A portfóliószerű értékelés alkalmazási területei és az alkalmazásra vonatkozó víziók

A portfóliószerű értékelés alternatív módszerként alkalmazható a pedagógusképzésben a szakmai gyakorlat, tanítási gyakorlat folyamata során, azaz olyan területeken, ahol sokféle kompetencia és készség időbeli fejlődését és elsajátítását kell értékelni, ahol egy végső teszteredmény nem ad részletes információt, és ezért szükség lehet a készségek biztos alkalmazását bizonyító különféle gyakorlati feladatok megoldására és produktumok bemutatására.
A módszer árnyaltabb, így a hallgató fejlődési folyamatát mutatja be és akár egyénre szabott értékelést is lehetővé tesz. A portfólió használatával fejleszthető a hallgatói, tanulói autonómia, az önértékelési képesség. Az állandó dokumentálás elmélyültebb tanulást eredményezhet, erősítheti az önálló felelősségvállalást és fokozhatja a motivációt. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy idő- és munkaigényes, és mivel nehéz egységes értékelési rendszert kidolgozni, a szubjektivitás miatt felvetődhet a megbízhatóság kérdése is (Falus-Kimmel, 2003).

A portfólió készítésének hosszú távú előnyei is vannak:
  • A képzés eredményeit bemutató portfóliót a hallgató a teljes képzési idő alatt gondozza, együttműködve oktatóival, szakvezetőivel, mentoraival.
  • Az elkészítendő feladatok hallgatót, oktatót és mentort egyaránt motiválnak a tanulásban és a tanításban.
  • A képzési időszak folyamán egyre értékesebb, önálló munkán, tapasztalaton és kutatáson alapuló feladatok születnek.
  • A hallgató az elkészített feladatait, összegyűjtött anyagait a szakdolgozat elkészítéséhez is felhasználhatja.
  • A hallgató a gyakorlati képzés végeztével bemutatja a tanulmányai és a gyakorlatai alatt végzett munkáját, reflektálja annak eredményeit.
  • A portfólió a későbbi tanulmányai, sőt munkavállalása során is elkíséri, és újabb dokumentumokkal (pl. önéletrajzzal, referenciákkal stb.) is bővül.