A portfólió elkészítésének/értékelésének szempontjai
(Forrás: Falus - Kimmel 2003, 30-32.)
Kritériumok | Kitűnő |
Jó |
Nem kielégítő |
A „közönség" igényeinek megfelelés | Az értékelők kritériumait érti, minden kritériumnak megfelel. | Jól érti az értékelők kritériumait, a legtöbb követelménynek megfelel. | Nem érti az értékelők kritériumait, ezért nem teljesíti azokat. |
Hitelesség | A dokumentumok dátummal, forrásokkal, stb. ellátottak, a referenciák megbízhatók hol, milyen alkalommal készült adott dokumentum, a gyakorlatvezető aláírásával hitelesítve). | A dokumentumok megvannak, de a források nem mindig megbízhatók. | Nagyon kevés, vagy egyáltalán nincs dokumentum, így forrásmegjelölés sincs. |
Világosság | A szerző tisztában van a gyakorlat céljaival. A bizonyítékok érthetők, gondos magyarázattal ellátottak. | A legtöbb bizonyíték magyarázattal bír, vagy világos a helye és szerepe, de a magyarázatok nem mindig világosak. | Nincsenek kommentárok, vagy - ha vannak - zavarosak. |
A bizonyítékok/ dokumentumok minősége | Mind kiváló minőségű. | A minőség jó vagy kielégítő. | A dokumentumok minősége nem kielégítő. |
Gondolati mélység | Felülmúlja vagy túlmutat a követelményeken, kreatív, magas színvonalú gondolkodás és érvelés jellemzi. | Eléri a kívánatos szintet. Gondolkodása és érvelése kellően magas színvonalú, de nincs benne eredetiség. | Nem teljesíti a minimális elvárásokat. Gondolkodása sekélyes, zavaros. |
Reflexió és önértékelés | Átgondolt, érzékeny, mélyenszántó gondolatok jellemzők. Jól érti a kritériumokat, ismeri saját erősségeit és gyengeségeit. Jól határozza meg a további fejlődés útját, és azt is, hogyan tudja elérni célját. | Kommentárjai átgondoltak, és mélyenszántók. de saját maga teljesítményével kapcsolatos önértékelése nem reális. Saját gyengeségeit nem érzékeli. Tanulási céljait kitűzi, de nincsenek konkrét tervei a megvalósulásra vonatkozóan. | A kommentárjai az átlagosság szintjén mozognak, nem érti a minőségi mutatókat, és saját teljesítményét sem tudja hozzájuk viszonyítva felmérni. Nincsenek tanulási céljai. |
Egység | A cél és a téma mindvégig világosan a középpontban van. Minden rész az egészet szolgálja, nincsenek felesleges részek. | A célt megjelölte, a téma világos, de vannak felesleges részek. | A cél nem világos, vagy nem derül ki, vagy túl széles, az egyes anyagok nem egységesek, nem állnak össze. |
Teljesség |
Dinamikus, színes, a dokumentum típusok széles skáláját alkalmazta. | Többféle anyagot, médiumot használ. | Színtelen, unalmas. |
Változatosság | Rendezett, jól szerkesztett, megfelel a formai követelményeknek, nincsenek helyesírási és gépelési hibák. | Nagyjából rendezett, vannak benne gépelési, helyesírási hibák, a formátum kissé zavaros. | Rendetlen, hanyag, sok gépelési és helyesírási hibával, nem felel meg a formai követelményeknek. |
Forma | Minden fontos anyag, bizonyíték és kiegészítő anyag megtalálható, kapcsolódási pontjai is világosak. | Van néhány hiányzó bizonyíték, vagy olyan, amelyről nem derül ki, hová kapcsolódik. | Több bizonyíték vagy fontos alkotórész hiányzik, befejezetlen, vagy nem derül ki, mi a funkciója. |