárófoglalkozás célja: Bizonyosságot tenni a jelölt szakmai felkészültségéről, óvodapedagógusi képességeiről, pedagógiai attitűdjéről.
Feladata: A hallgató felkészültségét, a teljes körű óvodapedagógusi munkára való alkalmasságát reprezentálja. A záró foglalkozásra, elemzésre, védésre és az értékelésre bizottság előtt kerül sor, melynek tagjai a szakvezető óvodapedagógus és a módszertant oktató tanár.
A zárófoglalkozás:
- a képesítési követelmények alapján kötelező,
- az óvodapedagógusi munkát reprezentálja,
- rendjét, idejét és követelményeit a képző intézmény határozza meg.
A zárófoglalkozásra, elemzésre, védésre és értékelésre bizottság előtt kerül sor.
A zárófoglalkozás elnökei és a szakvezető néhány mondatos komplex értékelést készít.
Megjegyzés: A zárófoglalkozás megkezdésének előfeltétele a mintatantervben előírt összes korábbi gyakorlat sikeres teljesítése.
2. Időkeret: 6. félév – összefüggő gyakorlatot követően gyakorlati jegy (szigorlat értékű)
3. Színtér: Gyakorlóóvoda
4. Ellenőrzés, értékelés: Értékelési szempontok a zárófoglalkozáshoz és elemzéséhez
Tervezés
- a jelölt tudjon didaktikai és módszertani szempontból következetesen, logikusan tervezni,
- tervezete ne tartalmazzon se szakmai, se helyesírási-nyelvi tévedést vagy hibát német nyelven,
- tervezzen sokoldalú játékot, tevékenykedtetést, rövidebb-hosszabb időtartamra differenciált foglalkoztatást,
- tervezetében domináljanak a változatos képességfejlesztő feladatok.
- A jelölt foglalkozásvezetése kövesse tervezetének gondolatmenetét, logikáját, de ne legyen merev sémakövetés. Váratlan helyzetre tudjon reagálni.
- Legyen képes figyelemmel kísérni minden gyermeket.
- Ne az óvodapedagógusi szereplése határozza meg a munkát, hanem a gyermekek aktív foglalkoztatása.
- Német nyelvű verbális és nem verbális eszközökkel tudja kifejezésre juttatni szándékát és pozitív érzelmeit.
- Foglalkozását jellemezze gyermekszeretet, empátia és sikerorientáltság.
- Alkalmazzon a foglalkozáson sokszínű tevékenységirányítási módszert és munkaformát, érvényesítse az integrált és differenciált nevelés-oktatás eszköztárát.
- A jelölt tudja meghatározni a foglalkozása céljait, a követelmények ismeretében.
- Értékelje reálisan saját pedagógiai stílusát, interakciós magatartását.
- Tudjon felsorolni a foglalkozásához kapcsolódó szakirodalmat, forrásmunkát.
- Elemzésében használja helyesen a pedagógiai-pszichológia szakterminológiát.
- Hat die KindergärtnerIn ein entsprechendes didaktisches Arrangement ?
- Wird die Alltags/Lebenswirklichkeit der Kinder berücksichtigt?
- Wird die Lernfreude der Kinder gefördert?
- Liegt die Motivation in der Spur der angestrebten Ziele?
- Gelingt es der KindergärtnerIn Anweisungen an der richtigen Stelle klar und eindeutig zu formulieren?
- Welches sprachliche Vermögen bringt sie rein?
- Gibt es eine Rückkopplung zur Arbeit der Kinder?
- Werden Arbeitsmittel sinnvoll eingesetzt?
- Wie geht sie mit den Kindern um, wie geht sie auf sie zu?
- Wird die deutsche Sprache im Tagesablauf konstant eingesetzt?