Skip navigation

22. feladat

 

Magyarország 2012 óta vesz részt a Nyelvészeti Diákolimpián, amelyen középiskolás diákok fedezhetik fel különböző nyelvek szabályosságait. Az elmúlt évek országos feladataiból válogattunk néhányat. Próbálja megoldani a feladatokat! (a Diákolimpia honlapja: http://ioling.ppke.hu/)

a) Tanulmányozza a következő szanszkrit kifejezéseket!

  • nayasi

  • icchati

  • anayam

  • nayami

  • icchasi

  • icchami

  • anayat

b) Megadjuk a magyar megfelelőiket, de összekeverve. Párosítsa a szanszkrit szavakat a nekik megfelelő magyar kifejezésekkel!

A) én akarok, B) ti vezettek, C) ő akar, D) én vezetek, E) én vezettem, F) ti akartok, G) ő vezetett

c) Akinek sikerült megoldania a feladatot, az gyűjtsön maga köré olyanokat, akiknek nem sikerült! Magyarázza el, hogyan állt neki a feladatnak!

d) Mérlegeljék a csoportban, hogy a feladat megoldása során szükség volt-e az alábbi információkra: a szóelemek jelentése/ az elemek formai sajátosságai/ nyelvtörténeti információk/ az elemek egymáshoz való viszonya/ a kiejtés!

e) Tanulmányozza az alábbi táblázatot. Milyen hangmegfeleléseket állapíthatunk meg a grúz és a megrel nyelv között a lenti szavak alapján?

grúz

megrel

jelentés

me

ma

’én ’

p̣uri

p̣uǯi

’kenyér’

asi

oši

’száz’

suli

šuri

’lélek ’

ḳaci

ḳoči

’férfi’

cxra

čxoro

’kilenc ’

p̣iri

p̣iǯi

’száj’

ʒma

ǯima

’fivér ’

ʒaɣli

ǯoɣori

’kutya’

ḳlde

ḳirda

’szikla’

ḳbili

ḳibiri

’fog’

katami

kotomi

’tyúk’

erti

arti

’egy’

xari

xoǯi

’bika’

tapli

topuri

’méz’

cremli

čilamuri

’könny’

dɣe

dɣa

’nap’

sma

šuma

’inni’

tma

toma

’haj’

dac̣er-

doč̣ar-

’megír’

8. táblázat: Grúz és megrel mondatok

f) Olvassa el a feladat részletes megoldását a nyest.hu internetes portálon, hasonlítsa össze a megoldásait a cikkben írtakkal! http://www.nyest.hu/hirek/hangmegfelelesek-a-gruz-es-a-megrel-kozott

g) Beszélgessenek arról, miben különböznek ezek a feladatok az iskolai nyelvtanórán megszokottaktól!

h) Hogyan kapcsolódnak ezek a feladatok az anyanyelvi nevelés tantárgyközisége témakörhöz?

i) Ön bevinne-e ilyen feladatokat egy középiskolai nyelvtanórára? Indokolja meg a döntését!