Német nemzetiségi szakirány

1. Célok, feladatok és követelmények
1.1 A gyakorlati képzés célja: olyan német nemzetiségi óvodapedagógusok képzése, akik a képesítési követelmények teljesítésével alkalmasak a 3-7 éves korú óvodás gyermek tudatos német nyelvi fejlesztésének elősegítésére, nevelésére, a nemzetiségi hagyományok továbbítására.
1.2. A gyakorlati képzés feladatai:
  • Elősegíteni az eredményes óvodapedagógusi tevékenységekhez szükséges német nyelvi készségek, képességek kialakítását, a nevelőmunka differenciált skáláját alkalmazni tudó, megfelelő nemzetiségi identitással rendelkező szakemberek képzését.
  • Olyan szervezeti- és tevékenységformákat biztosítani, amelyek a tartalmilag és módszertanilag komplex, fokozatosan bővülő önállóságú, egymásra épülő óvodai német nyelvi feladatrendszer megvalósítására teszik alkalmassá a hallgatókat.
  • Bemutatni az elmélet és a gyakorlat összefüggéseit, összekapcsolódásuk színtereit és módjait.
  • A képzési idő egészét végigkísérő, széleskörű tevékenységrendszeren keresztül megismertetni a hallgatókat a német nemzetiségi óvodapedagógusi szerepkörrel és az óvodával, mint munkahellyel.
  • Fokozódó terheléssel lehetőséget biztosítani a hallgatók pedagógiai-pszichológiai, szaktárgyi és német nyelvi módszertani ismereteinek gyakorlati alkalmazásához a tervezésben, kivitelezésben és a folyamatok, történések, s a tevékenységek elemzésében.
  • Erősíteni a hallgatókban a német nemzetiségi óvodapedagógusi pálya iránti motivációt.
1.3. A német nemzetiségi óvodapedagógus várható óvodai feladatkörei
  • Német nyelvű nevelőmunka az óvodában, óvodai csoportban (nevelés – személyiségfejlesztés).
  • Tartalmilag és módszertanilag komplex, egymásra épülő és bővülő szervezeti- és tevékenységformák megvalósítása német nyelven.
  • Segédeszközök előállítása, oktatástechnikai eszközök kezelése.
  • Családdal, helyi német kisebbségi önkormányzattal, német nemzetiségi iskolával való kapcsolattartás.
  • Német nyelvű rendezvények, ünnepek szervezése.
  • Dokumentumkészítés: nevelési-program, fejlesztési terv, nevelési terv, ütemterv tervezet, vázlat német nyelven.
  • Innovatív tevékenység.
  • Német nyelvű óvodamédiák (faliújság, videofilm, kiadványszerkesztés, menedzselés).
1.4. Általános követelmények
    A gyakorlati képzés programja a képesítési követelményeket figyelembe veszi,     melyben az óvodapedagógus kép fogalmazódik meg.
    A hallgató a képzési idő végére:
  • legyen képes a német nemzetiségi nyelvi nevelés feladatainak játékos formában történő ellátására, a kétnyelvűség gyakorlati alkalmazására.
  • Alkalmazza az óvodás korosztály nevelése során hatékonyan a nyelvpedagógiai eljárásokat, nyelvátadási és fejlesztési stratégiákat.
  • Ismerje a német nemzetiségi identitásfejlesztés módszereit.
2. A gyakorlati képzés struktúrája
  • I. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat I.
  • III. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat III.
  • IV. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat V.
  • V. félév: Egyéni komplex óvodai gyakorlat VII.
  • III. félév: Csoportos nemzetiségi gyakorlat I.
  • IV. félév: Csoportos nemzetiségi gyakorlat II.
  • V. félév: Csoportos nemzetiségi gyakorlat III.
  • VI. félév: Összefüggő külső gyakorlat
  • Egyéni komplex óvodai gyakorlat IX. (Zárófoglalkozás)
3. Időkeret: 6 félév
4. A gyakorlati képzés főbb színterei:
PTE IGYK Gyakorlóóvoda: csoportos nemzetiségi gyakorlat
Külső gyakorlóhelyek: német nemzetiségi óvoda
Összefüggő külső szakmai gyakorlat

1.Célok, feladatok, követelmények
1.1. Cél: A hallgató gyakorlatát egy német nemzetiségi óvodai csoportban végzi, egy német nemzetiségi óvodapedagógus végzettséggel rendelkező mentor irányítása alatt.
1.2. Feladat: A plusz időkeretben teljesíti a német nemzetiségi neveléssel kapcsolatos feladatait. A képzés során elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek szintetizálása. Önálló, összefüggő óvodapedagógusi munka végzése valamennyi nevelési területen, kiemelten a német nyelven folyó tevékenységekben. Alternatív programok, helyi kezdeményezések megismerése, bekapcsolódás az óvodán kívüli munkába (német nemzetiségi önkormányzat, iskola stb.).
A hallgató – óvodapedagógusi munkakörhöz kapcsolódó – feladatai a gyakorlaton:
  • Az óvoda nevelési programjának, dokumentumainak és adminisztrációs folyamatának megismerése – kiemelt figyelemmel a német nyelvű dokumentációra.
  • Tapasztalatgyűjtés az óvoda más csoportjaiban folyó nevelőmunkáról.
  • Az óvodai élet teljes tevékenységrendszerének megismerése.
  • Foglalkozásvezetés, az óvodai csoportvezetői munka tartalmi, módszertani, adminisztratív és egyéb feladatainak gyakorlása. Német nemzetiségi óvodapedagógus hallgatóknak magyar és német nyelven is.
  • Tapasztalatgyűjtés a helyi német kisebbségi önkormányzati viszonyokról, az óvodai testületben való magatartás és viselkedés normáiról.
  • Részvétel az óvoda minden pedagógiai jellegű munkájában: nevelőtestületi értekezlet, továbbképzési napok, séták, munkaközösségi megbeszélés, óvodai ünnepélyek, rendezvények, szülői értekezletek, családlátogatás, fogadóórák, összejövetelek, kirándulás stb.
2. Időkeret: Tárgyév január-március hónap (6+2 hét, 170+56 óra),
3. Színtér: német nemzetiségi külső fogadó óvodák
4. Ellenőrzés, értékelés: Minősítő személyek: gyakorlatvezető mentor óvodapedagógus (továbbiakban: mentor).
Értékelés általános szempontjai: lásd az általános szempontokat, továbbá:
  • Mennyire volt képes a német nemzetiségi nyelvi nevelés feladatainak játékos formában történő ellátására és a kétnyelvűség gyakorlati alkalmazására?
  • Alkalmazta-e az óvodás korosztály nevelése során a nyelvpedagógiai eljárásokat, nyelvátadási és fejlesztési stratégiákat?
  • Ismeri és alkalmazta-e a német nemzetiségi identitásfejlesztés módszereit?
Zárófoglalkozás (egyéni komplex óvodai gyakorlat IX.)

1. A zárófoglalkozás célja: Bizonyosságot tenni a jelölt szakmai felkészültségéről, óvodapedagógusi képességeiről, pedagógiai attitűdjéről.
Feladata: A hallgató felkészültségét, a teljes körű óvodapedagógusi munkára való alkalmasságát reprezentálja. A záró foglalkozásra, elemzésre, védésre és az értékelésre bizottság előtt kerül sor, melynek tagjai a szakvezető óvodapedagógus és a módszertant oktató tanár.
A zárófoglalkozás:
  • a képesítési követelmények alapján kötelező,
  • az óvodapedagógusi munkát reprezentálja,
  • rendjét, idejét és követelményeit a képző intézmény határozza meg.
A jelölt 2 zárófoglalkozást tart a Gyakorlóóvoda egy csoportjában egy módszertani tárgyból, illetve egyet német nyelven is.
A zárófoglalkozásra, elemzésre, védésre és értékelésre bizottság előtt kerül sor.
A zárófoglalkozás elnökei és a szakvezető néhány mondatos komplex értékelést készít.
Megjegyzés: A zárófoglalkozás megkezdésének előfeltétele a mintatantervben előírt összes korábbi gyakorlat sikeres teljesítése.
2. Időkeret: 6. félév – összefüggő gyakorlatot követően gyakorlati jegy (szigorlat értékű)
3. Színtér: Gyakorlóóvoda
4. Ellenőrzés, értékelés: Értékelési szempontok a zárófoglalkozáshoz és elemzéséhez
Tervezés
  • a jelölt tudjon didaktikai és módszertani szempontból következetesen, logikusan tervezni,
  • tervezete ne tartalmazzon se szakmai, se helyesírási-nyelvi tévedést vagy hibát német nyelven,
  • tervezzen sokoldalú játékot, tevékenykedtetést, rövidebb-hosszabb időtartamra differenciált foglalkoztatást,
  • tervezetében domináljanak a változatos képességfejlesztő feladatok.
Foglalkozásvezetés, tevékenységirányítás
  • A jelölt foglalkozásvezetése kövesse tervezetének gondolatmenetét, logikáját, de ne legyen merev sémakövetés. Váratlan helyzetre tudjon reagálni.
  • Legyen képes figyelemmel kísérni minden gyermeket.
  • Ne az óvodapedagógusi szereplése határozza meg a munkát, hanem a gyermekek aktív foglalkoztatása.
  • Német nyelvű verbális és nem verbális eszközökkel tudja kifejezésre juttatni szándékát és pozitív érzelmeit.
  • Foglalkozását jellemezze gyermekszeretet, empátia és sikerorientáltság.
  • Alkalmazzon a foglalkozáson sokszínű tevékenységirányítási módszert és munkaformát, érvényesítse az integrált és differenciált nevelés-oktatás eszköztárát.
Az önelemzés szempontjai
  • A jelölt tudja meghatározni a foglalkozása céljait, a követelmények ismeretében.
  • Értékelje reálisan saját pedagógiai stílusát, interakciós magatartását.
  • Tudjon felsorolni a foglalkozásához kapcsolódó szakirodalmat, forrásmunkát.
  • Elemzésében használja helyesen a pedagógiai-pszichológia szakterminológiát.
Általános elemzési szempontok
  • Hat die KindergärtnerIn ein entsprechendes didaktisches Arrangement ?
  • Wird die Alltags/Lebenswirklichkeit der Kinder berücksichtigt?
  • Wird die Lernfreude der Kinder gefördert?
  • Liegt die Motivation in der Spur der angestrebten Ziele?
  • Gelingt es der KindergärtnerIn Anweisungen an der richtigen Stelle klar und eindeutig zu formulieren?
  • Welches sprachliche Vermögen bringt sie rein?
  • Gibt es eine Rückkopplung zur Arbeit der Kinder?
  • Werden Arbeitsmittel sinnvoll eingesetzt?
  • Wie geht sie mit den Kindern um, wie geht sie auf sie zu?
  • Wird die deutsche Sprache im Tagesablauf konstant eingesetzt?